Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Madde O
#9437311
Jag funderar en del kring det här med att bära helt nyfödda bebisar. Självklart vill jag/vi bära så mycket som möjligt och redan på BB och dagarna därefter om det skulle behövas ta sig ut osv (lämna stora till hennes pappa tex). Jag letar trikåsjal då jag gav bort min till en bekant tidigare och det som finns i övrigt är en ringsjal, flera vävda i olika material och en ergo men utan spädbarnsinlägg som jag ev tänkte köpa till. Så det finns grejer till att bära i vart fall!

Men vad tror ni är bäst på BB? Ringsjalen känns som ett bra alternativ tycker jag själv eller en trikå då såklart.

Hur sitter småbebisar bäst i sjal? Är det ok att bära upprätt i grodposition ("vanligt") eller är det vagga som är bäst?

Jag bar stora mest hela tiden men det blev mycket i famnen de första 6 veckorna innan det blev ohållbart. Det är ju inte riktigt samma sak att bära en liten nyfödd plutt tänker jag... Eller?
Av Madde O
#9437313
Är det något särskilt att tänka på om en bär i groda eller är det som vanligt bara? Jag tänker på fötterna och sådär, har alltid låtit dem dingla fritt men bör de stoppas i bältet för mindre barn? Det bästa är ju om de kan få vara fria rent praktiskt... Samma om en bär i ringsjal, kan de vara utanför eller behöver de vara instoppade? :hmm:
Av Madde O
#9437314
Grodfen skrev:Jag bar i trikåsjal på BB. Hade inte heller burit första barnet så tidigt men det gick bra. Det var ett ganska stort barn, nästan 4,7 kilo. Bar i groda.
Tack för svar!! :D Jag tror att det blir en ganska liten bebis, eller normalstor. Blir förvånad om den är större än 3,5 kg faktiskt men det är ju svårt att veta. :lol: Men tror du att storleken spelar roll?
Av Grodfen
#9437315
Madde O skrev:
Grodfen skrev:Jag bar i trikåsjal på BB. Hade inte heller burit första barnet så tidigt men det gick bra. Det var ett ganska stort barn, nästan 4,7 kilo. Bar i groda.
Tack för svar!! :D Jag tror att det blir en ganska liten bebis, eller normalstor. Blir förvånad om den är större än 3,5 kg faktiskt men det är ju svårt att veta. :lol: Men tror du att storleken spelar roll?

Jag vet inte, men vår kändes väldigt stadig i jämförelse med riktigt små pyttisar vi såg. Men det kanske inte gör nån skillnad i bärandet. :hmm:

Jag hade fötterna instoppade men jag har inte stenkoll på vad som är det mest ergonomiska när man bär små. :-)
Av Madde O
#9437316
Grodfen skrev:
Madde O skrev:
Grodfen skrev:Jag bar i trikåsjal på BB. Hade inte heller burit första barnet så tidigt men det gick bra. Det var ett ganska stort barn, nästan 4,7 kilo. Bar i groda.
Tack för svar!! :D Jag tror att det blir en ganska liten bebis, eller normalstor. Blir förvånad om den är större än 3,5 kg faktiskt men det är ju svårt att veta. :lol: Men tror du att storleken spelar roll?

Jag vet inte, men vår kändes väldigt stadig i jämförelse med riktigt små pyttisar vi såg. Men det kanske inte gör nån skillnad i bärandet. :hmm:

Jag hade fötterna instoppade men jag har inte stenkoll på vad som är det mest ergonomiska när man bär små. :-)
Nej inte jag heller, därför det blir så många frågor! :lol:
Användarens profilbild
Av HPe
#9437321
Nu är ju Plutt ca tre månader så jag har redan börjat glömma.... :Hahaa:
Hade med mej trikåsjalen till BB, men gillade den inte. Tyckte det blev sladdrigt, hon satt som inget bra.
Vi åkte hem dagen efter och då körde jag på ringsjal direkt.
Hade henne aldrig i vagga -utom för att amma- utan körde på nån slags grod variant.
Man fick stötta nacken, men det är kanske normen för sånna pyttisar.
Hon vägde ca 3,6 så hon var ingen mini-mini, men ganska normal.
Jag tror att om man 'kan' sin ringsjal r det aldeles utmärkt från början, annars blir det nog lite svårt att få till innan barnet är stadigare.
Bar lite i mei tai men det gillade hon Inte riktigt. Jag gillade att det var lite bättre stöd för huvudet. Hon hatar manducan också så i den har jag bara burit nån gång. ;)
Nu kör vi vävd på mage eller ringsjal.
Av Miltonia
#9437349
Trikåsjal hade vi till båda barnen direkt på bb. Vi bar groda men jag tror vi liksom stoppade ner hela bebisen i sjalen. :hmm: Inga dinglande fötter när de var nyfödingar om jag minns rätt.
Användarens profilbild
Av Sara+
#9437355
Jag bar minsta i trikå på BB. Stoppade i i fosterställning typ ihoprullad. Särade på benen senare typ vid 4-6 veckor kanske när det verkade mer poppis.
Av Miltonia
#9437360
Ja, vi bar nästan direkt i vävd med andra barnet också. Hon vägde ca 5kg vid födseln så jag tyckte trikå var svajigt redan när jag kunde börja försöka bära lite (hon var väl 1,5 månader då).
#9437364
Min lilla har åkt i trikåsjal sedan första dagen. Vi har nu börjat ha benena utaför men tills nu bara stoppade vi in honom i grodposition. Det funkade fint, visste inte heller hur ergonomiskt det är men en kompismsom sjalat sin tre barn sa att det var perfekt.
Av Madde O
#9437523
Det känns som om att det funkar med groda direkt, utifrån vad ni berättar. :tumup: Jag ska försöka bestämma mig för en trikåsjal och sedan tar jag nog med den och ringsjalen till BB. Tycker det känns lite svårt med att bära i vagga då stora barnet alltid vägrat ligga ner i famnen, annars är ju det ett alternativ också. Om groda funkar så borde det gå att bära i båda som vanligt... men med fötterna innanför bältet då, det borde väl fungera i ringsjalen också? Eller om det känns bättre så får vi försöka lägga i vagga i trikån.
Av Altariel
#9437558
Vagga rekommenderas inte förutom vid amning, det är lätt att barnets haka åker ner mot bröstet vilket kan täppa till luftvägarna. Så stenkoll när barnet ligger i vagga.

Vi hade trikåsjal med till BB och jag tyckte det funkade jättebra att sätta bebis i grodposition från början. Benen hade jag ute, fick inte till det på något annat sätt.
#9437583
De stora hade benen utanför direkt, den här bebisen ville sitta med benen ihop och uppdragna i fyra veckor. :shock: Han var som en liten böna när man lyfte honom. :lol:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?