Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smultronbarn
#9443692
Nu är lillsöt 8 månader och lite över 7 kg. Hon älskar att åka i trikåsjal, men det känns som hon snart "vuxit ur" den för hon är nyfiken och sprattlar en del ibland. Hur länge är trikå ok egentligen?

Jag har börjat bära henne lite i den gamla Ergon på mage och det gillar hon. För visst kan man ha henne"vanligt" nu utan inlägg mm?
Dock tycker jag att jag inte får optimal avlastning med selen. Spänna mer eller passar den inte mig perfekt?

Jag känner att vävd sjal nog är nästa naturliga steg för oss. :tumup: Har en skrynkelgås, två Girasoler och en ringsjal hemma. (Och säkert nån mer i gömmorna som glömts bort sen sist). Fick aldrig till sjalen ordentligt med sonen så då blev det mest Ergon, som han älskade att åka i. Nån speciell "nybörjarsjal" som är lätt att få till?

Så var börjar vi - vilka knytningar? I första hand magknytningar, men rygg är lite intressant med.

Bär bara på mage än så länge, vågar mig inte på ryggen innan hon kan sitta själv ordentligt. Är det rätt tänkt?

Är så länge sedan sist att det känns som jag har minst "20 frågor". Men då är det tur att Sjalbarn finns! :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Zilver
#9443697
Jag har bara använt trikå och vävd långsjal.

Började med vävd sjal när lillan var 7 månader och det var underbart eftersom hon hade börjat röra på sig och trikån började kännas ostabil. Det var ovant att knyta i början eftersom trikå och vävd är så olika, men man vänjer sig. Knyter uteslutande FWCC med tre lager väl utspritt tyg under lillans rumpa, aldrig provat något annat på magen.

Jag försökte på ryggen redan när hon var 7 månader men det gick inte så bra i början. Både lillan och jag tyckte att det var läskigt. Det kändes nog aldrig bra förrän hon var över året, men vi provade ändå någon gång i veckan hela tiden.

Nu är hon snart 1,5 år och hon sitter nog 75% på magen och 25% på ryggen. Rygg är smidigt när jag har bråttom till ett slutmål och vill kunna ta ordentliga kliv, det är underbart när terrängen är krånglig, och hon somnar nog lättare där bak. På magen kan vi amma, det är smidigare om hon vill springa själv då och då, och mycket lättare att åka kollektivtrafik när hon är på magen.

Med trikåsjalen kunde jag lätt bära lillan i två timmar, men nu känns det tungt efter en timme på magen och så kort som en halvtimme på ryggen. Det har nog mer att göra med lillans ökade vikt än något annat :lol:
Av kelaren
#9443704
Vill du ha lite mer hjälp och se olika knyt och sjalar kommer det bli sjalträff via bärsjalsgruppen på Facebook den 30/6 i trädgårdsföreningen.
Av Smultronbarn
#9443717
Tack Zilver! Bra att få höra hur du gör. :D Förlåt, men vad är FWCC för knytning? Eller man kanske kan söka på den förkortningen kom jag på. Vilken sjal är din favorit hittills?

Jag fick aldrig riktigt till ryggknyt med stora barnet heller, ville men det funkade inte. (Därav selen, som han älskade). Har inte vågat ens prova än med lillan, men vill i alla fall få till knyt på magen nu inför sommaren tänker jag. För ja, smidigare också på tex spårvagn/buss samtidigt som jag har mer koll på henne (och att ingen annan ska typ gulla eller klappa, för det händer ju också tänker jag, burr). Och ja, bra att öva innan, för tror också att det kommer kännas lite skillnad mot trikån där man bara kan "stoppa i" barnet.

Tack kelaren för tips! :tumup: Ska försöka prick in den träffen då. Vilken tid är det? (Har inte facebook så missar allt sånt). Ska ni dit?
Användarens profilbild
Av Zilver
#9443728
Hm, jag tror FWCC är den som kallas omslutet kryss på sjalbarn. Finns som FWCC på youtube i alla fall, men jag har svårt att kontrollera från mobilen. Förbereder genom att lägga sjalens mittmärke på min navel, kryssar i ryggen och hänger tyget fram över axlarna. Sätter barnet innanför magstycket och sen kryssar jag sjalen under hennes rumpa och knyter bakom min rygg. Slutligen sprider jag ut tyget så att det blir tre lager som stöder barnets rygg.

