Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9420429
Jag ska fjällvandra i sommar med en sju månaders bebis. Vi kommer att sova inomhus och ta dagsturer, och utöver barnet behöver jag också kunna bära min och hennes packning, dvs vatten, blöjor, matsäck och ombyte.

Vad ska jag bära lilltjejen i? Vi trivs bra med Manducan, men de tjocka vadderade axelremmarna gör att jag helst inte kombinerar den med en ryggsäck ens av det lättare slaget. Finns det någon sele som skulle funka bättre? Eller är det en bärstol (typ Deuter Kid Comfort eller liknande) med packutrymme som jag borde satsa på, förutsatt att hon vid det laget kan sitta själv?

Någon som har erfarenhet av att vandra med bebis och packning?
#9420432
Ja, är ni två vuxna är det bättre med sjal/sele. + att den andra vuxna kan bära ryggsäck.
Jag tror att en 7 månaders är för liten för en bärstol? I alla fall längre stunder. De sitter ju inte så stadigt i dom om de somnar. Eller så finns de andra modeller än de vi provat.
#9420451
Den som jag ställde den frågan till valde bärstol. Fördelarna tyckte hon var att att barnet får solskydd, att man kan få plats med lite packning också och att barnet kan fortsätta sova i bärstolen fast man har ställt ner den. Det kanske var något mer som jag har glömt. Fast det var nog en ettåring också, jag vet inte om det finns någon bärstol som man sitter bra i när man är sju månader.
#9420483
Vi bar en (storväxt) 1,5-åring i fjällen i mei-tai sydd av långsjal, med utbredbara axelband. På dagsturerna turades vi om med att bära barn och ryggsäck, men den gången vi gick lite längre och hade med tält etc. fick den som bar barnet också bära en liten ryggsäck antingen på magen eller utanpå mei-taien.
#9420488
Meitai var min första tanke, lika bra avlastning (minst) som Manduca men släta axelband så det blir lättare att ha en ryggsäck till.
#9420597
Vi hade en Everest bärstol till vår stora tjej (det var innan jag hade upptäckt sjalar).
Den passade både mig och maken väldigt bra, och fördelen var just att där fanns färdig plats för lite packning. Vår dotter satt som en drottning i den, älskade sitta där. Hon satt ganska högt och kunde därför titta över den som bar.

Och när den väl var på plats på ryggen så var det inte jobbigt att bära, trots den extra tyngden av själva bärstolen. Det knepiga var att få upp säcken på ryggen! Ingenting man lätt svingade på sig själv direkt...
Om jag inte redan hade en bärstol skulle jag aldrig köpa en själv idag, det är mycket pengar för något som är relativt oflexibelt och har kort användningstid tycker jag (I och med att den var så tung så klarade vi inte av att bära längre än då dottern vägde c:a 13-15 kg).

Om jag vore själv skulle jag nog nästan hellre satsa på en midjeväska modell större att sätta runt midjan under Manducan.
Typ en sån här:
Bild

När jag med lilla tjejen bar i ergonomisk sele så hängde jag också ofta saker i midjebältet, t ex vattenflaska och en mindre väska för plånbok och en blöja (och kompletterade med midjeväska eller thaiväska om jag ville ha med mer saker).
#9420642
Jag bar en 8 månaders på magen och 60 l ryggsäck på ryggen men det blev väl tungt. Fast få sov vi i tält och hade packning för flera dagar med oss. Jag hade nog satsat på antingen ergo med ergoryggsäck eller bärsjal och lättpackad väska över alternativt magväska. Är man två så kan man turas om att bära barn eller packning.
#9449769
Har ni vandrat än och hur gick det i så fall?

Eller ska ni vandra snart och hur planerar du då med bärandet?
#9449788
Zilver skrev:Har ni vandrat än och hur gick det i så fall?

Eller ska ni vandra snart och hur planerar du då med bärandet?
Vi vandrade förra veckan. Det var helt fantastiskt! :vågen: Det var en stor omställning att bli förälder, jag var deprimerad efter förlossningen i ett par månader, och när jag mådde som värst och det var nästan outhärdligt att gå ur sängen hade jag en målbild i sommarens fjällvandring: jag såg framför mig hur jag skulle sitta vid en sjö uppe på kalfjället och amma mitt barn som jag då skulle ha börjat älska, och jag skulle vara frisk och stark och glad, helt återställd från förlossningen och framförallt levande. Att få förverkliga det var underbart. Det var så svårt att tro på i januari när det kändes som att mitt liv tagit slut.

Efter en massa funderande slutade det med att jag tog med manducan och en sjal på resan, och sedan bara använde manducan. Jag bar barnet på magen och hade en ryggsäck på ryggen med lite matsäck, vatten, blöjor och ombyteskläder till oss båda. Vi sov i stuga och gjorde dagsturer och den lilla var glad fem vandringsdagar av sex. Hon sov ungefär halva turen varje dag, vaknade när vi stannade för att äta matsäck och var sedan vaken och nyfiken resten av vägen tillbaka. Jag ser redan fram emot nästa fjällvandring, även om jag tänker att det blir en helt annan sak med ett barn som börjat gå själv och kanske inte alls är lika sugen på att åka sele.
#9449791
Det låter härligt :loving:

Jag vandrade ett par timmar om dagen i tre dagar när mitt barn var 18 månader och helst egentligen gick/sprang själv. Jag planerade in det över middagssömnen, så den första biten var hon så nyfiken så att hon vägrade somna, sen blev det så tråkigt/mysigt att hon somnade ändå, och sen när hon vaknade gick det bra att fortsätta vandra om hon dels fick gå själv en kort stund och dels blev lovad något roligt längre fram. Jag vet inte hur bra det skulle gå att göra det mer än 3-4 timmar per dag, men du kanske kan vänja ditt barn med t.ex. söndagsvandringar hemma? Att vandra över middagssömnen innebär tyvärr också varmaste högsol eftersom i alla fall mitt barn somnade någonstans mellan 11-14...

Jag föreslår att ni börjar öva på att bära på ryggen ganska snart. Man får god sikt över var man sätter fötterna och kan ta obehindrade kliv, något som är svårt med "stora" barn på magen. Vi övade 1-4 gånger i veckan från att mitt barn var 7 månader och det kändes inte bra förrän flera månader senare. Om det berodde på övningen eller att barnet var mer moget vet jag inte, eller kanske att jag själv byggde upp nya ryggmuskler.
#9449849
Wow uistic, det där är ju som en andra förlossningsberättelse!

Önskar att alla som fått den tuffa starten fick uppleva en sådan avslutning på det gamla och start på det nya :loving:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?