Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9341024
Kanske att det ändå är dags för en vagn i detta hushållet. alltid varit lite anti vagnar, det känns så konstigt för mig att liksom köra runt barnet i en "kundvagn", haha.. Snigel går ju mycket själv eller så cyklar vi dit vi ska, men ibland blir det att vi måste gå och nu kan jag inte bära honom mer då jag är gravid och har problem med foglossning. Jag känner att foglossningen börjar bli värre och jag vet inte hur länge till jag kommer kunna cykla så snart är jag nog illa tvungen att ha en vagn ändå om vi ska kunna ta oss någonstans.

Det ska vara en mycket enkel, typ brio sitty. har så sjukt dålig koll på vagnar så har googlat lite och jag vet ungefär hur jag vill att den ska se ut. Jag vet inte vad som är bäst, fasta eller svängbara hjul? Jag tänker mig att om dom är fasta så måste man väl trycka ner vagnen liksom varje gång man ska svänga? Det kommer nog inte min höft klara speciellt länge isf.
Det är inget tvång att det ska vara någon slags suflett på, men gärna någon liten korg under.

En väldigt enkel men ingen sulky liksom, sånt plastigt skit man kan fälla ihop känns inte så kul att köra. det ska kunna gå att köra på grusväg utan problem, hjulen ska inte hålla på att låsa sig och så. även klara snö och så.

Såg en bild på en retro emmaljunga kimi, den föll verkligen min konstnärliga sida i smaken så gärna något åt det hållet. Samtidigt ska den vara BILLIG, det gör inget om det är lite renoveringsobjekt men det ska ju gå att få tag på också.

Snigel väger redan över 15kg så den ska ju tåla mer än så.

Någon som kan komma med något tips? Vet inte ens om Snigel kommer gilla att åka vagn då han aldrig gjort det men jag måste prova. Annars får vi hitta på någon annan lösning. :)
#9341038
Gå på barnaffär och provkör lite vagnar. Svängbara hjul är fantastiskt så länge det inte är snö. Det finns svängbara till både brio och emmaljunga-sittvagnar som är tåliga och brukar funka för stora barn. Vi har en gammal emmaljunga softy som har fasta hjul och den är väldigt lättstyrd så inte alla med fasta hjul är jobbiga att svänga, lätta vagnar med fasta är ofta lätta de med. Kronan har en fin sittvagn som kanske är aktuell.
#9341053
Flygmusen skrev:Gå på barnaffär och provkör lite vagnar. Svängbara hjul är fantastiskt så länge det inte är snö. Det finns svängbara till både brio och emmaljunga-sittvagnar som är tåliga och brukar funka för stora barn. Vi har en gammal emmaljunga softy som har fasta hjul och den är väldigt lättstyrd så inte alla med fasta hjul är jobbiga att svänga, lätta vagnar med fasta är ofta lätta de med. Kronan har en fin sittvagn som kanske är aktuell.
tack för dina tips. vagnen ni har är lite i min smak, inte massa nödigt prål på utan en enkel vagn bara. men hur funkar det att styra om man inte trycker runt den liksom? eller det gör man kanske, bara att det inte är jobbigt? fattar liksom inte hur man svänger om man inte trycker och där inte heller är svängbara hjul, haha.
min tanke är ju att hitta en begagnad kanske för typ runt 500kr, har verkligen inte råd med en ny för 2-3000kr, så den fancy vagnen från kronan går bort. ;)
#9341056
litensoetis skrev:
Flygmusen skrev:Gå på barnaffär och provkör lite vagnar. Svängbara hjul är fantastiskt så länge det inte är snö. Det finns svängbara till både brio och emmaljunga-sittvagnar som är tåliga och brukar funka för stora barn. Vi har en gammal emmaljunga softy som har fasta hjul och den är väldigt lättstyrd så inte alla med fasta hjul är jobbiga att svänga, lätta vagnar med fasta är ofta lätta de med. Kronan har en fin sittvagn som kanske är aktuell.
tack för dina tips. vagnen ni har är lite i min smak, inte massa nödigt prål på utan en enkel vagn bara. men hur funkar det att styra om man inte trycker runt den liksom? eller det gör man kanske, bara att det inte är jobbigt? fattar liksom inte hur man svänger om man inte trycker och där inte heller är svängbara hjul, haha.
min tanke är ju att hitta en begagnad kanske för typ runt 500kr, har verkligen inte råd med en ny för 2-3000kr, så den fancy vagnen från kronan går bort. ;)
Lite får man trycka men man måste inte "lyfttrycka" som med en liggvagn eller sittvagn av tyngre modell. Jag trycker liksom i hörnet där handtaget svänger och då får man lite mer kraft. Den är väldigt mycket mer lättstyrd än en stor vagn i brio/emmaljunga-släktet. Provkör en på affär är mitt råd för även om du köper en äldre så är skillnaden oftast inte milsvid.
#9341057
Vi har en babyjogger xc summit, den tar.mycket vikt, är rymlig och lättkörd. Det svängbara framhjulet låser man på vintern, och jag bor i Norrland och har tagit mig fram överallt. Vagnen styr jag med fingerspetsen. Babysitter brukar ha lättkörda vagnar som tar mycket vikt, kanske kan du hitta någon sån på begagnat marknaden?

