Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av nalimea
#9193488
"Åh, vad har du för häftig sån där...som hon sover i, vad heter det?"
Så börjar det ju ofta.

Jo, men det är en si och så, svarar man, och förklarar utifrån visat intresse.

"Jaha, men hur länge kan man bära i en sån då? Hur mycket klarar den viktmässigt?"

Ja, jo, men...så förklarar man lite mer. Om att kilo trots allt är kilo, men bärdonet är ju designat, så klart det blir tungt efter ett tag men nog går det att bära rätt stora barn och det beror ju på barn och bärare och bärdon.

"Ja, jag bar ju henne också när hon var liten. Hade en sån BabyBjörn, jättebra var den men hon är för stor."

Och så går konversationen vidare men på lite snårigare mark. Kommer in på det ergonomiska, på fördelar (med mitt) och nackdelar (med hennes) och orden behöver kanske skrädas lite när det är någon man aldrig träffat förr.

"Ja, jag tänkte skaffa något...babybjörn har ju en sån ny bra, man kan bära på ryggen också. De är ju så dyra bara."

Och där. Hur låter man bli att förolämpa? Vad svarar man, när det går vidare.
"Du gjorde fel första gångem, gör rätt den här gången och köp en riktig sele" är ju vädjan. Men hur?
#9193499
Jag brukar försöka få in samtalet på hur smidigt det är att kunna bära på ryggen också. Och att det ju dessutom finns många andra selar som man kan bära på ryggen med förutom babybjörn. Och sen dra en massa fördelar med dom :). Liksom glida bort helt från Babybjörn och få dem att åtminstone inse att det finns andra alternativ. :)

Jag tycker att det är bättre att folk bär i Babybjörn än att de inte bär alls och lämnar bebisen skrikandes i vagnen.
#9193500
Jag brukar säga:
"Jag kan verkligen rekommendera sele x, den är skön både för mig och barnet. Kolla in sjalbarn, där finns massor av recensioner och bra andrahandsannonser"

Ibland kan jag inte hålla mig utan säger också:
"Vill du provlåna min?"
#9193521
Men babybjörns nya är väl rätt ok? :hmm:
Den har bred sittyta och man kan bära på ryggen. Vad är problemet?

Man kan ju tipsa om att det finns fler märken, så man kan välja nåt man tycker är snyggare eller så, och ev billigare.
#9193522
Sofie skrev:Men babybjörns nya är väl rätt ok? :hmm:
Den har bred sittyta och man kan bära på ryggen. Vad är problemet?

Man kan ju tipsa om att det finns fler märken, så man kan välja nåt man tycker är snyggare eller så, och ev billigare.
Bärsele one tänker jag på tror jag.
Jag hade inte köpt den ändå även om den verkar bra mycket bättre än tidigare babybjörnselar, men dels är jag ingen selmänniska och dels så tänker jag att det är snäppet bättre att köpa ergonomisk sele från ett företag som har några år på nacken som designer av ergonomiska selar.
Men är den verkligen dålig, det undrar jag!
Edit: ser att den bara räcker till 15kg.

Men som övrig skrev så tror jag på att inte prata om babybjörn utan visa på valmöjligheterna :)
#9193533
Sofie skrev:
Sofie skrev:Men babybjörns nya är väl rätt ok? :hmm:
Den har bred sittyta och man kan bära på ryggen. Vad är problemet?

Man kan ju tipsa om att det finns fler märken, så man kan välja nåt man tycker är snyggare eller så, och ev billigare.
Bärsele one tänker jag på tror jag.
Jag hade inte köpt den ändå även om den verkar bra mycket bättre än tidigare babybjörnselar, men dels är jag ingen selmänniska och dels så tänker jag att det är snäppet bättre att köpa ergonomisk sele från ett företag som har några år på nacken som designer av ergonomiska selar.
Men är den verkligen dålig, det undrar jag!
Edit: ser att den bara räcker till 15kg.

Men som övrig skrev så tror jag på att inte prata om babybjörn utan visa på valmöjligheterna :)
De rekommenderar heller inte ryggbärande förrän barnet har fyllt ett år och det går inte att få upp barnet själv utan att först sätta det på magen och dra runt. Barn över året sitter enligt bilder att döma inte särskilt ergonomiskt i den, så bred är inte sittytan. Så den här ryggbärarmöjligheten tycker jag känns överdriven, däremot är väl den tillsammans med comfort carrier den babybjörnsele som är att föredra på mage. Men då finns det betydligt mer prisvärda (och snyggare...) selar att välja mellan.
#9193704
Blir folk verkligen förolämpade då? Speciellt om ni redan diskuterar bärdon, då är det ju inte direkt som att du bara slänger ur dig att människan köpt en dålig sele till sitt barn.
Sen är det ju skillnad att säga till någon som står med sin bebis i en bb och någon som berättar att hen bar sitt barn i en bb för x år sedan.

