Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Akribi
#9323212
Ja, ibland blir det som det blir här i världen. Vi hade inte köpt nån vagn och folk hade förfasat sig. Sen blev det akut kejsarsnitt för att bäbi skulle kunna komma ut. Och jag upptäckte att med nyuppskuren mage funkar det inte att bära några längre stunder, jag kunde knappt gå ens dom första veckorna. Så det blev till att panikköpa barnvagn på blocket för att öht kunna komma ut. Ja, usch, det var ju inte alls vad jag hade tänkt mig. Nu har det gått 4 veckor och vi har börjat använda våra sjalar. Men nu vill han inte vara i sjal så gärna. Jag inbillar mig att det hade gått bättre om man hade haft honom där från början.
Användarens profilbild
Av Jennelii
#9324188
Min skrutt är 8 v och jag har aldrig använt vagnen, hon är dock inte störtförtjust i sjalen heller och det går inte att bära då hon är vaken så tänk inte på det. Det blir nog bättre..
Användarens profilbild
Av mimpen
#9331335
Vi använde inte vagn särskilt mycket till nummer 1, men nu till nummer 4 är det rätt praktiskt tycker jag. Särskilt som mina fogar inte håller för att gå utomhus särskilt mycket, och för att det dessutom varit sjukt halkigt nästan hela vintern. Så jag hade inte vågat bära ute ens med broddar.

Däremot bär jag mycket inomhus, första 1,5 månad gick ungen inte att lägga ifrån sig alls, och vagn gick knappt heller. Men nu (när hon är 3 månader) ligger hon gärna i babysitter eller på golvet och sprattlar långa stunder när hon är vaken. Men man kan förstås inte sova på det viset, då måste man vara i sjal/sele... I vagn sover hon när man går, och enstaka gånger har hon sovit vidare när man stannat.

Jag tänker att man inte BEHÖVER vagn, men man kan ändå vilja ha en. Det är mycket man inte direkt behöver, egentligen. Bara man själv är klar över valet och eventuella konsekvenser. Utan vagn kunde jag exv inte klara av att hämta hem från dagis, eftersom jag aldrig skulle klara att bära bebis dit och tillbaka pga fogarna. Och jag tycker ju ändå att jag är en nära förälder.

Selma är dessutom, har det visat sig, rätt känslig på värme. Hon blir skogstokig när hon blir för varm. Då är det ju bra att kunna lägga henne ifrån sig ibland...
Av petran
#9332640
Hej! Går i samma tankar som du då jag blivit frälst i bärvärlden redan innan bf. med tre veckor kvar och ingen vagn köpt ännu behöver jag reda ut lite praktiska frågor innan jag går all in!

1. Jag är en vardagsmotionär och går gärna powewalks. min man kommer vara hemma men då vi redan har ett barn sen tidigare kan det vara smidigt i början att ta med honom mycket framförallt då jag förutsötter att jag kommer amma. Kan ni motionera med era barn i sjal? Blir det inte för varmt?
Bäbis är beräknad i mitten av april och jag antar att det inte är så varmt då men hud mot hud kontakt är ju generellt mycket svettigare.

2. hur mycket stör jag barnets sömn om han sover i trikåtsjal när jag tex umgås med vänner, går på stan mm.
Alltså, min dotter var en vagntjej och sov oftast i vagnen när jag oassade på att fika, babbla, motionera och sådant.

3. Hur vanligt är det att jag väcker barnet då han tex somnat i sjalen på en promenad och jag tar ur honom när jag kommer hem i lägenheten? självklart förstår jag att dessa frågot är ganska individuella men, jag tänker generellt, för blir detta praktiska bitar ett stort problem är det ju kanske inte så smidigt att bara bära.

4. säg att jga exenpelvis ska handla och bara in på affären snabbis, lyfter jag ner honom i trikåtknytningen då eller bär jag babyskyddet? har ju förstås investerat i inte bara en utan två ergo selar också. kanske smidigast.

5. när byter jag sjal till vävd och vad rekomenderas?
Användarens profilbild
Av moggleif
#9332651
1, Med första gick jag ofta långa promenader. Både på sommar och vinter. Mindre kläder bara.

2, Barn som sover i vagn under fika har vi aldrig lyckats med. Dock i sjal. Fördel är att man slipper böka runt vagn på trånga fik och alla fik funkar. De med trappor är bäst. Då slipper man se alla som bökar med sina vagnar hela tiden. ;)

3, Våra barn gick att flytta med lite teknik. Problemet är främst när de tappar den mänskliga kontakten.

4, sällan vi kånkade på tungt bebisskydd. Ner i färdigknutna sjalen. Om de sov somnar de snabbt om i trygga famnen. Eller så är ändå nära. På vintern har man sjalen innanför jackan. Då räcker det med mössa på barnet. Barn ska INTE ha ytterkläder på sig i bilbarnstolar. Bältet ska vara tight mot kroppen. Vinterkläder förhindrar detta. Gäller även vuxna. Så generell regel, inga ytterkläder på i bilen.

5, runt 8-10 kg. När du märker att trikåsjalen ger sämre avlastning. Vävd funkar från början om så önskas.
Av petran
#9332719
moggleif skrev:1, Med första gick jag ofta långa promenader. Både på sommar och vinter. Mindre kläder bara.

2, Barn som sover i vagn under fika har vi aldrig lyckats med. Dock i sjal. Fördel är att man slipper böka runt vagn på trånga fik och alla fik funkar. De med trappor är bäst. Då slipper man se alla som bökar med sina vagnar hela tiden. ;)

3, Våra barn gick att flytta med lite teknik. Problemet är främst när de tappar den mänskliga kontakten.