Edit: Inser att vår vagn är lite gammal, och blivit ersatt med en annan modell, x3. Dom är dock väldigt snarlika :)
Senast redigerad av Emor den tor apr 10, 2014 19:39, redigerad totalt 1 gånger.
#9341058
De flesta vagnar är inte testade för mer än 15kg tyvärr.
En Mountain Buggy Urban Jungle är verkligen underbar vagn tycker jag, inte liten som en sulky direkt men fungerar i alla underlag, rullar nästan av sig själv och har en maxvikt på 25kg(och de äldre har Maxvikt på 35kg.) Går att fynda till riktigt bra pris på blocket. Eller Swift, lite mindre än UJ och tar också 25kg, lite sämre i terräng, men rullar bra den med i de flesta underlag.
#9341120
har tittat lite på en brio sitty, verkligen en basic vagn. den klarar ju upp till 20kg också. vad tror ni om den, någon som provat den? kanske får ta mig till en butik som säljer såna, dom är ju inte så dyra nya faktiskt, kanske hellre köper en ny ändå, vet ju inte alls vad man ska kolla efter om man köper en begagnad, vad gäller om den är sliten, säkerheten på vagnen osv.
#9341122
Kyltsi skrev:De flesta vagnar är inte testade för mer än 15kg tyvärr.
En Mountain Buggy Urban Jungle är verkligen underbar vagn tycker jag, inte liten som en sulky direkt men fungerar i alla underlag, rullar nästan av sig själv och har en maxvikt på 25kg(och de äldre har Maxvikt på 35kg.) Går att fynda till riktigt bra pris på blocket. Eller Swift, lite mindre än UJ och tar också 25kg, lite sämre i terräng, men rullar bra den med i de flesta underlag.
Fast är inte ute efter en vagn-vagn direkt, utan mer en väldigt simpel för transport dit vi ska liksom. behöver inte massa fancy grejer på, dessutom var den ju sviiindyr(i mina ögon), även dyr begagnad kan jag tänka. vet inte om jag vågar köpa begagnad heller, kanske är något dolt fel.
Emor skrev:Vi har en babyjogger xc summit, den tar.mycket vikt, är rymlig och lättkörd. Det svängbara framhjulet låser man på vintern, och jag bor i Norrland och har tagit mig fram överallt. Vagnen styr jag med fingerspetsen. Babysitter brukar ha lättkörda vagnar som tar mycket vikt, kanske kan du hitta någon sån på begagnat marknaden?

