Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av BrittaH
#9335991
Hej!

Min lilla dotter på sex veckor är född med klumpfot på högra foten. Det har för oss inneburit att hon varit (och är) gipsad upp till låret. Jag kan bära henne med ansiktet vänd in mot mig, hon trivs fantastiskt bra på det viset och det fungerar för min del hur bra som helst.
I övermorgon ska hon bli opererad, och några veckor senare kommer hon få börja använda specialskor med en skena emellan som hon sedan ska ha tills hon är fyra år.

Nu undrar jag om det finns nån fler här inne som är förälder till barn med klumpfot, och som har burit sina små i sjal även med dessa skor? Hon behandlas enl Ponsettimetoden. Alla tips och trix tages tacksamt emot, jag vill så gärna kunna fortsätta bära henne!

Vänliga hälsningar
Britta
Användarens profilbild
Av Joffsan
#9335999
Jag tror jag sett en gammal tråd? Har du sökt?
Användarens profilbild
Av Kristina
#9336014
Sisu tror jag, men hon är nog inte kvar här inne?
Användarens profilbild
Av mimpen
#9336016
Inte klumpfot med skena, men jag har ett barn med underbens-protes som jag har burit och det har fungerat utmärkt (även om jag ibland har fångat tappad fot...)
Av BrittaH
#9336234
Joffsan: Ja, har försökt söka i forumet men inte lyckas något vidare. Såg att nån hänvisade till en gammal tråd, men den tråden i sig hittade jag aldrig igen...

Mimpen: Hur satt ditt barns skena? Min tjejs kommer sitta mellan hennes fötter, från fot till fot. Hur knöt du när du bar?

//Britta
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9336235
Jag har ingen erfarenhet själv, men dessa två trådar hittade jag igen.
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... a#p9185906
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... ilit=skena

Jag har inte läst genom dem helt och hållet, men förhoppningsvis kan du hitta lite hjälp i dem. :heart:
Användarens profilbild
Av mimpen
#9336239
BrittaH skrev:Joffsan: Ja, har försökt söka i forumet men inte lyckas något vidare. Såg att nån hänvisade till en gammal tråd, men den tråden i sig hittade jag aldrig igen...

Mimpen: Hur satt ditt barns skena? Min tjejs kommer sitta mellan hennes fötter, från fot till fot. Hur knöt du när du bar?

//Britta
Jaha, nej, om skenan går mellan fötterna vet jag inte :hmm:
Användarens profilbild
Av Kristina
#9336262
Jag tänker att det borde funka bra att knyta omslutet kryss med vävd sjal, då gör det ju inget att skenan är där. Bara inte skenan trycker obekvämt på den som bär.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9336279
Hur är rörligheten i höften med ortosen på? Ska den sitta på hela dygnet och är den enkel eller besvärlig att ta av och på? Tja, nu frågar jag istället för att ge några svar. Detta kanske du inte ens vet något om ännu. Finns det någon form av föräldraförening som kanske kan komma med tips?

Jag träffade nyligen en familj vars barn saknar lårben och där ena benet alltså är 25 cm kortare än det andra. Barnet gick med protes och emellanåt bar föräldrarna barnet men jag tänker att det kunde vara enklare med sele så jag har lovat att skicka en av mina gamla hemsydda till dem. Eftersom jag inte vet riktigt hur det är med eventuell knä- och höftled vet jag inte hur det kommer att funka. Tassar här om det dyker upp tips på alternativa bärställningar.
Av BrittaH
#9340342
@Fryle: Höften verkar än så länge helt okej! Skenan kommer sitta dygnet runt de första tre månaderna, och sen enbart vid sovstunder.

Återkommer efter påsk med hur det går, vi får skorna och skenorna på måndag!

Tusen tack för alla trådlänkarna! :)
Av Isadora
#9340521
Jag hjälpte en mamma på öppnis, vars barn hade 2 klumpfötter. Omslutet kryss med vävd sjal gick utmärkt. Sele borde också gå om man först knäpper den runt midjan, håller bebisen mot kroppen och trär in allt mellan bebisbenen, för att sedan få upp över bebisryggen och på med axelbanden och knäppa fast.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?