Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av ylvakofta
#9186729
Jag kör ogärna bil i onödan, och åker kollektivt med min snart ettåring så långt det är möjligt, men tycker alltid det känns lite skakigt säkerhetsmässigt. Åker hon på magen försöker jag hitta en bakåtvänd sittplats (tänker mig att det är säkrast för henne vid krock/tvärnit), men det är ju inget jämfört med anvisningarna för ett babyskydd. Och hur 17 gör man med barn på ryggen? Stå upp känns inte alls bra, särskilt sedan jag mötte en busschaufför på spårvagnen som avrådde ordentligt...

Hur gör ni?
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9186738
När jag bar på ryggen knöt jag loss och höll henne i famnen. Det var förövrigt likadant som jag gjorde när hon åkte vagn, aldrig i livet att hon hade gått med på att sitta själv i en stillastående vagn på en buss.

Att jämföra med ett babyskydd i en bil blir väl lite konstigt, det är ju stor skillnad på reglerna mellan en bil och en buss?
Av honungsmarmelad
#9186766
Visst är det skillnad i reglerna men det är ju inte ofarligt att åka buss. T har suttit själv sedan han var typ tio månader. Åker han på rygg sätter jag mig på ett yttersäte så att han är över det inre sätet, eller står upp. Tycker inte det känns jättesäkert men inte mindre säkert än att barnet är fastspänd i vagn heller. Och man kan ju knappast ta med bilbarnstol på bussen.
Användarens profilbild
Av Faegis
#9186793
Jag har blivit tillsagd av en busschaufför att sitta bakvänd i bussen när jag burit på magen, så det tror jag du gör helt rätt i.
På ryggen tycker jag också att det känns knepigt. Jag skulletycka att det kändes bäst att snurra över selen till magen, men jag har inte riktigt fått till det nu på vintern med tjocka ytterkläder. Förhoppningsvis ska jag lära mig till sommaren.
Har du inte sele utan sjal så beror det nog på hur långt du ska, där det långa sträckor är bättre att knyta upp och korta sträckor fungerar det att stå eller sitta vriden eller till och med så här :wink: :

Bild
Av Sofie
#9187011
Jag har varit med om en lättare bussolycka, mina barn var inte med men ett barn satt i sin mammas famn och flög ner på golvet i gången. Jag ser inte hur bärhjälpmedel hade gjort det sämre faktiskt. Har man barnet i sjal eller sele så kan man ju ta emot sig med armarna på ett annat sätt.
Jag åker mkt sällan buss, men ofta spårvagn och jag kan inte säga att jag är särskillt orolig alls faktiskt. Jag brukar oftast stå upp om jag har barn i sjal, för annars blir barnet argt.
Av Sofie
#9187016
Jag brukar alltså bära på ryggen och står oftast upp på spårvagnen. Jag tycker inte det känns ett dugg farligare än att sitta med barnet i famnen.
Användarens profilbild
Av Disaia
#9187700
tass
Av ylvakofta
#9189694
Tack för input! Det blir nog att stå upp när hon sitter på ryggen, om vi åker lokaltrafik i alla fall.

Sanna81: jag vet inte om jag förstår hur du menar med skillnad på regler. Vad jag menade var att jag tänker att en krock är lika farlig med buss som med bil, skillnaden är att i bil finns tydliga anvisningar för hur du placerar ditt barn säkert medan i buss får man klara sig bäst man kan, och att jämförelsen gör att jag tycker det känns osäkert i bussen.