Edit: Inser att vår vagn är lite gammal, och blivit ersatt med en annan modell, x3. Dom är dock väldigt snarlika :)
den kändes rätt stor, av bilder att döma iaf. tycker de flesta vagnarna som finns känns så klumpiga med massa extra grejer på som inte behövs, enligt mig. är ute efter en betydligt mindre och enkel vagn, bara en sits med hjul i princip. hehe.. tack ändå för ditt svar, alltid bra med tips som jag kan googla på!
#9341123
Flygmusen skrev:
litensoetis skrev:
Flygmusen skrev:Gå på barnaffär och provkör lite vagnar. Svängbara hjul är fantastiskt så länge det inte är snö. Det finns svängbara till både brio och emmaljunga-sittvagnar som är tåliga och brukar funka för stora barn. Vi har en gammal emmaljunga softy som har fasta hjul och den är väldigt lättstyrd så inte alla med fasta hjul är jobbiga att svänga, lätta vagnar med fasta är ofta lätta de med. Kronan har en fin sittvagn som kanske är aktuell.
tack för dina tips. vagnen ni har är lite i min smak, inte massa nödigt prål på utan en enkel vagn bara. men hur funkar det att styra om man inte trycker runt den liksom? eller det gör man kanske, bara att det inte är jobbigt? fattar liksom inte hur man svänger om man inte trycker och där inte heller är svängbara hjul, haha.
min tanke är ju att hitta en begagnad kanske för typ runt 500kr, har verkligen inte råd med en ny för 2-3000kr, så den fancy vagnen från kronan går bort. ;)
Lite får man trycka men man måste inte "lyfttrycka" som med en liggvagn eller sittvagn av tyngre modell. Jag trycker liksom i hörnet där handtaget svänger och då får man lite mer kraft. Den är väldigt mycket mer lättstyrd än en stor vagn i brio/emmaljunga-släktet. Provkör en på affär är mitt råd för även om du köper en äldre så är skillnaden oftast inte milsvid.
jaha okej, antar att det är en övningssak också att svänga, haha. iaf för mig!

har tittat lite närmare på en brio sitty och den verkar ju vara i samma stuk som din, ska nog se om jag kan provköra den någonstans. verkar va något för oss, väldigt enkel och som passar vår smak.
#9341125
Jag har en brio sitty. Den är helt ok. Inte en massa saker som kan trassla. Den tar mitt barn dit jag kör det, är relativt lätt, både att köra och hantera i övrigt. Visst, den svänger inte på en femöring om man inte trycker på handtaget, men det är inget som jag upplever som ett problem. Det funkar för L att klättra i och ur själv. Enda nackdelen var (när hon var mindre) att det inte är liggläge i den, så hon kunde inte somna i den.
#9341128
Mikaela skrev:Jag har en brio sitty. Den är helt ok. Inte en massa saker som kan trassla. Den tar mitt barn dit jag kör det, är relativt lätt, både att köra och hantera i övrigt. Visst, den svänger inte på en femöring om man inte trycker på handtaget, men det är inget som jag upplever som ett problem. Det funkar för L att klättra i och ur själv. Enda nackdelen var (när hon var mindre) att det inte är liggläge i den, så hon kunde inte somna i den.
aaah, ett svar precis i min smak! :tumup: vilken ålder tänker du när hon inte kunde sova i den? Jag cyklar överallt med Snigel och han somnar sittandes i cykelstolen så då borde det väl gå i vagnen också. Tanken är inte att det ska vara en sovvagn heller, men OM han somnar i den så går det säkert. Där är väl ett snäpp att fälla ner iaf vad jag kunnat läsa mig till, då ramlar väl inte huvudet framåt iaf(som i en cykelstol)?

en lite dum fråga kanske, men går den att fälla ihop? :oops:
#9341130
litensoetis skrev:
Mikaela skrev:Jag har en brio sitty. Den är helt ok. Inte en massa saker som kan trassla. Den tar mitt barn dit jag kör det, är relativt lätt, både att köra och hantera i övrigt. Visst, den svänger inte på en femöring om man inte trycker på handtaget, men det är inget som jag upplever som ett problem. Det funkar för L att klättra i och ur själv. Enda nackdelen var (när hon var mindre) att det inte är liggläge i den, så hon kunde inte somna i den.
aaah, ett svar precis i min smak! :tumup: vilken ålder tänker du när hon inte kunde sova i den? Jag cyklar överallt med Snigel och han somnar sittandes i cykelstolen så då borde det väl gå i vagnen också. Tanken är inte att det ska vara en sovvagn heller, men OM han somnar i den så går det säkert. Där är väl ett snäpp att fälla ner iaf vad jag kunnat läsa mig till, då ramlar väl inte huvudet framåt iaf(som i en cykelstol)?

