Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9435160
Min minsta är nu elva månader och det funkar fortfarande kalasbra att bära på magen MEN jag vill kunna fortsätta i sommar och tänker att det börjar bli dags för ryggen.

När jag har försökt att få upp hen på ryggen så får jag liksom inte till det riktigt. Jag tycker det känns läskigt och jag får hen liksom inte tryggt upp på ryggen. Det känns som om hen ska ramla ner och jag blir stressad och får inte till grunden som ju liksom är viktigast att den är rätt för att det ska bli bra.

Finns det någon där ute som hade liknande problem och sedan lyckas överkomma hindren? Hur gjorde ni? Alla tips och trix är välkomna.
Jag har sett några filmer på youtube och det ser jättelätt ut men när jag försöker så är det snudd på omöjligt och framför allt känns det så vanskligt.

Som sagt, alla tips. Jag vill inte se slutet på bärkarriären än :|
#9435167
Kolla om det är en sjalträff i närheten av där du bor! Det är allra lättast att bli visad IRL.

Vad är det som inte funkar? Är det att få upp barnet på ryggen eller att hålla hen kvar? Jag brukar göra superman toss och se till att spänna översta kanten av sjalen tight och hålla båda sidor spända mellan tänderna (alltså håller i barnet med ena handen tills jag fått till det ordentligt). Då kan inte barnet trilla ner. Om du har en tung docka eller liknande så testa att spänna fast den så och hoppa upp och ner, det händer faktiskt ingenting. Och öva över en säng eller liknande kändes bäst i början. När det väl är spänt i överkant så får det ta den tid det tar att få till resten av knytet.

Öva, öva, öva tror jag är lösningen :D :tumup:
#9435173
Öva över en säng och/eller ha en medhjälpare som passar, är mina tips. Helst en medhjälpare som kan ge råd också, annars en som "bara" passar så att barnet inte ramlar ner.

Bär du bara i sjal? För min del bar jag mest i sele på ryggen. Mei tai tyckte jag också var lättare att få till på ryggen än långsjal.
#9435176
Det viktigaste för mig har varit insikten att det blev bättre med övning. I början kändes det helt hopplöst och läskigt och dåligt och tungt och jobbigt och fel, men nu (nästan 9 månader senare) så är jag jätteglad att jag fortsatte öva. Det är svårt att lära sig utan någon som kan visa, men om viljan finns där så löser du det :tumup:

Jag gör också superman toss. Mitt barn är 15 månader nu (alltså 7 när vi började) och nu har hon vant sig så att hon själv kan hjälpa till (så att ben och armar hamnar rätt). Det är nog faktiskt också en viktig del i att få det hela att fungera, alltså att barnet kan hjälpa till lite grann. Tänk vad läskigt om någon helt plötsligt skulle hänga dig bakom deras rygg med inget annat än ett läskigt tygstycke som säkerhet :lol: Bättre när man har vant sig och vågar lita på att man inte ramlar ner.

Den knytningen som passade mig bäst var Double Hammock och nu när din redan är 11 månader så är det nog ingen fara att använda den. För de allra minsta barnen behöver man tänka på att verkligen få till benen rätt, så att inte deras rygg och höfter ska ta skada (se tråden Double Hammock skadlig för barnet?? om du vill läsa mer om det).

Något jag precis har lärt mig är att faktiskt få till sätet bra. I videon om Double Hammock så ser man hur hon tar sina egna händer mellan barnets ben för att dra ut sätet ordentligt till knäna. Det blev så mycket lättare att göra det på det sättet än vad jag hade gjort tidigare. Tipset är alltså att ha händerna innanför benen för att göra sätet.

Tyvärr kan jag fortfarande inte bära på ryggen särskilt länge. Min smärtgräns går nog vid en halvtimme :( Men nu när jag kollade på instruktionsvideon igen så märker jag att jag inte spänner åt i närheten av så väl som hon gör, det kanske är lösningen på mitt problem? :D Jag drar också upp min lilla ganska högt upp på ryggen så att hon utan större bekymmer ska kunna se över mina axlar.
#9435177
Altariel skrev:Kolla om det är en sjalträff i närheten av där du bor! Det är allra lättast att bli visad IRL.
Jag är litet för blyg tror jag :oops: Men jag kanske får ta och strunta i det och bara göra det.

