Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av CaptainKarrow
#9434701
Fick idag min första fluffpost och min första vävda sjal (Ellevill ZARA Tri Spice) och har lite nybörjarfrågor. :)

1) Hur vanligt är det med lite "fel" så som pulls på en helt ny sjal? Vad är okej? Och hur åtgärdar man det bäst?

Har nyligen läst att Ellevill kan ha ett par fel redan från början...och jag har i princip bara tagit ut den ur fodralet och redan hittat två öglor. :(

2) Vad gör man när man får en ny sjal? Tvättar den? Börjar använda den med en gång? :)
Användarens profilbild
Av ylvut
#9434715
Tvätta den först. Stryk om den behöver mjukas upp. Har annars ingen erfarenhet av ellevill.
Av Altariel
#9434732
Tvätta och stryk innan du använder den.

Är det stora öglor? Fler fel? Egentligen tycker jag väl inte att en helt ny sjal ska ha sådana fel, men det händer ju. Om det stör mycket tycker jag att du kan maila och fråga. Annars tror jag inte att det spelar så jättestor roll för sjalens egenskaper :)

De som gjort det säger att det inte är så svårt att fixa pulls, men jag har aldrig försökt. Googla typ: How to fix a pull in a woven wrap, så borde du få flera träffar som visar hur det går till.
Av CaptainKarrow
#9435030
Tack för svar! :)

Jag har nu gått igenom sjalen lite mer noggrant och hittat en eller två små knutar ("weaver's knot"?) och fyra öglor (varav två lite större och två ganska små).

Läste skräckhistorier om de som hittat nålar och/eller ett tjugotal fel på sina Ellevill-sjalar. :shock: Känner då att det här inte är något att kontakta företagsägarinnan om, även om jag egentligen tycker att en fabriksny sjal inte ska ha skavanker.

Så nu ska jag försöka mig på att rätta till öglorna och sedan tvätta sjalen innan användning.

Trodde aldrig att man kunde känna ett sådant sug efter att få pröva en sjal, men oj! :D Tror att det här kommer att bli farligt om jag känner så redan innan jag prövat den (har bara en trikåsjal tidigare)...det kan ju resultera i fler sjalar, hehe...
Av Altariel
#9435137
Ett par små knutar tror jag att jag har i alla mina sjalar, det blir väl så vid vissa trådbyten kan jag tänka mig. Så länge inga trådar är av så skulle jag inte bry mig så mycket. Jag har också hört att hennes kundbemötande lämnar en del övrigt att önska men har ingen personlig erfarenhet av saken.

Precis som du säger: Ska du fixa pulls så gör det innan du tvättar så bör det dra ihop sig ordentligt i tvätten :tumup:
Av CaptainKarrow
#9435204
Hittade totalt 11 fel på sjalen efter att ha gått igenom den ordentligt en gång till. :?

Två "weaver's knot", några "pulls" (vissa minimala, andra på drygt 5mm), men också någon trasig tråd, trådändar som sticker upp, två trådar som ser ut att inte ha blivit ordentligt fastvävda samt vad jag tror är trådar som missats i vävningen (?).

Borde jag kontakta Ellevill? Lite pengar tillbaka? Känner väl på ett sätt att fabriksnya sjalar inte borde kräva ett underhållsarbete innan användning, samtidigt som jag känner att det nog kommer att ta längre tid att hålla med på kontakt (och eventuellt ny sjal som kanske också har fel?) än att åtgärda det själv, även om jag är nybörjare...

Lite exempel:
Bild
Bild
Bild
Bild
Av Altariel
#9435206
Några knutar skulle jag se som normalt som sagt, men trasiga och saknade trådar är inte ok på en ny sjal i mitt tycke. Maila och fråga om du kan få en del av pengarna tillbaka (minst). Att få en ny sjal kan nog ta lång tid tyvärr...
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9435235
Jag har i och för sig inte köpt någon fler ny sjal än en trikåsjal, men de jag köpt begagnat har fungerat utmärkt även om de säkert haft både fler och större skavanker än de du beskriver, jag har inte synat dem så noggrant. Jag tror inte att något av de du visar på fotona här kommer att märkas när man bär, och skulle ärligt talat inte ens se det som fel eller ens komma på tanken att reklamera.

Det är mycket möjligt att jag har låga krav eller bara har en slarvig inställning till sjalar och tyg i allmänhet, så du behöver såklart inte lyssna på mina åsikter, men jag ville ändå säga hur jag tänker.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9435243
Har ellevill bytt strategi på området? Tidigare har en sån skall ofelbart hamnat i 2a-sorteringen (där det sällan var några stora vävfel)...
Av Altariel
#9435257
Sanna81 skrev:Jag har i och för sig inte köpt någon fler ny sjal än en trikåsjal, men de jag köpt begagnat har fungerat utmärkt även om de säkert haft både fler och större skavanker än de du beskriver, jag har inte synat dem så noggrant. Jag tror inte att något av de du visar på fotona här kommer att märkas när man bär, och skulle ärligt talat inte ens se det som fel eller ens komma på tanken att reklamera.

Det är mycket möjligt att jag har låga krav eller bara har en slarvig inställning till sjalar och tyg i allmänhet, så du behöver såklart inte lyssna på mina åsikter, men jag ville ändå säga hur jag tänker.
Ja, det är också viktigt att påpeka, den fungerar absolut som vilken annan sjal som helst, du behöver inte oroa dig för att den ska gå sönder eller vara osäker. Däremot förstår jag att du är besviken över att få en vara som det faktiskt är fel på. Den borde sålts som andrasortering i min mening också.
Användarens profilbild
Av isbl
#9435259
Reklamera! Tror inte att det påverkar bärfunktionen, men när en lägger så pass mkt pengar som en helt ny sjal kostar ska det vara ett välgjort hantverk. Det ser det inte ut att vara utifrån dina bilder.
Av Grodfen
#9435264
Även om det inte syns när man bär så påverkar det väl tyvärr andrahandsvärdet? Och du har ju betalat en hel del. Jag hade nog mejlat och frågat om jag råkat få en sjal från 2:a sorteringen av misstag. Hoppas de är tillmötesgående.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?