Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Lundie
#9437260
När 05:an föddes hade vi en begagnad BB. Mitt lilla barn var inte så litet särskilt länge och jag är inte så stor så det funkade bara en kort period. Ungen ville ändå bli buren hela tiden och jag funderade på att sy oss varsin kardborredräkt för att fästa ungen på mig så jag kunde få händerna fria. Kände att det var ett för stort projekt så jag hämtade ett lakan i garderoben och virade runt oss lite på måfå. Det funkade kanske inte heller så bra så jag la ner.
När 08:an föddes önskade jag mig en sån där superbra BB med ryggplatta. Den bara måste ju vara grym tänkte jag och försökte övertala mig själv i flera månader att den faktiskt var det. När lille var 6 mån beställde vi en resa till Thailand och jag googlade "bärsele för större barn". Ni kan ju gissa var jag hamnade :D och det är jag så otroligt glad för. Den dyra BB:n såldes och jag köpte en begagnad Manduca. Yey :vågen:
Bästa investeringen någonsin. Ungen bars till han var 4 år och nu åker lilla kusinen Manduca.
Det blev även ett par sjalar så småningom. Vad jag önskar att jag hittat hit när stora var pyttis.
Användarens profilbild
Av HPe
#9437287
Jag tycker om den här tråden! :vågen:
Googlade och läste mycket när jag väntade Skrutt. Tyckte det lät mysigt att bära + smidigt, såklart! Köpte en Sino trikå.
Skrutt kom och han brydde sej inte särskilt mycket alls om att bli buren + att jag kände att jag höll på att gå under av 20-timmars amningarna så det blev inte så mycket buret där.
Hade även en ringsjal som vi bar i ibland,men fick inte riktigt in snitsen o ser nu på bilder att Skrutt hängde värre än i en BB. Otroligt att Vi inte tappade honom!
När Skrutt blev ca 9 månader kom han in i en separationsfas och bara skrek om jag inte höll i honom.
Rotade i gömmorna o hittade en papatum som jag ärvt. Fick på nåt sätt upp honom på ryggen och han tystnade!
Jag hann både diska och plocka och senare på kvällen köptes en begagnad manduca(hade provat en kompis innan och visste att den satt bra) här från SB o på den vägen är det. Lärde mej ringsjalen som numera är min bästa vän.
Till plutt provade jag trikån på BB men tyckte den var som sladdrig så hon har bott i ringsjalen. Den här är nämligen inte alls nöjd att ligga själv. :wink: Hon hatar tyvärr manducan, men ringsjalen funkar + mei tai i nödfall.
Vi har nog ringsjalsammat oss genom hela Ö-vik snart tror jag. Plötsligt förstår jag hur brillianta amningskläder är.
Har nu lyckats förlägga ringsjalen så Plutt hamnade i en vävd istället häromdagen och den gillar hon faktiskt :vågen: så vävd är den nya grejen här hemma.
Har inte provammat i den än, men tänker att det löser sej nog.
Användarens profilbild
Av marmite
#9437292
Jag googlade mig nog till sjalbarn.se genom sök på tygblöjor, tror jag... Sen stod faktiskt "bärsjal" med på listan av saker som ska med till BB som man fick från barnmorskan. Konstigt nog var det sen ingen på BB som kunde vara behjälplig med knyt när ett riktigt barn fanns att tillgå (det skiljer sig som bekant från att knyta upp ett gossedjur...) men det löste sig givetvis med sjalbarns hjälp. Sen var hon visst mer ett selbarn och det har jag också fått fantastiska tips på här! Nu har vi två storbarnsbärdon :)
Användarens profilbild
Av Zilver
#9442666
Puff. Jag tror inte alla har berättat än ;)
Av krakri
#9442668
För mig har det alltid varit "normalt" att bära och jag tror det beror på att det fortfarande är mycket vanligare i mitt hemland (Tyskland) att bära sitt barn. I min vänkrets/omgängeskrets har nog alla minst 2-3 vävda sjalar och minst en ergonomisk sele. :tumup: Här i Sverige är ju BB:s dominans fortfarande rätt så påtaglig... :wink:

Vi var dock lite osäkra angående sjal när Plutten föddes för han var absolut inget sjalbarn i början. Han hatade att sitta nära, mysa, gosa var omöjligt för honom. Vi märkte fort att sjal inte funkade för honom alls. Så det blev MeiTai och Manduca i början, efter ett tag funkade ringsjal och nu bärs han mest i Tulan om han vill bli buren.

Vi har sjalarna kvar om lillsyskonet skulle vilja bli buren i sjal, annars väntar de ovan nämnda bärdonen. :vågen:
Användarens profilbild
Av Teusa
#9442678
När Storskrutt föddes bodde vi fyra trappor upp utan hiss. Jag tittade på alternativ för att bära upp honom och hamnade här. Jag köpte en bärpåse. Försökte använda den några enstaka gånger men fick inte alls till det. Det blev vagn och bära i famnen upp till lägenheten. Vi hade en BB som användes ibland.

När Mellanskrutt föddes bodde vi i hus. Det blev syskonvagn och BB. Jag är så ledsen över att jag inte stannade på SB och lärde mig om sjalar och bra selar. Även om Mellanskrutt tydligt sa vid tre veckors ålder (fråga mig inte hur han sa det men det var tydligt) att han ville sova själv så tror jag han hade mått bra av att bli buren i sjal. Fick så ofta lägga ner honom för att ta hand om Storskrutt.

