Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9180260
Franneke skrev:
mammatillE skrev:Rekommenderas alla ergonomiska selar i Tyskland först från barnet kan sitta? Hur är det med Mei tai?
Alla ergonomiska selar där axelremmarna enbart är fästa vid ryggpanelen har det problem att de tvingar barnets rygg i en rak hållning som inte är optimal. Axelbanden på Meitaier kan knytas under barnets ben och behöver inte alls trycka på ryggen och är därför bättre. Det börjar nu finnas selar där man kan fästa axelremmarna antingen vid ryggpanelen eller vid magbältet och de kan också funka.
Fast om man tittar på instruktionsfilmer på MT så knyter man ju just över ryggen på pyttisar... :hmm:
/Clavi som fick sin första mei tai igår och just nu känner sig lite vilsen då hon inte vet var i skalan mellan nyföding och "sittbebis" hennes ovanligt stadiga tremånaders dotter är när hon kollar knytinstruktioner

...
Användarens profilbild
Av Disaia
#9180570
Jag känner bara :purskis: och låtsas att jag inte hade läst den här tråden...

Man försöker ju göra allting rätt och så är det ändå inte bra! Jag utgår från att vi snackar petnoga smådetaljer här och att de flesta bärdon ändå är på det hela taget bra? Säg att det är så nu!!! :hopmad:
Användarens profilbild
Av Elin G
#9180644
Disaia skrev:Jag känner bara :purskis: och låtsas att jag inte hade läst den här tråden...

Man försöker ju göra allting rätt och så är det ändå inte bra! Jag utgår från att vi snackar petnoga smådetaljer här och att de flesta bärdon ändå är på det hela taget bra? Säg att det är så nu!!! :hopmad:
Alltså, jag tror att oavsett så är det ju bättre att bära än att inte göra det. En bebis som bärs i en oergonomisk knytning får antagligen mer av vad hen behöver än en bebis som ligger i vagnen för jämnan.
#9180802
Allt beror ju också på, hur ofta och länge man bär överhuvudtaget. Men jag är hellre försiktig och inte riskerar något, när det gäller MINA EGNA barn, än att strunta i såna detaljerade varningar och få gråta efteråt. För mig är det lite som att bestämma sig för en framåtvänd bilbarnstol, pga att det är så skönt att barnet får titta framåt och att man får in barnet enklare, i stället för att följa rekommendationen och köpa en bakåtvänd. Eller att man använder en Baby Björn, trots att det finns rekommendationer att inte göra det för barnets skull. Förstår ni, hur jag tänker? Alla får visst göra som de vill. Men för mig var det här viktigt att veta och viktigt att sprida, så att man åtminstone har en chans att undvika eventuella problem hos barnet som kan uppstå enligt det jag läste på den tyska sidan. Men en DH kanske 30 minuter nån gång i veckan kan man väl säkert göra utan problem :wink:
Användarens profilbild
Av Disaia
#9180810
Slagathoria skrev:Allt beror ju också på, hur ofta och länge man bär överhuvudtaget. Men jag är hellre försiktig och inte riskerar något, när det gäller MINA EGNA barn, än att strunta i såna detaljerade varningar och få gråta efteråt. För mig är det lite som att bestämma sig för en framåtvänd bilbarnstol, pga att det är så skönt att barnet får titta framåt och att man får in barnet enklare, i stället för att följa rekommendationen och köpa en bakåtvänd. Eller att man använder en Baby Björn, trots att det finns rekommendationer att inte göra det för barnets skull. Förstår ni, hur jag tänker? Alla får visst göra som de vill. Men för mig var det här viktigt att veta och viktigt att sprida, så att man åtminstone har en chans att undvika eventuella problem hos barnet som kan uppstå enligt det jag läste på den tyska sidan. Men en DH kanske 30 minuter nån gång i veckan kan man väl säkert göra utan problem :wink:
Jag bär nästan uteslutande i Manduca och har gjort det sedan L var 3 månader. Jag valde en ergonomisk sele för att de ska vara just ergonomiska för barnet. Och Manduca ska ju kunna användas från nyfödd.

Då är det jobbigt att plötsligt läsa att barnet kan skadas av att bäras i Manduca. Plötsligt känns det som att mitt aktiva val kanske inte spelade någon roll. Det är därför jag hoppas att detta är överdrifter. Eftersom det är för sent att välja om. Och varför pratas det så mycket skit om BB om både Ergo och Manduca också är dåliga får små bebisar?
Av Ponyo
#9180854
Slagathoria skrev:
Franneke skrev:
Slagathoria skrev:Hej Franneke, jag såg att du finns på det tyska forumet också :wave: Kul att du kunde hjälpa mig att få fram informationen lite mer tydligt... jag kämpar så ofta med svenska och passande formuleringar :oops:
Hej på dig med! :D Jag har nog också sett dig på SUT. Jag blir ju nyfiken, är du tysk eller svensk eller båda?
Deutsch im Pass, italienisch in der Familie und schwedisch im Herzen, oder so ähnlich :wink:
Und bei dir?
:heart: :heart: :heart:
Av Ponyo
#9180860
Vilken MT-knytning är ok?
Jag knyter alltid kors i ryggen, sen kors under bebisens rumpa, sen knut bak på ryggen.
Men det är kanske inte bra?