Nä, jag tycker att om man säger det på ett trevligt, välmenande sätt och inte som typ dömande besserwisser så är det nog oftast lugnt. Kanske att personen först blir lite stött eller nått men om hen sedan byter sele till en bättre så är hen nog evigt tacksam att man upplyste om det.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9193852
Babybjörns nya är ok att bära i men onödigt dyr och har bökiga spännen. :notworking:
Jag skulle nog lovorda att BB äntligen gjort en vettig sele men tipsa om samma (bättre!) funktion för mindre pengar. :tumup:
#9193880
Jag tycker också det är stor skillnad om de redan har en sele eller inte, funderar de över att köpa en kan jag vara hårdare mot babybjörn (även om de använt den tidigare) mot om de precis har köpt en.

Folk jag känner hyfsat väl eller som verkar uppriktigt nyfikna eller diskussionssugna pratar jag gärna mer med. Folk jag känner att det inte är någon idé med, så som en kompis kompis som var gravid när hon såg mig knyta sjalen och kommenterade att den var cool men att hon aldrig skulle orka, hon skulle ha sele. Hon hade köpt märkespryl på märkespryl och allt skulle vara nytt och lyxigt och där var det inte läge att diskutera kring ergonomi fick jag intrycket av, så jag sa bara att "då ska du ha en Beco Gemini" väldigt bestämt. Inte för att jag provat den selen själv ens, men till folk som verkar inriktade på en babybjörn där framåtbärande är något de gärna vill ha som möjlighet och där ekonomin inte begränsar tycker jag den verkar vara ett bra alternativ.

Men ibland är det skitsvårt. Hade ett riktigt vagnshatarbarn i min mammagrupp och de bar i en gammal babybjörn och mamman klagade över ont i axlarna men blev irriterad när jag frågade (vänligt tyckte jag, men svårt att lägga fram) om hon ville prova min sele (efter att hennes barn krupit fram till min vagn och själv dragit fram den...). De köpte sedan en bärstol vilket kändes så sjukt klumpigt att gå runt med inne i stan.
#9193911
Sofie skrev:Men babybjörns nya är väl rätt ok? :hmm:
Den har bred sittyta och man kan bära på ryggen. Vad är problemet?

Man kan ju tipsa om att det finns fler märken, så man kan välja nåt man tycker är snyggare eller så, och ev billigare.

Ingen aning, håller mig inte ajour med varken bb eller några andra selar egentligen.
#9193921
jag säger bara att de flesta babybjörn är rätt kassa faktiskt och att man inte kan bära rätt länge i dem heller.
tycker inte det är förolämpande, är det? säger inte de om de har en däremot. tycker ändå bb känns bättre än barnvagn så
#9195830
Wickz skrev:jag säger bara att de flesta babybjörn är rätt kassa faktiskt och att man inte kan bära rätt länge i dem heller.
tycker inte det är förolämpande, är det? säger inte de om de har en däremot. tycker ändå bb känns bättre än barnvagn så
Jag vet inte varför jag tycker det känns förolämpande riktigt... Men det är något med att jag är rädd att det ska kännas att "jag vet mycket bättre än du, min sele är bättre än din". Det är väl lite jante att man inte rakt ut vill säga "min bil är faktiskt både snyggare, säkrare och snabbare än din bil, och jag har betalat mindre för den".
#9195863
Lite så jag menar.
Typ, om nu barnet är ett år, så är det ju lite sent att ändra det som varit...
Men kanske är det inte så förolämpande som jag själv upplever det. Hon jag pratat med innan jag skrev det här inlägget bad att få prova min melkai och var sådär "sååååååån ska jag köpa, mycket skönare än min babybjörn!" och ville inte ens höra talas om selar. Alls.
#9195874
SCSI skrev:Babybjörns nya är ok att bära i men onödigt dyr och har bökiga spännen. :notworking:
Jag skulle nog lovorda att BB äntligen gjort en vettig sele men tipsa om samma (bättre!) funktion för mindre pengar. :tumup:
Hur mycket kostar den?
Av honungsmarmelad
#9195923
Jag brukar säga som jag tycker, att BabyBjörn är kassa för både barn och bärare. Men så brukar jag snabbt som attan byta fokus från det personliga och snacka lite skit om hur stora företag kan använda sig av sin ekonomiska makt för att få föräldrar att tro att det inte finns alternativ (och så pratar jag om att alternativen blir mer och mer populära och välkända och att fler får upp ögonen för dem nu). Det brukar fungera jättebra, det skapar lite ilska mot BabyBjörn istället för inåtvänd frustration över att ha valt fel. Ingen gillar att känna att de valt fel men det är ju faktiskt så att vi blir lurade av vinstdrivna företag och lite ilska riktat mot sådana är aldrig fel.

Erbjuder ofta att prova och låna bärdon, också.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?