Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av ylvast
#9352541
Hurra, vilken bra idé!

Jag tänker att en mellan-storlek på sele kanske är bra? De största barnen lär ju inte sitta med tyg från knäveck till knäveck, men samtidigt handlar det kanske inte om så långa stunder? För en riktigt liten ettåring drunknar ju i t ex en Tula toddler (även om de är väldigt sköna för den som bär!).

Jag tänker t ex på Beco Soleil som väl ska vara lite mittemellan? Och Boba har ju sina stigbyglar! Just bobas finns ju ju under tusenlappen just nu, om man väljer en äldre generation. T ex här: http://www.mammabarn.se/list_varugrupp. ... +b%E4rsele
Användarens profilbild
Av Cisco
#9352548
:vågen: jag hade blivit så glad om pedagogerna på barnets förskola bar när hon var liten! Hon var tryggast med kroppskontakt (såklart).

En Manduca skulle jag säga! Lätt att använda och mjuk och go. Passar mig väldigt bra som är lång: 186 cm. Den har långa vadderade remmar, betydligt längre än ergo, så det blir inte skav i armhålorna trots att en har lång rygg.
#9352555
morgon skrev:
Cisco skrev::vågen: jag hade blivit så glad om pedagogerna på barnets förskola bar när hon var liten! Hon var tryggast med kroppskontakt (såklart).
Tror tyvärr inte alla föräldrar är lika glada. Jag stänger på måndagar nu, och ibland är det en ettåring kvar bland de sista. Jag sa till barnets förälder att jag tänkte ta med min bärsele (barnet är jättetrött och jag är den tredje pedagogen hen möter på samma eftermiddag) men föräldern blev närmast förnärmad, "hen klarar väl att gå själv???"
Det är informationsmöte med föräldrarna nu i juni så jag får väl fundera ut något bra att säga om kroppskontakt tills dess!

Manduca köpte vi till bonussonen, som också är lång.

Vad ledsamt med den inställningen :(

Kanske är såna föräldrar mer förstående inför ergonomiska argument? Personalens ryggar måste skonas etc.

Inser nu att jag borde ta med vår reservsele till förskolan, de kanske vill använda den :vågen:
#9352560
Manducan är väl bra för att man kan förlänga ryggstödet på den enkelt, det är ju bra om man bär olika barn. Men jag har en bild av att den är lite krånglig med spännena.

Jag gillar Ergon, den är lätt att justera och en bra allround-sele. Den är nog lite låg i ryggen men jag bar min fyraåring i den i helgen och det gick bra. Jag har aldrig upplevt att hon skulle kunna tippa bakåt, där emot blev det tyngre att bära länge men det gör man kanske inte på en förskola.

Men vilken tråkig inställning från föräldern. Ytterligare ett argument för bärsele är att det sparar och är mer skonsam för rygg och axlar hos den som bär, för bär gör ju förskollärare, ganska mycket.
Användarens profilbild
Av mimpen
#9352565
morgon skrev:
Cisco skrev::vågen: jag hade blivit så glad om pedagogerna på barnets förskola bar när hon var liten! Hon var tryggast med kroppskontakt (såklart).
Tror tyvärr inte alla föräldrar är lika glada. Jag stänger på måndagar nu, och ibland är det en ettåring kvar bland de sista. Jag sa till barnets förälder att jag tänkte ta med min bärsele (barnet är jättetrött och jag är den tredje pedagogen hen möter på samma eftermiddag) men föräldern blev närmast förnärmad, "hen klarar väl att gå själv???"
Det är informationsmöte med föräldrarna nu i juni så jag får väl fundera ut något bra att säga om kroppskontakt tills dess!

Manduca köpte vi till bonussonen, som också är lång.
Man får väl förklara att alternativet är att du bär barnet med armarna eller med en sele. Och för att skona din kropp använder du en sele. Det kan ju liksom ingen argumentera emot. Eller... kan de det?!
#9352591
Jag har ingen åsikt om selval. Den jag gillade bäst personligen av de som nämns var manduca, men tror att det är en fråga om tycke och smak.

Om förälderns inställning så kan jag tänka mig att det är lätt att tolka information om att förskolläraren tänker börja använda bärsele till ens barn som lite kritik, antingen mot barnet (att det är klängigt/jobbigt) eller mot föräldern (att det har barnet på förskolan så långa dagar att det blir så trött att det behöver bäras). I alla fall om man är känsligt för sånt, vilket nog många föräldrar är. Det innebär ju dock inte att det är en dum idé att ha barnen i en sele!
Användarens profilbild
Av camsch
#9352726
En av min dotters pedagoger hade en Mei tai hon bar ledsna barn i, oftast på magen men vissa som min dotter som var vana fick ofta sitta på ryggen.
Jag tyckte det var toppen!
Användarens profilbild
Av zink
#9352782
ylvast skrev:Hurra, vilken bra idé!

Jag tänker att en mellan-storlek på sele kanske är bra? De största barnen lär ju inte sitta med tyg från knäveck till knäveck, men samtidigt handlar det kanske inte om så långa stunder? För en riktigt liten ettåring drunknar ju i t ex en Tula toddler (även om de är väldigt sköna för den som bär!).

