Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9349228
När jag bär vanlig, tung ryggsäck eller tung axelväska får jag lätt ont i nacken + stelhet i bröstrygg/nacke som kan sitta i flera dagar. Från och till är jag väldigt spänd i musklerna som går från nacken till axlarna. (Oftast på vintern med kyla)

Rekommenderar ni sjal eller sele?
Jag är 163cm, rak i formen, ca 60-65kg (om det påverkar).
Väntar barn i slutet av maj (gärna tidigare :) ) och jag hoppas på en varm och skön sommar = sval sele/sjal är att rekommendera.
Bor i nv skåne och vill gärna prova innan jag köper. Vilka butiker har bra utbud? Kan tänka mig att köra ner till Lund o Malmö.

Är nybörjare inom detta så jag är tacksam för alla svar jag kan få!


Tillägg:

Jag vill ha det så enkelt som möjligt då jag har graviditetsproblem med en dålig handled som jag hoppas repar sig när grav. är över.
Gärna knytningar/knäppningar på framsidan.
Senast redigerad av Krusenberg den tis maj 13, 2014 20:48, redigerad totalt 1 gånger.
#9349253
Jag vill tipsa om calin bleu gauze som en del tycker är jätteskön (däribland jag) en tunn och luftig sjal. En del tycker den skär in men det beror nog på hur man är byggd och hur man knyter.

Är det varmt är alla sjalar varma, och sele blir luftigare. Jag har en Angelpack lx som är rätt enkel o passar bra till små barn. Jag är i samma stl och form som du och den sitter bra på mej. Selar vill man gärna prova för de är inte lika flexibla som en sjal
#9349455
telistant skrev:Jag vill tipsa om calin bleu gauze som en del tycker är jätteskön (däribland jag) en tunn och luftig sjal. En del tycker den skär in men det beror nog på hur man är byggd och hur man knyter.

Är det varmt är alla sjalar varma, och sele blir luftigare. Jag har en Angelpack lx som är rätt enkel o passar bra till små barn. Jag är i samma stl och form som du och den sitter bra på mej. Selar vill man gärna prova för de är inte lika flexibla som en sjal
Tack!

Ingen annan som har tips och råd?
#9349902
Jag skulle satsa på en mam eco (trikåsjal - absolut stadigaste jag provat, och hampan gör den sval trots att den är grövre).

Selar är svårare. Angelpack passar t.ex inte nyfödd och avlastar inte särskilt bra särskilt länge. Skulle inte rekommendera den till någon med nack- och ryggproblem. De selar som har inbyggda spädbarnsinlägg är inte heller någon höjdare för en bärare med nack- eller ryggproblem. Medan man har inlägget (första 2-3 månaderna cirka) så läggs vikten på axlarna. Sedan är du relativt kort vilket gör att manducan nog blir i största laget i alla fall senare då du vill bära på ryggen.

Jag skulle satsa på en riktigt stadig trikåsjal första tiden (man behöver inte knyta om varje gång utan man kan ha den på sig hela dagen om man vill och bara dra till om man tycker att det behövs, och ta i och ur barnet som man vill). Vill du senare ha sele så är utbudet större när ditt barn är stadig och lite längre så inget inlägg för spädbarn behövs och ni kan prova ut den som passar er bäst.
#9349917
LillaGrodan skrev:Jag skulle satsa på en mam eco (trikåsjal - absolut stadigaste jag provat, och hampan gör den sval trots att den är grövre).

Selar är svårare. Angelpack passar t.ex inte nyfödd och avlastar inte särskilt bra särskilt länge. Skulle inte rekommendera den till någon med nack- och ryggproblem. De selar som har inbyggda spädbarnsinlägg är inte heller någon höjdare för en bärare med nack- eller ryggproblem. Medan man har inlägget (första 2-3 månaderna cirka) så läggs vikten på axlarna. Sedan är du relativt kort vilket gör att manducan nog blir i största laget i alla fall senare då du vill bära på ryggen.

Jag skulle satsa på en riktigt stadig trikåsjal första tiden (man behöver inte knyta om varje gång utan man kan ha den på sig hela dagen om man vill och bara dra till om man tycker att det behövs, och ta i och ur barnet som man vill). Vill du senare ha sele så är utbudet större när ditt barn är stadig och lite längre så inget inlägg för spädbarn behövs och ni kan prova ut den som passar er bäst.
Jag använde angelpack från 6 veckor på ryggen, och tidigare på magen, den funkar bra till pyttebebisar om man inte tvingar ut benen utan låter de vara i grodpisition i selen. Men som sagt sele vill man gärna prova. Måste det vara svalt så är alla sjalar varma jämfört med en sele. Både angelpack ock manduca kan man korsa banden på ryggen. Manduca har vi haft i drygt 6 år och den funkar bra på mej som har samma längd vikt o kroppsbyggnad som ts. Räkna inte bort den

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?