Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9402482
Jag får verkligen inte till det med becon, en butterfly 2. Vad gör jag tokigt?

Innerselen (spädbarnsinsatsen) känns alldeles för stor och sladdrig. Och bebisen hamnar för högt upp, huvudet får inte tillräckligt med stöd, trots att insatsen är på det största läget.et lösa huvudstödet är ju för stort än så länge. Och d Vidare känns som att själva selen inte blir tillräckligt tight, utan för slapp liksom, och jag vet inte hur jag ska spänna mer... :hmm:

Och hur ska bebisens ben vara? Inne i selen eller utanför (som ett större barn i Ergon)?

När jag testade en gång med ytterkläder (overall) på bebin gick det nästan bra, men kändes inte som att det avlastade så mycket som jag ville. Nu bör vi i trikåsjalen istället (och då är bebin nöjd, i selen blir hon onöjd), men det känns lite bökigt ibland med alla ytterkläder så skulle vilja kunna komplettera med selen.

Instruktionsfoldern som följde med är så pluttig så ser inte riktigt hur jag ska göra. Har youtubeat lite, men blir inte klok ändå på det.

Nån som har några bra råd och tips? :D
#9402514
Jag använde aldrig spädbarnsinsatsen eftersom jag köpte selen när I var stor nog att inte använda den. Har du testat att skippa den och bara låta bebis sitta groda? Och låta huvudet vara i selen, liksom?

Annars kan jag rekommendera att lånbyta till dig en gemini... Extremt praktisk bebissele, tyckte jag!
#9402552
Använde den från pytte och struntade i insatsen, satte liten i groda istället. Jag tycker det är lätt att man sätter höftbältet för högt när man har pyttebebisar för det känns som om de kommer för lågt annars. Kan det vara problemet? Spänn höftbältet först sedan bröstspännet, som gärna ska vara lågt på ryggen, du kan öka på avlastningen bakåt genom att tex ta en tunn sjal och knyta som komplement till bröstspännet. Spänn sedan den som är mitt på ryggdelen och sist axelbanden.
#9402782
Ska du bära utomhus rekommenderar jag verkligen bärjacka. Man får sämre avlastning med sele/sjal utanpå ytterkläderna. Har ni båda ytterkläder på er, hamnar bebis längre från kroppen så att det blir tyngre.
#9404750
Skulle också rekommendera att strunta i inlägget. Jag fick det aldrig att funka heller. När jag frågade samma sak fick jag dock tips om att sätta i barnet i inlägget och selen sen sätta på selen över axlarna och sist knäppa höftbältet. Det blev lite bättre på det sättet tyckte jag.

Sen kom jag aldrig riktigt överens med den utan bytte till Manduca och Boba som funkar mycket bättre på mig. Och Gemini när hon var riktigt liten, den var toppen i några månader tills hon växte i de andra utan inlägg!
#9407327
Tack för tipsen fina ni! :heart:

Provade lite idag igen, och tog bort insatsen. Men nä... Hur sätter man benen då? För nu blev det som ett stort utrymme under rumpan på bebisen så där pulade jag in en liten filt (bebisen hade somnat). Och hon kom ändå inte ner så mycket i selen att hela huvudet var i, utan fick habrovinka till det lite med huvudstödet. Men jag fick skitont i nacken (typ där spännet sitter), och nu bar jag ca 1,5 h. :hmm:

Kanske ska använda Ergon istället. Men det minns jag som krånglig på vintern, fast då bar jag ju på ryggen och det gör jag ju inte än.
#9407366
Smultronbarn skrev:Tack för tipsen fina ni! :heart:

Provade lite idag igen, och tog bort insatsen. Men nä... Hur sätter man benen då? För nu blev det som ett stort utrymme under rumpan på bebisen så där pulade jag in en liten filt (bebisen hade somnat). Och hon kom ändå inte ner så mycket i selen att hela huvudet var i, utan fick habrovinka till det lite med huvudstödet. Men jag fick skitont i nacken (typ där spännet sitter), och nu bar jag ca 1,5 h. :hmm:

Kanske ska använda Ergon istället. Men det minns jag som krånglig på vintern, fast då bar jag ju på ryggen och det gör jag ju inte än.
Jag grodade bara med benen helt innanför, känns det som om bebis ska ramla ut så ta en sjal och dra ett extra varv :)
#9409015
Marina skrev:
Smultronbarn skrev:Tack för tipsen fina ni! :heart:

Provade lite idag igen, och tog bort insatsen. Men nä... Hur sätter man benen då? För nu blev det som ett stort utrymme under rumpan på bebisen så där pulade jag in en liten filt (bebisen hade somnat). Och hon kom ändå inte ner så mycket i selen att hela huvudet var i, utan fick habrovinka till det lite med huvudstödet. Men jag fick skitont i nacken (typ där spännet sitter), och nu bar jag ca 1,5 h. :hmm:

Kanske ska använda Ergon istället. Men det minns jag som krånglig på vintern, fast då bar jag ju på ryggen och det gör jag ju inte än.
Jag grodade bara med benen helt innanför, känns det som om bebis ska ramla ut så ta en sjal och dra ett extra varv :)
Aha! Tack, då ska jag testa det lite här hemma! :tumup:
#9409017
En liten fråga om bärjacka: ni som har det - hur mycket har ni på bebisen under nu i vinter? Och är den liksom tät/tillslutande både nertill och upptill så att inte bebin blir kall?

Hur funkar det med sk bärskydd? Är det lika bra som en bärjacka? Finns det nåt skydd som är typ "universal" och passar många selar, eller har varje märke sin egen?

Har aldrig ens sett en bärjacka eller ett bärskydd annat än på bild... :roll: :oops:
#9409078
Jag hade en bärjacka med panel både fram och bak men använde ryggpanelen ganska sällan, när bebis blev så stor att hen åkte bak utomhus gjorde hen det i ytterkläder utanpå mina.

Pyttebebis hade jag bara vanliga kläder på plus tossor och så hade jag en dubbelfusk-polo och en mössa, det som är "värst" är att det blir så kallt om halsen tycker jag, min hals alltså. Jag hade en ebbie-väst, den dubblade ju då också som varmt lager åt bebis i bilen.

Med storebror hade jag bärskydd, det tyckte jag var väldigt knöligt.
#9409083
Har också vanliga kläder på bebis under bärjackan. Extra strumpor och tossor just för att jackan inte är tät underifrån. Även rånarluva i ull och ibland extra mössa utanpå beroende på vind o kyla.Är det riktigt kallt blir det ullkläder på henne. Tycker också att det värsta är att det blir kallt om halsen på mig och knöligt med vanlig sjal som hamnar i ansiktet på bebis. Borde verkligen införskaffa en dubbelpolo...

Bärskydd har jag inte testat, men den här typen ser ju smidigt ut: http://knyt-an.se/barskydd-och-dubbelfu ... over-sand/ täcker ju även halsen på bäraren.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?