Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9350143
Snart är det dags för bebis att komma ut. Är beräknad om runt 20 dagar. Har litet frågor till er som kan det här med sjal, jag är HELT och hållet nybörjare.

Vilken är den bästa knytningen för en helt nyfödd? Vill nog nästan sjala hem från BB om det går. (Blir det som förra förlossningen så tar vi bussen några stationer eller går då vi bor nära sjukhuset)

Jag har en trikåsjal (Tricot slen), som jag köpt begagnad av en tjej här på forumet, och sedan har jag en bära barn ringsjal. Är det någon vits att ens ta med ringsjalen till BB?

Finns det någon sjal som jag bara "måste" ha nu redan från början? Jag försöker lugna mig och inte köpa mer sjalar innan jag vet om det här är något för oss men det finns så mycket fint :oops:

Har du något allmänt råd till mig som nybörjare med sjal?

Supertacksam för alla svar och åsikter jag kan få! :heart:
#9350178
Trikot slen kommer du klara dig fint med. Blir det en bebis som kräks en del så kan ni ju köpa en till snart. De torkar inte jättesnabbt efter tvätt trikåsjalarna.

Ringsjal har jag inte alls använt så jag vet inte hur användbart det är med en nyfödd :D

Grattis i förskott!
#9350226
Jos skrev:Jag håller med om de tips du fått. Ett till tips är att övningsknyta några gånger innan bebisen kommer, om du hinner. Iaf jag tyckte det tog några ggr att lära mig hur jag skulle knyta.
Jag har provat att knyta och har youtube:at knytinstruktioner som en liten galning :) Det är verkligen jätteroligt att jämföra olika knytningar och läsa om för- och nackdelar.

Försökt muta min son (22 mån) att få bära honom men han vill inte alls. Men han är väldigt förtjust i att hejja på när jag knyter in hans nallar :lol:

Jag är så sugen på att få sjala en liten bebis nu!
#9350397
Kan man tänka sig att man köper en vävd sjal och varvar med den redan från start? Jag tänkte om det visar sig att det är en liten kräkis till bebis. Min absoluta sjalcraving är en BB-slen pineapple :love: http://www.kokobello.se/barsjalar/vavda ... lonia.html men jag kan inte riktigt motivera ett köp innan jag ens provat att bära i sjal :roll:
#9350492
Tänkte bara säga att om du tänker dig ytterligare en sjal så satsa på något svalare - oavsett om det blir trikå eller vävd. Tricot slen är rätt tjock och varm och sommaren är i antågande :D .
#9350499
LillaGrodan skrev:Tänkte bara säga att om du tänker dig ytterligare en sjal så satsa på något svalare - oavsett om det blir trikå eller vävd. Tricot slen är rätt tjock och varm och sommaren är i antågande :D .
Åh, bra råd. Är BB-slen (pineapple) också varm, vet du?
(Vad står slen för förresten?)

Har du några exempel på svalare sjalar?
Finns det något trådantal eller så man ska gå på?

Är som sagt helt och hållet nybörjare :wink:
#9354559
Jag säger som de andra, en trikåsjal klarar du dig gott och väl med på och hem från BB. Ringsjal till nyfödd har jag bara använt i akutlägen då jag inte haft någon trikåsjal på mig och snabbt behövt ta upp liten men ändå varit tvungen att få händerna fria, t ex när jag har lagat mat och hon vaknat eller när hon velat vara nära helt plötsligt under middagen och jag velat ha armarna fria. Då har jag burit "japanskt", när de varit sådär pyttesmå.

Man lär sig fort hur det funkar och du verkar ju vara väl förberedd. Jag har haft mina sittande som små grodor och skippat liggläge i trikån. Det har funkat fint.

Lycka till! Du vet var du kan vända dig om du behöver hjälp. :tumup:
#9354871
Siania skrev:Lycka till! Du vet var du kan vända dig om du behöver hjälp. :tumup:
Tack för fina råd. Detta forum känns sansat och bra. Man är inte rädd för att ställa frågor iaf.

Nu sitter jag här (med skatteåterbäringen brännande i fickan :roll:) och nästantrycker på köpknappen på en BB-slen. Är det ett vettigt val nu inför sommaren? Har förstått att trikån kommer kunna bli litet för varm och jag vill nog ha en att växla mellan redan från början. Sjalarna verkar ju ha ett ok andrahandsvärde också om det nu mot aaaaall förmodan skulle vara så att sjalande inte är något för mig :lol:

Är BB-slen (pinapple) en bra sommarsjal eller ska jag gå för någon tunnare?

Nu kommer bebis när som och jag vill nog ha klickat hem en innan vi åker in :)
#9354883
Som sommarsjal brukar väl rekommenderas antingen looma sino eller aldoria bambu soft, båda trikåsjalar.
Vävd sjal calin bleu gauze. Själv kör jag bara trikå till min femveckors men ska snart börja med sele tänkte jag. Det känns allra svalast.

Men bb-slen är riktigt snygg, du kan ju alltid ha den framåt hösten om den blir för varm nu i sommar?
#9354892
Till min etta använde jag trikåsjal rätt länge. Men jag tycker det är jobbigt med allt tyg i en långsjal, så till barn nr två hade jag första veckorna en bärtub och från knappt en månad ringsjal (Looma Ringo). Bärtuben var jag så där nöjd med då bäbisen kasade, var nog för stor för mig. Ringsjalen gillade jag. Hyfsat sval med sommar-bäbis. Enkel och snabb att få till, när jag väl fått in rätta knycken efter några gånger och lärt mig att dra åt tyget i sjal-kanterna. Nackdelen är ju snedbelastningen, men jag bytte sida och det gick bra de första månaderna. Bar i vagga och ammade ofta i sjalen.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?