Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9103014
Snart blir lillebror i familjen en månad, och han föddes med klumpfot på ena foten. För närvarande har han hela benet i gips, och jag bär - det trodde jag aldrig att jag skulle göra :o - i en BabyBjörn, vilket fungerar med gipset till skillnad från Becon vi hade köpt och sett fram emot att få använda. Nu återstår dock bara tre veckor med gips om allt går enligt planerna, och sedan ska han ha en sådan här skena dygnet runt:

http://tjoddasmamma.blogg.se/images/201 ... 691992.jpg

(googlad bild, för att visa på principen)

Så, hur bär man ett barn med ihopsatta fötter? Jag kan tänka mig att BabyBjörnen kan fortsätta att fungera, men finns det alternativ? Helst skulle jag vilja kunna bära på ryggen också, men det kanske är en omöjlighet? Kan det finnas någon sorts bärstol som fungerar, eller har de benen på vardera sida om bäraren då med?

Vore väldigt tacksam för förslag!
#9103033
jag tänker att det borde funka med trikåsjal hmm :hmm:

skenan sitter på skorna? får bebisen vara utan en kort stund så du kan sätta bebisen i sjalen och på med skorna och sedan fixa till sjalen så den sitter så bra som möjligt vid benen?

hur länga ska bebisen ha skenan?
kanske kan du vänta med ryggbärning till den är "borta"?
#9103058
verre skrev:jag tänker att det borde funka med trikåsjal hmm :hmm:

skenan sitter på skorna? får bebisen vara utan en kort stund så du kan sätta bebisen i sjalen och på med skorna och sedan fixa till sjalen så den sitter så bra som möjligt vid benen?

hur länga ska bebisen ha skenan?
kanske kan du vänta med ryggbärning till den är "borta"?
Jag får erkänna att jag inte frågat jättemycket än eftersom vi tagit behandlingen "steg för steg" så att säga, och nu ska han först opereras innan han får sitt sita gips så fokus har legat på det... Men skenan sitter på skorna, och som jag förstått det kan man ta bort skenan utan att ta av dem. Det måste man ju göra om ungen ska kunna ha byxor, till exempel :P. Det som jag tänker är svårt med bärandet är att benen liksom måste vara fria från ens egen kropp, eftersom pinnen är rak.

Skenan ska sitta på dygnet runt tills att bebisen börjar vilja krypa/gå, och jag misstänker att jag kommer att få vänta med ryggbärandet tills dess... Fast det hade varit så smidigt, vid hämtning av storebror på förskolan och så.
#9103059
verre skrev:http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... ilit=skena

kanske kan denna tråd vara till hjälp?
Tack! Jag har kikat lite snabbt på första sidan, och jag tror att det är lite annorlunda för att skenan vid höftledsluxation mer påminner om gipset han har nu, men jag ska läsa noggrannare vid tillfälle... Just nu kallar två barn och middagsmaten på min uppmärksamhet :wink:
#9104749
myulk skrev:
verre skrev:http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... ilit=skena

kanske kan denna tråd vara till hjälp?
Tack! Jag har kikat lite snabbt på första sidan, och jag tror att det är lite annorlunda för att skenan vid höftledsluxation mer påminner om gipset han har nu, men jag ska läsa noggrannare vid tillfälle... Just nu kallar två barn och middagsmaten på min uppmärksamhet :wink:
Nu har jag kikat lite till... Såhär ser skenan bebisar får vid höftledsluxation ut: http://pregnolejbro.blogsome.com/images ... 0skena.jpg, så det är inte riktigt samma eftersom man inte behöver ta hänsyn till skenan mellan fötterna. Men någon i tråden tipsade om Becos Gemini som har variabel sittbredd, så jag ska kika lite närmare på en kompis Gemini och se om den kan vara ett bättre alternativ.
#9185906
Nu har han haft sin skena i ungefär 2,5 månader, och jag börjar bli riktigt trött på den... Men jag tänkte uppdatera tråden, om någon annan hamnar i samma situation. Vad vi gjorde var att vi köpte en vävd sjal (sonen är av större modell så det kändes inte lönt att ens ge sig på en trikådito...), och man får väl säga att det "funkar". Pinnen mellan fötterna är för kort för att han ska kunna sitta riktigt bra, men sittytan kan i alla fall göras betydligt bredare än BabyBjörnens och dessutom är det ju mycket bekvämare för oss som bär. Vi knyter dubbelt kryss, men ser till att få knuten på ena höften istället för mitt fram. Men vi längtar mycket efter att kunna använda sele istället, och efter att kunna bära på ryggen...
#9186028
Åh, jag och min sambo pratade faktiskt igår kring om han hade kunnat bära sin son i sjal när han föddes, han har klumpfot och hade även kolik så de fick gå runt och bära honom väldigt mycket. Min teori var just att det borde ha gått att knyta hjälpligt med en vävd långsjal och det verkar ju som om jag inte var helt fel ut!
Hoppas det kommer gå bra med lillebrors klumpis!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?