Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ayeree
#9299629
Dottern föddes i april och lagom tills dess att det började bli kallt gick vi över till vagn. Vår erfarenhet av att bära i sjal vintertid är därför icke-existerande.

Nu har vi en liten bebis som föddes i slutet på oktober. Med henne skippar vi vagnen som ett medvetet val och räknar med att bära hela vintern. MEN HUR KLÄR MAN UNGEN?

Vi har ett ofodrat bärskydd som skyddar mot väder och vind. Sen har vi även ett fleeceskydd att ha under men det tycker jag verkar mer riktat till större barn eftersom jag upplever att ansiktet blir väldigt oskyddat.

Hur klär du ditt barn om det är enstaka plusgrader?
Om det är 0-gradigt eller nån enstaka minusgrad?
Om det är kallare än säg -5?
Är det nån temperatur då ni stannar inne utöver korta, nödvändiga turer?
Användarens profilbild
Av Droppen
#9299631
Nu har jag bärjacka så det kanske är skillnad mot bärskydd? :hmm:

Har iaf bara ett lager ullkläder under. Om det är minusgrader eller blåser mycket har han silkeshjälm och väpnarhuva i ull, annars endast väpnarhuva.
Och ullsockar med fodrade vindtäta tossor.

Med de andra barnen har jag varit ute och gått även i 20 minus och snöstorm men har då sett till att de somnat innan så att jag kunnat ha dem så skyddat som jag vill.
#9299649
Samma som Droppen ungefär. :D När det har vart 20 minus har hon haft en extra ulltröja eller en ulloverall och en stickad ullmössa över väpnarluvan. Men då har jag bärjacka. Skulle jag haft bärskydd skulle jag nog kört med den sistnämnda varianten plus nått på fötterna. Vi har fötterna inne än.
#9299651
Hade bebisarna innanför min vinterjacka och vanliga innekläder. Utökade med tossar, vantar, mössa och halskrage. Så länge jag var duktigt varm så. Själv körde jag på lite lättare klädsel under jackan då sjalen värmer.
Av Ayeree
#9299679
Ullkläder har vi inte hunnit skaffa några än utöver raggsockorna. Lilltjejen har dragit iväg rakt genom storlekarna på överkroppen. Vid 6,5v började stl62 bli tillräckligt kort i ärmarna för att vi skulle plocka fram stl68... Vet inte om man ska sikta på stl74 på ullbodys men det känns lite fel... Stora tjejen hade 74 under vintern men hon har 6-12 mån då!

Framåt vårkanten har vi ett par gosiga fårskinnstossor som storasyster använde men ännu så länge är de lite väl stora.

Var har ni fått tag på väpnarluvorna? Tycker allt man ser i de minsta storlekarna är riktat till barn i vagn.
#9305434
Vår yngsta är halvåret nu. Vi har dubbelt ullager, väpnarluva i ull från reima och så ett par vintäta tossor då min bärjacka har börjat kollapsa (tredje barnet) så jag kan inte dra åt nedtill så det det kan blåsa kallt om fötterna. Är det riktigt kallt så har jag en rejäl vinteroverall till honom också, men det är mest för att han är så pass stor och vi är ute mycket och han ibland vill komma ur. Då öppnar jag upp jackan och har inte så varmt under.
#9313305
Måste få hoppa in här och ställa lite liknande frågor:

Vår Makaron är beräknad i början/mitten av mars och det går ju alltid att hoppas att våren har kommit tills dess. Men är jag realist så inser jag nog att snön och kylan kommer att ligga ett tag därefter. Vår plan är att antagligen införskaffa en sele istället för vagn. Sele för att det skall vara enkelt för både sambon och mig. Det är jag som är den stora bär-entusiasten här. Kan inte se honom riktigt knyta sjalar stup i kvarten^^ Så är tillvägagångssättet för att bära i sele i snö, slask, kyla och regn samma som för bära i sjal: Något tjockare lager på bebis och bära innanför jackan? Finns det något bra knep om bära innanför jackan inte fungerar? Tänker mest på sambon som bara har ganska tighta jackor för tillfället. Men skall jag vara ärlig så är jag lite orolig att min sk. gravid-jacka inte skall fungera som bär jacka heller, då jag var ganska stor redan innan jag blev gravid...
Av Ponyo
#9313309
Såhär gjorde jag i vinter/våras:
Bild

Du kan ta en filt, kanske ett vindtåligt tyg (kanske går det att sy en enklare bit? Fodra ett vindtätt tyg). Spänn fast med hjälp av polarn och pyrets vanthållare. Knäpp jackan nedtill.
Räcker gott med två spännen.
Av Ayeree
#9314426
Min sambo var inte heller nån stor bärentusiast men han lärde sig knyta sjal han oxå. Är ni ungefär lika stora? Annars kan sjal vara enklare eftersom ni slipper ställa om remmarna varenda gång.

MAM har bärskydd som står emot vatten rätt bra (5000 i vattenpelare men inte tejpade sömmar) och som är svalt nog för att även användas på sommaren men som ändå funkar på vintern. Jag knäpper min jacka med knappen högst upp och längst ner så att bebisens fötter hamnar under jackan. Varmt och gosigt och det blåser inte in.
Av Akribi
#9323208
Vi tittade noga på bilden som Ponyo la upp och på bilder på MAM:s bärskydd. Sen sydde vi ett eget bärskydd av en gammal jacka (vi använde ryggen och dragskon nere och kring halsen, samt sydde på remmar). Det gick snabbt fast att vi är så dåliga på att sy. Bra blev det oxå, och gratis! :app:
I sjalen har bäbi långärmat (body och byxor), fuskpolokrage och mössa, ibland vantar men det behövs egentligen inte. Det har funkat när det har regnat och varit kallt oxå. Bäbi är 4 veckor.
Av Ponyo
#9323368
Akribi skrev:Vi tittade noga på bilden som Ponyo la upp och på bilder på MAM:s bärskydd. Sen sydde vi ett eget bärskydd av en gammal jacka (vi använde ryggen och dragskon nere och kring halsen, samt sydde på remmar). Det gick snabbt fast att vi är så dåliga på att sy. Bra blev det oxå, och gratis! :app:
I sjalen har bäbi långärmat (body och byxor), fuskpolokrage och mössa, ibland vantar men det behövs egentligen inte. Det har funkat när det har regnat och varit kallt oxå. Bäbi är 4 veckor.
:vågen:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?