Faegis: Helt OT - på din profilbild ser det ut som du har en likadan bärstol som den mina föräldrar vill lämna till oss (jag satt själv i den som liten :) ). Funkar din bra? Blir det inte väldigt tungt?
Användarens profilbild
Av Elin G
#9189710
ylvakofta skrev: Sanna81: jag vet inte om jag förstår hur du menar med skillnad på regler. Vad jag menade var att jag tänker att en krock är lika farlig med buss som med bil, skillnaden är att i bil finns tydliga anvisningar för hur du placerar ditt barn säkert medan i buss får man klara sig bäst man kan, och att jämförelsen gör att jag tycker det känns osäkert i bussen.
Fast en krock med en buss är inte lika farlig som en krock med en bil på grund av bussens utformning och vikt. Därmed inte sagt att bussar har optimal säkerhet, men de är mycket mycket säkrare än bilar oavsett hur man färdas i dem, om inte annat för att sannolikheten för att råka ut för en olycka över huvud taget är mycket lägre i en buss.
Av honungsmarmelad
#9189723
Elin G skrev:
ylvakofta skrev: Sanna81: jag vet inte om jag förstår hur du menar med skillnad på regler. Vad jag menade var att jag tänker att en krock är lika farlig med buss som med bil, skillnaden är att i bil finns tydliga anvisningar för hur du placerar ditt barn säkert medan i buss får man klara sig bäst man kan, och att jämförelsen gör att jag tycker det känns osäkert i bussen.
Fast en krock med en buss är inte lika farlig som en krock med en bil på grund av bussens utformning och vikt. Därmed inte sagt att bussar har optimal säkerhet, men de är mycket mycket säkrare än bilar oavsett hur man färdas i dem, om inte annat för att sannolikheten för att råka ut för en olycka över huvud taget är mycket lägre i en buss.
Är det så? Har funderat över det men inte orkat ta reda på fakta. Vad skönt i sådana fall :)
Användarens profilbild
Av Wickz
#9189982
Jag sitter med barnet i famnen, när hon selades så ville hon sällan vara i selen på bussen, det tillhörde undantagen. Då satt hon på magen och det kändes säkrare. Oftast går bussolyckor bra, för de i bussen dvs. Jag hade inte valt att stå upp, då blir ju fallet större och det känns som man lättare kan flyga ut
Användarens profilbild
Av Faegis
#9190219
ylvakofta skrev:Tack för input! Det blir nog att stå upp när hon sitter på ryggen, om vi åker lokaltrafik i alla fall.

Sanna81: jag vet inte om jag förstår hur du menar med skillnad på regler. Vad jag menade var att jag tänker att en krock är lika farlig med buss som med bil, skillnaden är att i bil finns tydliga anvisningar för hur du placerar ditt barn säkert medan i buss får man klara sig bäst man kan, och att jämförelsen gör att jag tycker det känns osäkert i bussen.

Faegis: Helt OT - på din profilbild ser det ut som du har en likadan bärstol som den mina föräldrar vill lämna till oss (jag satt själv i den som liten :) ). Funkar din bra? Blir det inte väldigt tungt?
Okej, OT: Nej det är jag i bärstolen, när jag var nyfödd. Men vi har en annan 70-talsbärstol faktiskt, en Fjällräven. Min man sade att den var jättebra att bära i men när han skulle göra det några timmar i sträck så fick han erkänna att den var ganska dålig och när jag provat den själv har jag tyckt att den var helt kass. Jag skrev en recension av den här:
http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=49&t=216743
Av Sofie
#9190568
AislinCarys skrev:Jag skulle aldrig stå upp med barn i famn/sele på buss. De flesta olyckor på buss/skador vid bussolycka handlar om fall, de som står eller går i gången, eller fallav eller på bussen. Bussolyckor är mycket, myckot ovanliga, och skador vid bussolyckor är ännu mer ovanliga. Jag åker buss dagligen i en bergig stad, där vägarna är smala och slingrar sig upp och ner och runt, dålig sikt, 50-väg är norm i villaområden och vid skolor. Har flera gånger under de senaste 10 åren varit på bussar som tvärnitat, och en gång en bus som körde in i ett räcke (mot stupande sida, så klart :roll: ), då med två små barn i famn, och rätt nyligen körde en lastbil in i bussens sida när det var för trångt (parkerade bilar). Inga skador i något fall utom på bussen. Statistiskt sett handlar bussolyckor om hjärtattacker och fall (från stående).

(Ja, jag är rätt orolig av mig och behöver beta sånt här).
Det låter läskigt!

Men det är ju skillnad på maxhastighet och invändig utformning på spårvagn och buss.
På spårvagnarna här i stan så finns det ofta gott om platser att stå på med "fallhinder", så man inte står i en öppen gång. Halva väggar på de nyare, räcken i höfthöjd på de äldre. Det är otroligt sällan som jag skulle bli tvungen att stå så att jag kan falla framåt vid en tvärnit.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?