Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av rithelo
#9437645
Jag blev lite ställd när jag sett bärtrådar på fb på senaste tid - där snackas det om att man absolut inte ska bära i omslutet kryss med små nyfödingar, utan dra isär krysset så man bara har ett lager över ryggen. Jag kan inte minnas att jag har sett det som nåt så viktigt innan, vad har jag missat? :hmm:
#9437653
rithelo skrev:Jag blev lite ställd när jag sett bärtrådar på fb på senaste tid - där snackas det om att man absolut inte ska bära i omslutet kryss med små nyfödingar, utan dra isär krysset så man bara har ett lager över ryggen. Jag kan inte minnas att jag har sett det som nåt så viktigt innan, vad har jag missat? :hmm:
Utan kryss som stöd?? :hmm: låter väldigt svajigt....och osäkert. Varför sa de att det skulle vara bra?
Av Altariel
#9437667
rithelo skrev:Jag blev lite ställd när jag sett bärtrådar på fb på senaste tid - där snackas det om att man absolut inte ska bära i omslutet kryss med små nyfödingar, utan dra isär krysset så man bara har ett lager över ryggen. Jag kan inte minnas att jag har sett det som nåt så viktigt innan, vad har jag missat? :hmm:
Fast det gäller bara vävda sjalar, med trikå SKA det vara tre lager!
Av Altariel
#9437669
Sofia-Linnéa skrev:
rithelo skrev:Jag blev lite ställd när jag sett bärtrådar på fb på senaste tid - där snackas det om att man absolut inte ska bära i omslutet kryss med små nyfödingar, utan dra isär krysset så man bara har ett lager över ryggen. Jag kan inte minnas att jag har sett det som nåt så viktigt innan, vad har jag missat? :hmm:
Utan kryss som stöd?? :hmm: låter väldigt svajigt....och osäkert. Varför sa de att det skulle vara bra?
Vad jag förstår är det för att ju fler lager det går över bebis rygg desto svårare är det att få till en ordentlig c-kurva på ryggen. Det är alltså inte farligt att ha fler lager men svårare att få helt rätt position på bebis.
Av Grodfen
#9437672
Jakten på den perfekta c-kurvan! :wink: Jag kan tycka att det blir lite överdrivet oroligt i Facebook-grupper som till stor del består av nyblivna föräldrar. Själv har jag gått ur nästan alla, ängslighet kan bli en stor energitjuv. Bra med kunskap såklart, men det finns risk att man lägger mycket energi på att oroa sig över väldigt många saker!
#9437683
Altariel skrev:
rithelo skrev:Jag blev lite ställd när jag sett bärtrådar på fb på senaste tid - där snackas det om att man absolut inte ska bära i omslutet kryss med små nyfödingar, utan dra isär krysset så man bara har ett lager över ryggen. Jag kan inte minnas att jag har sett det som nåt så viktigt innan, vad har jag missat? :hmm:
Fast det gäller bara vävda sjalar, med trikå SKA det vara tre lager!
ah ok... jag hade bara trikå till nyfödde. Utan kryss kan man ju inte bãra i sån för ungen ramlar ut...
Av Altariel
#9437685
Grodfen skrev:Jakten på den perfekta c-kurvan! :wink: Jag kan tycka att det blir lite överdrivet oroligt i Facebook-grupper som till stor del består av nyblivna föräldrar. Själv har jag gått ur nästan alla, ängslighet kan bli en stor energitjuv. Bra med kunskap såklart, men det finns risk att man lägger mycket energi på att oroa sig över väldigt många saker!
Jag kan hålla med till viss del. Det är ett av problemen med facebook, det är svårt att söka ordentligt. Som att varje gång (typ dagligen) någon frågar om framåtvänt eller BabyBjörn och ergonomi kommer 40 personer och säger att det är farligt. Nej, självklart är det inte farligt att bära i BB. Barnet kommer inte att få höftproblem av att bäras i BB etc. Men om det finns problem med höfterna är det kanske inte idealt. Sen är det ju inte bara c-kurva och grodposition/m-position som är ergonomi heller, vilket väldigt många glömmer bort.
Av Altariel
#9437686
Sofia-Linnéa skrev:
Altariel skrev:
rithelo skrev:Jag blev lite ställd när jag sett bärtrådar på fb på senaste tid - där snackas det om att man absolut inte ska bära i omslutet kryss med små nyfödingar, utan dra isär krysset så man bara har ett lager över ryggen. Jag kan inte minnas att jag har sett det som nåt så viktigt innan, vad har jag missat? :hmm:
Fast det gäller bara vävda sjalar, med trikå SKA det vara tre lager!
ah ok... jag hade bara trikå till nyfödde. Utan kryss kan man ju inte bãra i sån för ungen ramlar ut...