Jag tänker t ex på Beco Soleil som väl ska vara lite mittemellan? Och Boba har ju sina stigbyglar! Just bobas finns ju ju under tusenlappen just nu, om man väljer en äldre generation. T ex här: http://www.mammabarn.se/list_varugrupp. ... +b%E4rsele
Boba passar bra för större barn och då är stigbyglarna bra för att slippa att benen stasas och somnar! Men de löste ut för lätt så vi körde med de kortaste spännremmarna (0,5 m) från Clas Ohlson istället på vår Boba.

Är den bra på 1½-åringar också?
Användarens profilbild
Av zink
#9352783
Jag har vår Patapum Baby utlånad, skulle kunna posta ner den? Bra å ha å testa olika. Men den ser ju tyvärr sjabbig ut som Patapyum gör. Efter en tvätt blev den urtvättad! Den är svart. Det smarta med den är ju att man rullar in remmarna och knäpper fast dem när man inte använder dem men ändå bär den på sig, lättåtkomligt.

Däremot Patapum Toddler med den extra remmen kunde vi aldrig med för vår del! Det bidde en Boba istället.
Användarens profilbild
Av zink
#9352806
Det Sanna81 och Fridute skriver är bra exempel på olika rekationer. Bra att tänka igm och förekomma. När jag pratat om sjalande/selande till folk som inte känt till det så förösker jag hålla låg profil, det brukar vara värt det. Nörda loss gör jag här ;-) Alltså om vad maffigt det är med närheten och anknytingen o s v. Inte bara modeller alltså ;-)

Närheten klan ju för vissa låta konstigt för dem och för andra för intimt/privat för en pedagog!
morgon skrev:Tror tyvärr inte alla föräldrar är lika glada. Jag stänger på måndagar nu, och ibland är det en ettåring kvar bland de sista. Jag sa till barnets förälder att jag tänkte ta med min bärsele (barnet är jättetrött och jag är den tredje pedagogen hen möter på samma eftermiddag) men föräldern blev närmast förnärmad, "hen klarar väl att gå själv???"
Det är informationsmöte med föräldrarna nu i juni så jag får väl fundera ut något bra att säga om kroppskontakt tills dess!
En sak till at tänka på är de föräldrar som inte vill ha ett svårsövt barn på kvällen och som begränsat sovtiden på dagen av den anöedningen. Alltså se till att skruttet inte slumrar till och i s f inte för älnge, för då kan det bli rabalder kring det?

Åsså låter det ju lite trist att du inte ritkigt har med dig personalen i det? Då blir det ju lite lurigt med kommunikationen ut mot föräldrarna. Och om ngt skulle "misslyckas". Samtidigt som jag förstår dig, att vilja köra igång för att avdramtisera - visa vad det är, inget märkvärdigt.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Lundie
#9352885
Jag bar Ebbe i Manducan till förskolan och hängde den på kroken under dagen. Det här var precis efter inskolningen och Ebbe ville bara bli buren.Efter ett par dagar frågade inskolningspedagogen om hon fick låna den när de var ute :vågen:
Självklart sa jag och visade hur hon skulle göra. Ebbe satt på hennes rygg och mös första veckan och sedan kände han sig trygg nog att börja utforska gården ihop med de andra barnen.
Jag var så glad att pedagogen förstod hans behov av närhet och tillgodosedde det.
Användarens profilbild
Av Siania
#9353029
Lundie skrev:Jag bar Ebbe i Manducan till förskolan och hängde den på kroken under dagen. Det här var precis efter inskolningen och Ebbe ville bara bli buren.Efter ett par dagar frågade inskolningspedagogen om hon fick låna den när de var ute :vågen:
Självklart sa jag och visade hur hon skulle göra. Ebbe satt på hennes rygg och mös första veckan och sedan kände han sig trygg nog att börja utforska gården ihop med de andra barnen.
Jag var så glad att pedagogen förstod hans behov av närhet och tillgodosedde det.
:vågen: :loving:
Användarens profilbild
Av zink
#9353032
morgon skrev:Jag kan tycka att det funkar ju inte så, välkommen kroppskontakt ger avslappning, öppenhet, intresse. Jag har sett barn som har varit helt speedade att vända helt, bli avslappnade och samarbetsvilliga, om man tar i dem, hissar dem i taket, blåser dem i magen etc. Jag tror nog jag kan argumentera för det. Man konkurrerar ju inte ut föräldrarna! Man främjar ju kontakten med föräldrarna genom att barnet får kontakt och samspel på förskolan!
Sonens förskolechef (som inte sjalat/selat): "Om han är speedad inomhus på eftermiddagen så är det bara att ta upp honom i knät och stryka honom över ryggen så blir han mjuk som en makaron."

:loving:

Och hon tillade att "Det är nog för att ni burit honom... Han är van att slappna av på det sättet."

På förskoan var det en mamma till som sjalade men utan att helt ha nördat ner sig ;-)
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?