Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9454941
Hej!

Hoppas kunna få lite tips här. :heart:

Jag vill köpa en bärsjal/sele till min 1,5-åring som väger strax över 15 kg, och är ca 90 cm lång.

Tanken är att den ska användas kortare stunder, till exempel när vi cyklat till en mataffär och jag ska betala. (Som det är nu tar jag upp honom på axlarna när han måste vara still, men då är det svårt att packa varorna. Alternativt bär jag honom vanligt i famnen, men 15 kg är vad det är... svettigt!). Eller när vi ska åka iväg på t.ex. en kortare busstur någonstans.

Så min fråga är väl: vilka är era bästa tips på bärsjalar när man vill bära lite tyngre/äldre barn?

När han var mindre använde jag en BB Sling från Babylonia. Fick ont i ryggen av den när han passerade 8-10 kg, belastningen är liksom är lite sned med den sjalen. Har även en Babybjörn One, men där står att maxvikten är 15 kg.

Jag har kikat runt i forumet och hittat lite tips här och var, men jag skriver ändå ett nytt inlägg, med förhoppning av att få tips från alla er som har koll.
#9454945
Hej och välkommen :D
När det gäller sele är det så individuellt vilken som funkar ( under förutsättning att viktgränsen är ok såklart) så man behöver nästan prova sig fram eller chansa och kanske sälja vidare annars. På mig funkar inte Patapum till exempel, men Manduca går jättebra.
När det gäller sjal är det lite samma sak. Allt beror på hur du knyter och vad man gillar för typ av avlastning. En vävd sjal är i alla fall ett måste vid den vikten, men sen får man nästan prova och chansa igen.
Visst finns det sjalar som är tjockare än andra, men det kanske i te är tjockleken som det hänger på för din knytning kanske kräver en sjal som har en annan, mer flexibel vävning och då kan den lika gärna vara tunn :hellu:

Har du provat någon vävd sjal förut?

En ringsjal som du haft innan kan funka, men du kanske kan prova att bära japanskt istället för att få mer avlastning? http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=17751
#9454948
Jag hade nog satsat på en toddler-sele av något slag när du ska börja bära ett så pass tungt barn. Min dotter väger 15,5 kilo och är tre år och vi bär henne utan problem i Manduca dock men då ditt barn kan förväntas väga mer vid tre än hon som vägde ca 12-13 kilo vid 1,5 år och därför skulle jag välja en sele gjord för äldre barn direkt. Sjal går nog med vilken som helst vävd nästan eftersom de tål väldigt mycket.
#9454949
Jag ser nu att du frågade efter sele också... :roll: :oops:

Om du vill ha sele skulle jag satsa på en relativt stor sele, Manduca eller en toddler variant (till exempel Tula). Särskilt toddlerselar brukar vara lätta att sälja utan att förlora jättemycket när den inte används längre.

Sjal är jättesvårt att tipsa om, precis som rithelo skriver, det finns hur många som helst! Exempelvis lin eller hampa brukar många gilla att bära tyngre barn i, men även många sjalar i enbart bomull fungerar utmärkt! Det är nog testa sig fram som gäller. Det finns även olika längder på sjalar, det kan vara jobbigt att sjala upp ute med dryga fem meter tyg, men det beror ju på hur du vill knyta också.
#9454951
Jag har en 4,5-meters bomullssjal till min 12-13 kg snart 2-åring. När vi går och handlar brukar hon få gå själv, tills det är dags att betala/packa. Redan hemma förknyter jag sjalen så att när vi väl står vid kassan är halva jobbet klart. Det är kanske inte så vackert men det beror ju på hur mycket man bryr sig om utseendet ;) Knytningen vid kassan tar kanske 1 minut, men vi har ju båda övat ganska länge så för er som är ovana (både du och barnet) kanske det finns bättre lösningar. Den knytningen jag använder kallas FWCC på youtube.

Det funkar likadant på korta bussresor, och spontant på promenader om han av någon anledning vill komma upp och gosa lite ;)
#9454981
En toddlersele hade jag rekommenderat i första hand jämfört med vävd långsjal. (Är lättare att lära sig sele mot vävd sjal och ett sånt stort barn är det ofta kortare bärstunder med. Vill du pröva en vävd sjal skulle jag satsa på en billig begagnad storchenwiege eller hoppediz för att se om vävd sjal var något för er. ) Vi gillar vår Tula toddler skarpt och det funkade från 1 1/2 men dottern är av mindre modell.

Välkommen hit och kul att du vill bära mer :D
#9455016
Hej och välkommen hit! :)
Jag rekommenderar mei tai i toddlerstorlek. Mitt bästa bärdon någonsin är en Melkaj mei tai som jag köpte när vårt yngsta barn var 1,5 år. Väldigt lätthanterlig och går snabbt att lyfta i och ur. Bekväm som en sjal, enkel som en sele! :tumup:
#9455034
Ringsjal tyckte jag var suveränt just vid såna korta upp-stunder. Alt hade jag en väska med brett band som jag kunde sätta honom på. Annars tyckte jag bäst om tula bland de selar jag testat, men tycker inte att sele kommer i närheten av den komfort man får med en sjal. Meitai är rätt smidigt oxå, men det är lite krångligare med axelbanden där än på en sele.
#9455054
Tack för alla svar! Vilket fantastiskt engagemang! :heart:

Har läst alla era strålande tips och googlat och funderat på vad som skulle passa oss bäst. Min magkänsla säger till mig att försöka få tag på en begagnad Tula toddler eller Wompat toddler carrier.

Men ni som tipsat om Tula toddler och Wompat toddler - har ni någon erfarenhet av hur de fungerar under höst och vinter utomhus? Funkar det t ex att ha ett vinterklätt barn på ryggen, utanför ens egna ytterkläder?

Om det flyger runt ytterligare tips därute så är de så klart jättevälkomna! Jag läser gärna mer om ämnet (och det gör säkert fler också).
#9455061
sasse skrev:Tack för alla svar! Vilket fantastiskt engagemang! :heart:

Har läst alla era strålande tips och googlat och funderat på vad som skulle passa oss bäst. Min magkänsla säger till mig att försöka få tag på en begagnad Tula toddler eller Wompat toddler carrier.

Men ni som tipsat om Tula toddler och Wompat toddler - har ni någon erfarenhet av hur de fungerar under höst och vinter utomhus? Funkar det t ex att ha ett vinterklätt barn på ryggen, utanför ens egna ytterkläder?

Om det flyger runt ytterligare tips därute så är de så klart jättevälkomna! Jag läser gärna mer om ämnet (och det gör säkert fler också).
Låter klokt! Det funkar utanpå tjocka ytterkläder men det är såklart skönast (och mindre tungt) om man inte har jättetjocka kläder emellan. Jag har en wompat toddler.
#9455066
Jag skulle säga att sele är lättare utanpå ytterkläder än sjal :) Det blir lite bylsigt och är ännu viktigare att selen inte är FÖR stor så att barnet kan sitta skönt ändå (underbenen fria).
#9455335
Okej, men då skulle det kunna gå att ha selen utanför vinterjackan om det behövs någon gång. Förstår att det kan bli lite krångligt men det är väl mer vid panikfall som det skulle behövas. Annars funkar ju barnet som ett värmande lager om en har det på magen (skånsk vinter är mest regn), så en ev. vinterjacka kan vara öppen.
Kan nog bli bra detta! Tack för all hjälp.
#9455337
Jag har nog för det mesta kört barnen utanpå vinterkläderna när de varit lite större :tumup: Då i sjal visserligen.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?