Nej, trikåsjal blir farligt utan kryss.
Användarens profilbild
Av rithelo
#9437729
Nu blir det hela lite klarare :tumup:
Men jag tycker fortfarande att det verkar lite väl hetsigt på "skabärasåhär-fronten"...
Användarens profilbild
Av rithelo
#9437731
rithelo skrev:Nu blir det hela lite klarare :tumup:
Men jag tycker fortfarande att det verkar lite väl hetsigt på "skabärasåhär-fronten"...
Man pratade inte så mycket om det när jag började bära iaf. Saker kan ju ändras såklart, men det här med bokstavsordning hat liksom tillkommit med fb :|
Av Grodfen
#9437740
rithelo skrev:
rithelo skrev:Nu blir det hela lite klarare :tumup:
Men jag tycker fortfarande att det verkar lite väl hetsigt på "skabärasåhär-fronten"...
Man pratade inte så mycket om det när jag började bära iaf. Saker kan ju ändras såklart, men det här med bokstavsordning hat liksom tillkommit med fb :|
Ja, jag tycker det är mycket doktrin nu, och mindre lita-på-din-känsla. Man ska "göra rätt". Det handlar väl om att dagens föräldrar har tillgång till en enorm mängd information, vilket blir både på gott och ont.
Användarens profilbild
Av rithelo
#9437770
Grodfen skrev:
rithelo skrev:
rithelo skrev:Nu blir det hela lite klarare :tumup:
Men jag tycker fortfarande att det verkar lite väl hetsigt på "skabärasåhär-fronten"...
Man pratade inte så mycket om det när jag började bära iaf. Saker kan ju ändras såklart, men det här med bokstavsordning hat liksom tillkommit med fb :|
Ja, jag tycker det är mycket doktrin nu, och mindre lita-på-din-känsla. Man ska "göra rätt". Det handlar väl om att dagens föräldrar har tillgång till en enorm mängd information, vilket blir både på gott och ont.
Ja FY fasen, att ta ställning till allt detta får en ju att vilja gråta en skvätt. Sen behöver man komma på att det är ok att göra som man vill innan man kan gå vidare...
#9437784
Grodfen skrev:Jakten på den perfekta c-kurvan! :wink: Jag kan tycka att det blir lite överdrivet oroligt i Facebook-grupper som till stor del består av nyblivna föräldrar. Själv har jag gått ur nästan alla, ängslighet kan bli en stor energitjuv. Bra med kunskap såklart, men det finns risk att man lägger mycket energi på att oroa sig över väldigt många saker!
Jag har varit en lyckligt ovetande mamma som bar storebror i 4 år och nu den lille utan att någonsin hört om C-kurvan :lol: borde jag kolla upp..? :roll:
Av Grodfen
#9437807
Sofia-Linnéa skrev:
Grodfen skrev:Jakten på den perfekta c-kurvan! :wink: Jag kan tycka att det blir lite överdrivet oroligt i Facebook-grupper som till stor del består av nyblivna föräldrar. Själv har jag gått ur nästan alla, ängslighet kan bli en stor energitjuv. Bra med kunskap såklart, men det finns risk att man lägger mycket energi på att oroa sig över väldigt många saker!
Jag har varit en lyckligt ovetande mamma som bar storebror i 4 år och nu den lille utan att någonsin hört om C-kurvan :lol: borde jag kolla upp..? :roll:
Nej! Kör på! :tumsup:

Edit: det enda jag vet är att barnets rygg bör forma ett C. Men det gör den ju när man bär enligt instruktionerna som brukar följa med bärdonen. :-)
Senast redigerad av Grodfen den tis maj 19, 2015 12:35, redigerad totalt 1 gånger.
Av Grodfen
#9437808
rithelo skrev:
Grodfen skrev:
rithelo skrev:
rithelo skrev:Nu blir det hela lite klarare :tumup:
Men jag tycker fortfarande att det verkar lite väl hetsigt på "skabärasåhär-fronten"...
Man pratade inte så mycket om det när jag började bära iaf. Saker kan ju ändras såklart, men det här med bokstavsordning hat liksom tillkommit med fb :|
Ja, jag tycker det är mycket doktrin nu, och mindre lita-på-din-känsla. Man ska "göra rätt". Det handlar väl om att dagens föräldrar har tillgång till en enorm mängd information, vilket blir både på gott och ont.
Ja FY fasen, att ta ställning till allt detta får en ju att vilja gråta en skvätt. Sen behöver man komma på att det är ok att göra som man vill innan man kan gå vidare...
:heart: Ja! Så skönt att SB finns då, det är mer som att ringa en klok kompis - snarare än att slå upp fakta i en encyklopedi.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?