en lite dum fråga kanske, men går den att fälla ihop? :oops:
Alltså, klart hon kunde somna i den, men eftersom vi använde en annan vagn som hon sov flera timmar i per dag så blev det ju skillnad. Det hände att hon somnade i denna, men då blir det ju som du säger, likadant som i bil- och cykelstolar.

Visst går den att fälla ihop. Den blir rätt lång ihopfälld bara.
#9341141
Mikaela skrev:
litensoetis skrev:
Mikaela skrev:Jag har en brio sitty. Den är helt ok. Inte en massa saker som kan trassla. Den tar mitt barn dit jag kör det, är relativt lätt, både att köra och hantera i övrigt. Visst, den svänger inte på en femöring om man inte trycker på handtaget, men det är inget som jag upplever som ett problem. Det funkar för L att klättra i och ur själv. Enda nackdelen var (när hon var mindre) att det inte är liggläge i den, så hon kunde inte somna i den.
aaah, ett svar precis i min smak! :tumup: vilken ålder tänker du när hon inte kunde sova i den? Jag cyklar överallt med Snigel och han somnar sittandes i cykelstolen så då borde det väl gå i vagnen också. Tanken är inte att det ska vara en sovvagn heller, men OM han somnar i den så går det säkert. Där är väl ett snäpp att fälla ner iaf vad jag kunnat läsa mig till, då ramlar väl inte huvudet framåt iaf(som i en cykelstol)?

en lite dum fråga kanske, men går den att fälla ihop? :oops:
Alltså, klart hon kunde somna i den, men eftersom vi använde en annan vagn som hon sov flera timmar i per dag så blev det ju skillnad. Det hände att hon somnade i denna, men då blir det ju som du säger, likadant som i bil- och cykelstolar.

Visst går den att fälla ihop. Den blir rätt lång ihopfälld bara.
jaha, trodde det blev lite bakåtlutat iaf. hm.. får nog kolla i butik helt enkelt. tack för dina svar! :)
#9341144
litensoetis skrev:
Mikaela skrev:
litensoetis skrev:
Mikaela skrev:Jag har en brio sitty. Den är helt ok. Inte en massa saker som kan trassla. Den tar mitt barn dit jag kör det, är relativt lätt, både att köra och hantera i övrigt. Visst, den svänger inte på en femöring om man inte trycker på handtaget, men det är inget som jag upplever som ett problem. Det funkar för L att klättra i och ur själv. Enda nackdelen var (när hon var mindre) att det inte är liggläge i den, så hon kunde inte somna i den.
aaah, ett svar precis i min smak! :tumup: vilken ålder tänker du när hon inte kunde sova i den? Jag cyklar överallt med Snigel och han somnar sittandes i cykelstolen så då borde det väl gå i vagnen också. Tanken är inte att det ska vara en sovvagn heller, men OM han somnar i den så går det säkert. Där är väl ett snäpp att fälla ner iaf vad jag kunnat läsa mig till, då ramlar väl inte huvudet framåt iaf(som i en cykelstol)?

en lite dum fråga kanske, men går den att fälla ihop? :oops:
Alltså, klart hon kunde somna i den, men eftersom vi använde en annan vagn som hon sov flera timmar i per dag så blev det ju skillnad. Det hände att hon somnade i denna, men då blir det ju som du säger, likadant som i bil- och cykelstolar.


Visst går den att fälla ihop. Den blir rätt lång ihopfälld bara.
jaha, trodde det blev lite bakåtlutat iaf. hm.. får nog kolla i butik helt enkelt. tack för dina svar! :)
Jo, lite bakåt är det, huvudet tippar inte fram. Men vi har aldrig använt det riktigt upprätta läget, det är typ 90 grader.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?