Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av pladdermaja
#9336975
Hej!
Är ny på detta med att bära. Har tidigare provat Ergobaby och Manduca.
Nu har jag köpt en Aldoria bambu soft till bebis som beräknas i juli.
Behöver nu tips på hur jag bäst bär en nyfödd, groda eller vagga.
Alla tips välkomnas :-)
Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av moggleif
#9336980
Spelar ingen roll. Vagga är bättre och lättare med små barn och med instabila nackar. Groda är enklare med större barn som är stabilare. Ofta är de då jobbiga att få ner bra i vagga. Pröva och känn efter. Vad känns bäst för er just nu?
Av Sofie
#9336989
Vi har gillat groda bäst från födseln.
Av Sofie
#9336990
Sofie skrev:Vi har gillat groda bäst från födseln.
Förutom när jag har ammat helt nyfödd i sjal, då har det blivit en vagga med extra stöd för huvudet.
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9337002
Vi fick aldrig till det med vagga utan bar groda från början. Tills hon kunde hålla upp huvudet använde vi antingen ett axelband som huvudstöd (när hon sov) eller handen (när hon var vaken, eftersom hon vägrade låta oss sätta fast huvudet då).
#9337024
Tack för era snabba svar!
Det jag funderar över är att bebis måste gresa så mycket i höften för att sitta groda.
Vet att jag tyckte det såg obekvämt ut när jag bar i ergosele.
Men vad jag läst mig till kan vaggan vara svår att få till.
Har kollat de instruktioner som finns här på sidan.
Har ni ytterligare tips i ämnet? :-)
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9337034
Höften ska vara böjd och ryggen krum för att det ska vara ergonomiskt riktigt för spädbarnet (jämför med hur de ligger i magen, och läs lite mer tex. här: http://www.sjalbarn.se/?page_id=321 . ) En fördel med en sjal jämfört med en sele är dock att man med sjalen kan få exakt så bred sittyta som barnet behöver, medan den med sele oftast är lite för bred i början och sedan lite för smal. Olika selar har olika lösningar med spädbarnsinsatser eller att man kan justera sitsen med knappar eller liknande, lika flexibelt som en sjal kan det dock aldrig bli.
Av Sofie
#9337052
pladdermaja skrev:Tack för era snabba svar!
Det jag funderar över är att bebis måste gresa så mycket i höften för att sitta groda.
Vet att jag tyckte det såg obekvämt ut när jag bar i ergosele.
Men vad jag läst mig till kan vaggan vara svår att få till.
Har kollat de instruktioner som finns här på sidan.
Har ni ytterligare tips i ämnet? :-)
När de är nyfödda så har de hela benen uppdragna i sjalen i grodställningen. Det behöver inte bli väldigt brett mellan benen.
#9337071
Vi har burit både i vagga och groda, vagga är extra mysigt tycker jag eftersom jag såg barnet tydligare då. Man ska dock inte bära i vagga om barnet har höftproblem så det kan vara bra att bära i groda tills dess att barnet får godkänt av läkaren på BB vad gäller höfterna. ( Höfterna kontrolleras som en del den undersökning som barnläkaren gör av barnet på sjukhuset innan barnet åker hem.) Att bära i grodposition är ingen fara för höfterna, så det går bra på direkten.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?