Han verkar gilla sjalen bäst själv. Men klagar inte i MTn.

Hur ska man knyta MTn för att det ska vara bäst?
#9180906
Ponyo skrev:Vilken MT-knytning är ok?
Jag knyter alltid kors i ryggen, sen kors under bebisens rumpa, sen knut bak på ryggen.
Men det är kanske inte bra?

Han verkar gilla sjalen bäst själv. Men klagar inte i MTn.

Hur ska man knyta MTn för att det ska vara bäst?
Enligt det som skrevs så var det att man inte ska knyta bakom ryggen på bebisen (som det ofta står i instruktioner) utan under rumpan så att ryggen inte trycks i en rak position utan får vara rundad.
#9180912
KATARINA skrev:
Ponyo skrev:Vilken MT-knytning är ok?
Jag knyter alltid kors i ryggen, sen kors under bebisens rumpa, sen knut bak på ryggen.
Men det är kanske inte bra?

Han verkar gilla sjalen bäst själv. Men klagar inte i MTn.

Hur ska man knyta MTn för att det ska vara bäst?
Enligt det som skrevs så var det att man inte ska knyta bakom ryggen på bebisen (som det ofta står i instruktioner) utan under rumpan så att ryggen inte trycks i en rak position utan får vara rundad.
Alltså att man knyter bakom bebisens rygg, Som du gör så sprids ju trycket ut mer, tycker det borde vara ok.
#9181002
KATARINA skrev:
Ponyo skrev:Vilken MT-knytning är ok?
Jag knyter alltid kors i ryggen, sen kors under bebisens rumpa, sen knut bak på ryggen.
Men det är kanske inte bra?

Han verkar gilla sjalen bäst själv. Men klagar inte i MTn.

Hur ska man knyta MTn för att det ska vara bäst?
Enligt det som skrevs så var det att man inte ska knyta bakom ryggen på bebisen (som det ofta står i instruktioner) utan under rumpan så att ryggen inte trycks i en rak position utan får vara rundad.
Ja, alltså jag är ju inte expert på det här, men det lät som KATARINA skrev, att man ska knyta så att bebisens rygg inte trycks fram, så att bebisen kan sitta i M-positionen (rumpan nere, knäna uppe, fötterna nera) med rund rygg hela tiden. För mig skulle det innebära att jag inte skulle dra banden över bebisens rygg, utan bara under rumpan. :hmm: Men jag kan också tänka mig, att man kan dra de över ryggen ändå, när man använder utbredbara band, då trycket fördelas bättre över ett större område. Verkar i alla fall för mig, som om det funkar med en rund rygg då i alla fall. Ja, om man bara visste... men det gäller ju främst små bebisar, med större barn är det ju inte något problem alls. :tumup: Bara för ens egna axlar, när man knyter fel :wink:
#9181133
Hej!
Jag hade just fått snits på att knyta 7-veckors-bebisen i double hammock när jag blev uppmärksammad på denna tråd. Ursäkta om jag kanske inte läst tillräckligt noga, men när menar man - enligt de synpunkter som beskrivs i tråden - att det skulle vara ok med DH? Från vilken ålder ungefär?
Och:
Är andra ryggknytningar ok för en bebis? Någon som kan tipsa om en bra alternativ ryggknytning för ett spädbarn? Det är ju så himla praktiskt att ha Lillen på ryggen när han vill sova och jag vill ha båda händer fria hemmavid för att t ex umgås med storasyskonet. Snälla, säg att det finns goda alternativ! Jag har bara burit i double hammock på rygg. Jag lärde mig den och sen har jag inte lärt mig någon annan knytning eftersom DH funkat bra och varit skön för min rygg.
#9181169
Jag som tyvärr inte kan tyska är nyfiken på vilka knytningar de tycker är ok. Jag tänker mig att problemet med tryck över ryggen borde uppstå vid ganska många olika knytningar, iaf de där det är mer än ett lager tyg över barnets rygg... Så hur ska man veta vad som är ok öht :hmm:
Se
#9181412
Slagathoria skrev:Jag tror att det var ok att ha barnet i DH, när hen kan gå. Och som alternativ nämna de många gånger en enkel ryggsäck.
OK, tack för svar!

TILLÄGG: Nu har jag kollat in "enkel ryggsäck". Får inte ett pyttigt barn rätt lite med huvudstöd med den knytningen? Särskilt när hen har somnat på ryggen?
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?