4, sällan vi kånkade på tungt bebisskydd. Ner i färdigknutna sjalen. Om de sov somnar de snabbt om i trygga famnen. Eller så är ändå nära. På vintern har man sjalen innanför jackan. Då räcker det med mössa på barnet. Barn ska INTE ha ytterkläder på sig i bilbarnstolar. Bältet ska vara tight mot kroppen. Vinterkläder förhindrar detta. Gäller även vuxna. Så generell regel, inga ytterkläder på i bilen.

5, runt 8-10 kg. När du märker att trikåsjalen ger sämre avlastning. Vävd funkar från början om så önskas.

Tack , rent informativt låter ju detta hur bra som helst. känns verkligen som en ny värld öppnar sej för mej så det kommer bli jättekul. Att sjalar och selar är så vackra och fina påvärkar ju beslutet, förutom anknytningen men var mycket hud mot hud med dottern även om vi inte bar henne mycket.
Redan samlat på mej två selar och två trikot slen :)
Användarens profilbild
Av moggleif
#9332929
petran skrev:
moggleif skrev:1, Med första gick jag ofta långa promenader. Både på sommar och vinter. Mindre kläder bara.

2, Barn som sover i vagn under fika har vi aldrig lyckats med. Dock i sjal. Fördel är att man slipper böka runt vagn på trånga fik och alla fik funkar. De med trappor är bäst. Då slipper man se alla som bökar med sina vagnar hela tiden. ;)

3, Våra barn gick att flytta med lite teknik. Problemet är främst när de tappar den mänskliga kontakten.

4, sällan vi kånkade på tungt bebisskydd. Ner i färdigknutna sjalen. Om de sov somnar de snabbt om i trygga famnen. Eller så är ändå nära. På vintern har man sjalen innanför jackan. Då räcker det med mössa på barnet. Barn ska INTE ha ytterkläder på sig i bilbarnstolar. Bältet ska vara tight mot kroppen. Vinterkläder förhindrar detta. Gäller även vuxna. Så generell regel, inga ytterkläder på i bilen.

5, runt 8-10 kg. När du märker att trikåsjalen ger sämre avlastning. Vävd funkar från början om så önskas.

Tack , rent informativt låter ju detta hur bra som helst. känns verkligen som en ny värld öppnar sej för mej så det kommer bli jättekul. Att sjalar och selar är så vackra och fina påvärkar ju beslutet, förutom anknytningen men var mycket hud mot hud med dottern även om vi inte bar henne mycket.
Redan samlat på mej två selar och två trikot slen :)
Lite tips.
Begagnade vävda är bättre, köpes lätt på sb. Om du är ute efter någon, skriv i köpes. Vi är många som har men inte lägger ut till försäljning. Men om någon behöver så är det lättare att sälja.
Undvik babyproffsen och liknande, de kan ytterst sällan något om bärdon ändå och har väldigt begränsat utbud. Kolla istället butikerna till höger som gör reklam här på sjalbarn.
Av Flygmusen
#9333061
petran skrev:Hej! Går i samma tankar som du då jag blivit frälst i bärvärlden redan innan bf. med tre veckor kvar och ingen vagn köpt ännu behöver jag reda ut lite praktiska frågor innan jag går all in!

1. Jag är en vardagsmotionär och går gärna powewalks. min man kommer vara hemma men då vi redan har ett barn sen tidigare kan det vara smidigt i början att ta med honom mycket framförallt då jag förutsötter att jag kommer amma. Kan ni motionera med era barn i sjal? Blir det inte för varmt?
Bäbis är beräknad i mitten av april och jag antar att det inte är så varmt då men hud mot hud kontakt är ju generellt mycket svettigare.

2. hur mycket stör jag barnets sömn om han sover i trikåtsjal när jag tex umgås med vänner, går på stan mm.
Alltså, min dotter var en vagntjej och sov oftast i vagnen när jag oassade på att fika, babbla, motionera och sådant.

3. Hur vanligt är det att jag väcker barnet då han tex somnat i sjalen på en promenad och jag tar ur honom när jag kommer hem i lägenheten? självklart förstår jag att dessa frågot är ganska individuella men, jag tänker generellt, för blir detta praktiska bitar ett stort problem är det ju kanske inte så smidigt att bara bära.

4. säg att jga exenpelvis ska handla och bara in på affären snabbis, lyfter jag ner honom i trikåtknytningen då eller bär jag babyskyddet? har ju förstås investerat i inte bara en utan två ergo selar också. kanske smidigast.

5. när byter jag sjal till vävd och vad rekomenderas?
1. Har aldrig gått powerwalks men vanliga promenader går super i sjal.
2. Inte mer än i vagnen i alla fall.
3. Min dotter gick i princip inte att lägga ned på något sätt så somnade hon på promenad fick hon sitta kvar så länge hon sov.
4. På affärer hade vi oftast kvar henne i babyskyddet om hon var glad där annars knöt vi upp henne på parkeringen. Vi använde mest sele (manduca) i samband med bilfärder men någon gång hade jag en färdigknyten sjal på mig redan när jag steg in i bilen.
5. Jag använde bara trikåsjal de första månaderna ihop med manduca, sedan manduca och meitai och köpte först vid 10 månader en vävd sjal. Jag önskar jag haft vävd från början med facit i hand. Får jag fler barn köper jag gärna en till vävd men skippar trikå helt tror jag.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?