När jag väntade Lillskrutt hittade jag hit igen! Familjeliv gav mig inte de svar jag ville ha. Jag köpte en begagnad Aldoria Soft av en här. Hon kom förbi och lämnade den och jag fick en lång lektion hur jag skulle knyta den! :heart: :heart: :heart: Det blev mycket vagn ändå, men emellanåt sjal. Köpte även en vävd sjal, men den blev inte så mycket använd tyvärr. Tyckte den var lång och lite klumpig. Vågade mig inte riktigt på att knyta på ryggen heller.

En vän hade köpt en Ergo och då gjorde jag det med. Den har jag burit en del med. Framförallt på ryggen. Tyvärr har jag haft ont i höfterna, sviter av foglossningen så när han blev tyngre var det jobbigt att bära längre snäckor. Nu springer han för egen maskin.

Den vävda sjalen och Ergon hänger kvar i hallen. Sjalen är så vacker och trots att jag inte använde den jättemycket är den ett så fint minne.
Av Sofie
#9442681
Min miljömedvetenhet fick mig att söka info om tygblöjor på nätet. Hamnade då på sjalbarn under mittem av graviditeten med första barnet. Började läsa här om mer än tygblöjor och när jag läste lite om att bära barn så kändes det bara helt självklart! Vi köpte inte ens någon barnvagn förrän efter barnet fyllt ett år ungefär. De andra två har åkt vagn lite tidigare, men burits huvudsakligen.
Användarens profilbild
Av moggleif
#9442712
Frugan skaffade trikåsjal. Första barnet totaldissade vagn. Jag bar dygnet runt minus amning i tre månader(sommar, varm sådan). Aldrig gillat att ha saker i händerna och detta löste ju problemet. Kunde ju fortsätta vara fri och slapp stor bökig vagn. Livet blev så enkelt. Ännu inte fattat grejen med vagn förutom om en ska köra stora saker men det gör jag aldrig.
Av kelaren
#9442758
moggleif skrev:Frugan skaffade trikåsjal. Första barnet totaldissade vagn. Jag bar dygnet runt minus amning i tre månader(sommar, varm sådan). Aldrig gillat att ha saker i händerna och detta löste ju problemet. Kunde ju fortsätta vara fri och slapp stor bökig vagn. Livet blev så enkelt. Ännu inte fattat grejen med vagn förutom om en ska köra stora saker men det gör jag aldrig.
:Hahaa: Det var ju du som köpte mobyn!
Jag läste nån gång en artikel om mammor som bar i sjal och träffades på lekplatser. Så när bebisen flyttade in i magen såg jag till att vi hade en hemma.
#9442894
Det är mycket smidigare med att bära. Med första barnet skaffade jag en Babybjörn. Efter ett tag blev det tungt och vagn blev mer använt i kombination med famnen. Med andra barnet gjorde jag ett nytt försök att få fason på Babybjörn men det var fortfarande tungt. Köpte en bärpåse som ratades totalt av bebben. Synd tyckte jag som hade sett fram emot att bära i den snygga bärpåsen med en praktisk förvaringsficka. Läste att bärpåse kunde vara farligt för små bebisar och la undan den. Funderade på bärsjal men tyckte inte det var ett alternativ för mig. Verkade omständigt och lite flummigt. Jag ville ha något som var praktiskt, tog liten plats och gick snabbt att få på sig. Läste om Babybjörns nya ekologiska bärsele Comfort Carrier som även passade äldre barn. Perfekt tänkte jag. Bebben skulle fylla ett år och var inte så liten längre men ville fortfarande bäras. Selen var dock stor och svår att få till bra. Jag använde den inte många gånger. Med tredje bebben blev det tredje gången gillt. Jag gick in i stadens barnaffär och köpte en trikåsjal. Blev visad knytningen och övade sedan hemma några gånger innan allt fungerade. Trikåsjalen har följts av en ringsjal, en vävd långsjal och en sjalmei tai. Gäller att passa på när möjlighet ges.
Användarens profilbild
Av Zilver
#9442910
Är det tyngre att bära i sele än sjal?
Av krakri
#9442912
Zilver skrev:Är det tyngre att bära i sele än sjal?
Ja och nej skulle jag säga. Det känns annorlunda! En sjal kan ju anpassas till kroppsformen på ett helt annat sätt än en sele. Det går att variera knytningar efter behov och det går att variera även i material.
En sele är ju på något sätt begränsad i formen. Det gäller ibland att testa olika modeller tills man hittar "sin" perfekta sele. Jag klarar inte alls av Ergo medan många tycker jättemycket om att bära i Ergon. Sedan tycker jag personligen att det är lättare att ställa in selen än att öva 1000-tals knytningar för att hitta den perfekta avlastningen. :lol: (Fast det kanske beror på Plutten som verkligen avskydde att sitta i sjalen och gjorde motstånd jämt... :roll: )
Av Altariel
#9442933
Zilver skrev:Är det tyngre att bära i sele än sjal?
Jag tycker sele funkar ganska bra på mage men föredrar sjal. På ryggen får jag inte till det alls med sele, barnet hamnar för långt ner och all tyngd kommer på axlarna på nåt sätt. Så det känns tyngre för mig iaf.
Användarens profilbild
Av Mikaela
#9442940
Jag surfade tygblöjor och hamnade här. Köpte trikåsjal innan L föddes, men trivdes aldrig med den när hon väl kom och köpte ergo efter några veckor.

Men sen är jag inte en "bärare". Jag bär för att det är praktiskt, inte för att det finns forskning som visar att det är positivt. För mig är det en bieffekt (jag bär mao inte "i onödan", jag har inte barn i sele/sjal om de är nöjda någon annanstans osv). Det har lett till att minsta är buren mindre, eftersom han accepterade att amma sig till sömns (och mao inte behövde somna i sele i 10 månader) och att vi varit på mindre avancerade utflykter, eftersom vi i så fall behöver bära två barn och femåringen är för stor för att bäras.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?