Altariel skrev:Vad är det som inte funkar? Är det att få upp barnet på ryggen eller att hålla hen kvar? Jag brukar göra superman toss och se till att spänna översta kanten av sjalen tight och hålla båda sidor spända mellan tänderna (alltså håller i barnet med ena handen tills jag fått till det ordentligt). Då kan inte barnet trilla ner. Om du har en tung docka eller liknande så testa att spänna fast den så och hoppa upp och ner, det händer faktiskt ingenting. Och öva över en säng eller liknande kändes bäst i början. När det väl är spänt i överkant så får det ta den tid det tar att få till resten av knytet.

Öva, öva, öva tror jag är lösningen :D :tumup:


Det där med superman toss funkar liksom inte. Eller det kanske jag gör men det känns verkligen som om jag ska tappa hen. Men jag ska prova dina tips.

Startade den här tråden för att ge mig själv en spark i baken. För nu måste jag sätta gång och prova igen innan det blir försent och ungen börjar skolan typ :lol:
#9435179
:lol: Jag knöt upp mitt skolbarn på ryggen senast i januari (hon går i förskoleklass), så så länge barnet och den vuxna vill är det inte för sent för sjalbärande! :tumup:

(Fast så stor nytta av sjalarna har jag väl inte till sexåringen, precis.)
#9435182
Jos skrev:Öva över en säng och/eller ha en medhjälpare som passar, är mina tips. Helst en medhjälpare som kan ge råd också, annars en som "bara" passar så att barnet inte ramlar ner.

Bär du bara i sjal? För min del bar jag mest i sele på ryggen. Mei tai tyckte jag också var lättare att få till på ryggen än långsjal.
Ska prova med att be min äkta hälft att hålla en hand bakom ryggen medans jag står vid sängen och övningsknyter :tumup:

Jag bär bara i sjal (en 5,2 gauze) när jag bär.
#9435183
En sak som man ofta gör i början är att luta sig framåt när man fått upp barnet på ryggen. Barnet brukar då liksom sätta sig upp för att vara så upprätt som möjligt och det är jobbigt och instabilt att hålla på att försöka knyta. En normal reaktion när barnet liksom sätter sig upp är att luta sig ännu mer framåt vilket förvärrar hela situationen. Mitt bästa tips är att försöka vara så rak som möjligt och barnet kommer då ofta nära och för mig så blev det mycket enklare att knyta då.

När jag började med att bära på ryggen så tyckte jag att en enkel ryggsäck som gick snabbt var det enklaste. Det gick snabbt och man kom iväg. När barnet var mer vant att bli upplyft på ryggen och man liksom hade mer tid på sig att knyta så bar jag i ett dubbelt kryss på ryggen. Det var det som jag fann skönast.
#9435184
Jos skrev::lol: Jag knöt upp mitt skolbarn på ryggen senast i januari (hon går i förskoleklass), så så länge barnet och den vuxna vill är det inte för sent för sjalbärande! :tumup:

(Fast så stor nytta av sjalarna har jag väl inte till sexåringen, precis.)
Är sällan jag bär i sjalarna längre då barnen är 8 och 13, men sjalarna används fortfarande flitigt. Några stycken hänger i sonens rum som sjalgunga och som hängmattor.
#9435185
Junijuli skrev:Det där med superman toss funkar liksom inte. Eller det kanske jag gör men det känns verkligen som om jag ska tappa hen. Men jag ska prova dina tips.
Testa hip scoot:
Wrapsody : Getting Baby on your Back - Hip Scoot
Getting Baby on Back: Hip Scoot
#9435188
thanisa skrev:En sak som man ofta gör i början är att luta sig framåt när man fått upp barnet på ryggen. Barnet brukar då liksom sätta sig upp för att vara så upprätt som möjligt och det är jobbigt och instabilt att hålla på att försöka knyta. En normal reaktion när barnet liksom sätter sig upp är att luta sig ännu mer framåt vilket förvärrar hela situationen. Mitt bästa tips är att försöka vara så rak som möjligt och barnet kommer då ofta nära och för mig så blev det mycket enklare att knyta då.
Ja, det gör det mycket lättare också!
#9435192
Jag använder hip scoot för att få mina barn till ryggen, och jag använder bara christinas ruckless, den här https://www.youtube.com/watch?v=PJ6Vrrv6q5w. Jag gillar inte när det drar i axlarna som det gör med enkel ryggsäck t.ex. Plus att du börjar med sjalen på mittmarkören istället för offcenter som med double hammock.
#9435247
Från typ ett år kunde min unge hoppa upp på ryggen själv. Annars körde jag över höften. Vrikkesikker var min favorit, stadigt och tryggt. Tog lite övning att träna upp de extra leder som krävs för att nå att sträcka ut tyget på ryggen bara...

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?