Ryggknytet kändes mycket roligare när lillan började kommunicera mer verbalt. I början blev det som att hon försvann helt när jag satte henne där, men nu pekar hon på saker och "pratar" om vart vi är på väg och vad hon vill göra. Det är en helt annan upplevelse för mig, vi kommunicerar så mycket vanligtvis att jag tyckte väldigt illa om ryggknyt i början eftersom det blev så avskilt. Mitt bästa tips för ryggen är att våga dra åt ordentligt så att tyget kan sprida ut belastningen bättre. Det är något jag fortfarande behöver bli bättre på :oops: Knuten jag använder kallas Double Hammock.

Jag har bara använt en enda sjal hittills :lol: Amazonas (100% bomull). Ändarna gör mig galen (det är hopplöst att knyta bra om knuten hamnar nära ändarna pga hur de är skurna) men i övrigt har jag inget att anmärka. Fick prova en Ellevill (bambublandning) som gled undan när jag hade gått en stund (sitsen som låg ut mot knävecken gav inget stöd utan försvann) men det kan handla om att man bara måste lära sig hur varje sjal fungerar.

Om du vill prova min kan vi träffas i centrala Göteborg någon dag. Kanske när fb träffas, men jag vet inte om jag kan den 30:e.
Av Altariel
#9443794
Du kan absolut använda ergon utan inlägg när hon är 8 månader :) Sen om den passar dig är svårt att svara på, testa att ha den lägre/högre i midjan och flytta på spännet som går mellan axelbanden upp och ner (du får nog ändra längden på axelbanden och sådär samtidigt). Jag gillar att korsa banden bak när jag bär i Manducan, men det går inte på Ergo va?

FWCC är nog det som kallas omslutet kryss. Det brukar vara ett bra knyt att börja med. Knyts på samma sätt som trikåsjalen men med krysset på utsidan. Antingen kan du breda ut krysset så som Zilver säger eller ha det samlat på sidorna, det är en smaksak.

På rygg brukar det vara enklast att börja med ryggsäck, det är relativt "lätt" och snabbknutet när en övat ett tag. Double Hammock kräver lite mer tålamod, både från bebis och en själv... Sen bör inte DH knytas ofta och länge med ett barn som inte kan gå än, men prova och öva teknik går fint!
#9443834
På rygg tyckte jag om omsluten ryggsäck när jag var nybörjare ( Secured high back carry)
http://edenbaby.se/pages/omslutenryggsack.php
Genom knuten först hölls barnet på plats :tumup: . När jag blev tryggare gillade jag double hammock bäst. Med min äldsta funkade enkel ryggsäck med, men ett barn som min yngsta som hoppar och samtidigt spänner kroppen rak i en båge så höll hon på att glida ur :lol: . Så olika barn kräver olika knutar!

Jag tycker att gåsarna är svårknutna så öva med girasolerna :tumup:
( Andra kan tycka annorlunda men min upplevelse är att deras tunnhet gjorde att de skar in mer samt att de inte upplevdes strecha lika bra som andra sjalar...)

Öva och öva så ger det sig med tiden! Är sjal lurigt kan ergon vara lättare och när barnet är vant att vara på rygg kan knytandes bli lättare sedan.
Av Smultronbarn
#9444044
Tack för tips kronärtskocka! :tumup: Ska se om jag vågar mig på den, får öva lite till på magen förts bara.

Tror också att jag ska testa med girasolen istället. Provknöt gåsen i förrgår tre gånger. Gick ok, men kändes som lite slappt upptill liksom. Och den är ju lite mindre stadig än en annan vävd föreställer jag mig. Maken är orolig att det ska bli för mycket tyg och för knöligt i bebisens knäveck och snöra av nåt viktigt blodflöde. Men det kan väl inte hända va? :hmm: Jag kände på hennes fötter med jämna mellanrum och de kändes varma när jag provbar ute en stund medan sonen åkte sparkcykel.
Av Smultronbarn
#9444045
Ja just det, hittade en girasol här hemma som är 2,60 som jag köpte en gång för länge sedan när en butik skulle slå igen. Gillade färgen så mycket, men vad kan jag egentligen knyta med en så kort sjal? Är den typ istället för ringsjal likt "bära barn"-sjalen som var så poppis när lilleman föddes?
Av Smultronbarn
#9444224
Urcellenellen skrev:Tipsar om bästa sidan för att få inspiration och instruktion till olika knyt.
http://www.wrapyouinlove.com
Ja, det är ju kvinnan med regnbågshåret! :app: Och vad många sjalar hon har! :shock:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?