Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smurfstrumpan
#9397487
Hej!
Jag nämnde i ett annat forum att jag tänkte börja bära min snart tvåmånaders på ryggen. Då fick jag en kommentar att det finns en rekommendation kring ryggbärande från ett år. Är det nån som vet något om det? Jag har frågat vederbörande var hen hört det ifrån men jag har inte fått svar än.
#9397498
Argumenten mot att bära en liten på ryggen skulle väl kunna vara om man känner att man inte har tillräcklig koll på bebis då och jag skulle vara orolig att någon annan skulle stöta ihop eller springa på oss/bebisen, en liten knuff eller ouppmärksam armbåge från någon som inte ser bebisen (jag bor i stan som du hör). Jag halkade omkull en gång när jag hade J på ryggen och det var lite otäckt men hon var 1,5 år då. Jag vill kunna skydda bebisen med mina armar om det behövs.

Det är nog de argument mot ryggbärande som jag kan komma på.

Med trygga omständigheter ser jag inga problem med ryggbärande av liten.
Användarens profilbild
Av telistant
#9397504
Jag bar mitt tredje barn på ryggen från ca 6 veckor. Hon var tillräckligt stadig då. Men bara hemma, så jag kunna titta till henne i spegeln då o då.

Tvåan hamnade på ryggen långt före året och ettan vid 8 mån.

Att vänta ända till ett år låter väldigt länge. Det är ju mycket bättre ergonomi för bäraren med barnet på ryggen. Jag tror inte heller att de barn som bärs traditionellt i tex afrika väntar tills ett år
#9397532
Jag känner mig inte bekväm att bära honom ute än, men hemma känns det tryggt. Jag har övat en del på att få upp honom på ryggen på ett bra sätt men har inte fått till det bra än.
#9399155
Vissa knytningar tex dubbel hammock SAS vara skadlig för småbarn då den inte ger C formen. Det var uppe för något år sedan då infon kom utifrån ett internationellt bärforum. Sedan kom det lite strödd info om att även all ryggbärning och kanske spec i sele gör lite samma sak när man bär på ryggen.
Av Sofie
#9399195
Om man använder ryggknyt som är lämpligt och som man känner sig trygg med så ser jag inga hinder. Jag har burit på ryggen från en 2-3 veckors ålder med senaste barnet, bara hemma. Jag kände mig helt trygg med det!

Det blev inte så ofta, bara när jag råkade lyckas tajma med någon längre dagsömn. Vid kortare bärstunder med amning och kissning/blöjbyte emellan så tyckte jag magbärning var mer praktiskt.
Användarens profilbild
Av Sara+
#9399248
Enkel ryggsäck eller annan knytning med ett lager skulle vara ok enligt det resonemanget som var uppe här för något/några år sedan. När barnet börjar gå eller är i åldern att det skulle kunna gå (typ 1 år) så är det mindre viktigt att ryggen är c-formad. det finns en tråd om det här, ska se om jag hittar igen den.
edit: den var inte så långt ner, kanske har du redan sett den TS
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=208695
#9399258
Tack för alla inlägg! Jag har inte känt mig trygg med ryggsäcksknytning, jag tycker inte jag får till den på ett säkert sätt. Den känns ju absolut lättast att göra med en liten bebis.
Av Sofie
#9399270
Smurfstrumpan skrev:Tack för alla inlägg! Jag har inte känt mig trygg med ryggsäcksknytning, jag tycker inte jag får till den på ett säkert sätt. Den känns ju absolut lättast att göra med en liten bebis.
När bebisen är så liten att den håller benen som en groda när man lyfter hen så kan man göra en modifierad ryggsäck där man viker nederkanten på sjalen som en ficka som man stoppar bebisen i.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?