Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Slagathoria
#8910205
Jag vänstrade och var inne på det tyska bärforumet :oops: När jag skrev att jag bär min 9-månaders dotter helst i double hammock fick jag en rad svar om att det kan vara skadligt för barnet. En skrev följande (på tyska... jag eller nån ånnan kan kanske översätta senare):

"die DH birgt tatsächlich einige Nachteile, die man nicht vergessen sollte:
- der Rücken ist bei einer ordentlich festgezogenen DH gerade gedrückt. Es wirkt ein relativ hoher Anpreßdruck auf den Rücken des Kindes - das liegt einfach in der Natur der aufgefächerten, querverlaufenden Tuchbahnen. Auch der Po wird stark an den Rücken des Tragenden gepreßt - was mit ein Grund für Punkt Nr. 2 ist:
- die Anhock-Spreiz-Haltung läßt auch eher zu wünschen übrig: die Kinder sind meist überspreizt und haben gerade einmal eine maximale Anhockung von 90. Daraus ergibt sich wieder die fehlende Möglichkeit, sich im Schlaf rundmachen zu können, da dies nur in der Hockposition funktioniert. Die Beine sind in der Regel sogar unterschiedlich stark angehockt (->asymmetrische Bindeweise), was eine schiefe Hüfthaltung im Tuch bedeutet.

Bei größeren, älteren Kindern (ab 1,5-2) empfinde ich diese Trageweise auch als sehr bequem für den Tragenden - da besteht meist ja auch eher weniger die "Gefahr", daß das Kind schlafen möchte und keine vernünftige und entspannte Haltung dafür einnehmen kann.

Kleineren Kindern würde ich allerdings immer die anderen Rückenbindeweisen empfehlen. "

Finns det nån här i forumet som har hört samma sak?? Jag vet bara att i det tyska forumet finns det ingen som använder DH längre för mindre barn. Ungefär så som man här inte använder en Baby Björn, dvs en sak som alla vet. Jag hittade dock ingenting om detta här på SB.
#8910213
Slänger ut en första förkortade version på svenska innan jag lägger mig:

knyter man DH ordentligt, dvs fast, så trycks barnets rumpa och överkropp ordentligt mot bärarens rygg. Således blir ryggen för rak och barnet kan inte sova i en fördelaktig position med rund rygg. Dessutom kan barnet inte inta den ergonomiska positionen (M-positionen) riktigt och benen spretar ut för mycket. På grund av att det är en asymmetrisk knytning så sitter barnet snett vilket påverkar höften.
För större barn från ca. 1,5 år är det dock ok då de oftast inte sover så mycket i sjalen längre (och jag antar också pga att becknet har blivit stabilare?).
#8910763
Inte för att jag egentligen vet, men jag har svårt att se varför just DH skulle vara sämre än andra knytningar :hmm: . Jag tycker inte att barnet sitter snett om jag har knutit rätt och tänker jag på att bre ut sjalen ordentligt och tänka på benen tycker jag att de sitter bra. Men jag är bara en enkel lekman som gillar DH så jag vill inte veta några fel på den :oops: .
#8910791
kronärtskocka skrev:Inte för att jag egentligen vet, men jag har svårt att se varför just DH skulle vara sämre än andra knytningar :hmm: . Jag tycker inte att barnet sitter snett om jag har knutit rätt och tänker jag på att bre ut sjalen ordentligt och tänka på benen tycker jag att de sitter bra. Men jag är bara en enkel lekman som gillar DH så jag vill inte veta några fel på den :oops: .
Precis som jag känner och tycker också :rodna: Den bästa ryggknytningen för mig och min lilla tjej. Men om verkligen DH är BabyBjörnen bland ryggknytningarna... alltså då måste jag nog byta till omsluten kryss. Jag tror att jämförelsen med ryggen gäller mest såna knytningar då barnet sitter i en tygsäck, som en enkel ryggsäck. Då kan ju barnet välja hur hen ska ha ryggen för att vara vaken resp. sova. Men antagligen påverkar de fasta vågrätta tygbanorna barnets rörelsefrihet i ryggen. Men jag tycket aldrig att det såg så ut när jag har min lilla tjej i DH. Nån mer som vill kommentera/jämföra/visa bilder på sin DH??
#8910821
Förresten, diskussionen om DH kom upp efter att tyskarna tittade på denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=d2xHVk9s ... r_embedded

Spontant la jag märke på följande 4 saker:

- Jag tycker att det ser lite asymmetriskt ut efter första hammocken, dvs utgångsläget efter att man slängt upp barnet. Kanske är kraften av den första tygbanan/varvet för stor så att andra tygbanan/varvet inte har så stor påverkan att det skulle bli symmetriskt igen?

- Gör de en DH med en trikåsjal? Får man göra så??

- Jag tycker att mamma-baby-bär-klänningen blev riktigt snygg! :love: Om man använder sin egen favoritsjal med favoritdesign så slipper man ju ha kläder på sig nu när det är så varmt på sommaren OCH är snygg OCH i matchande look med bebisen :rofl:

- Bebisen är bara för gullig :loving: :heart: :love: Jag vill bara äta upp honom!!
Användarens profilbild
Av Rawa
#8911104
Jag blev nyfiken och gjorde en google-translate (som blev ganska knasrolig bitvis :fnissa: ):
"The DH actually carries some disadvantages that should not be forgotten:
- The back is in a properly tightened DH just pressed. It has a relatively high contact pressure on the back of the child - that's just the nature of the fanned-out, transverse fabric panels. Even the bottom is pressed strongly against the back of the wearer - which is one reason for point No. 2:
- The spread-squat posture leaves something to be desired even more: the kids are usually spread over and just have a maximum of 90 Anhockung The result is again the lack of opportunity to make some in their sleep to be able, as this will only work in a squatting position. The legs are usually even sitting in different degrees (-> asymmetric binding mode), meaning a crooked Hüfthaltung in cloth.

For larger, older children (1.5-2) I feel this way even when wearing very comfortable for the wearer - mostly because there is indeed less likely to "risk" that the child wants to sleep and take any reasonable and relaxed attitude to can.

Small children, I would recommend, however, always tie back the other ways. "





Men för att svara/slänga ut mina tankar i natten så tror jag man kan lyckas med alla de där "felen" helt oavsett vilken knytning man använder beroende på hur man själv knyter/drar åt/är formad i kroppen osv. Även i ergonomiska bärselar som Ergo, Patapum och Angelpack kan barnet sitta både snett med bäckenet och för raka i ryggen beroende på hur barnet själv väljer att sätta sig eller hur barnet råkar hamna.

I filmen så tycker jag det stora barnet sitter rakt med böjd rygg när knytningen är färdig och benen sitter med höga knän i grodposition. Men alltså... de har ju knutit med en trikåsjal!! Och jag tycker det ser ganska ostadigt ut, inte isäkert men liksom svajigt :hmm: .

Och det lilla barnet i filmen är ju faktiskt inget barn! Det är en docka som halkar runt lite hur som helst på ett sätt som riktiga bebisar inte gör.




Jag tycker det var onödig kritik att rikta mot någon personligen, att ta upp det som en intressant diskussion utifrån en personlig fundering är både bra och konstruktivt men svaret du fick luktar faktiskt ganska otrevligt utan någon vetenskaplig grund.
#8911316
Rawa skrev:Jag blev nyfiken och gjorde en google-translate (som blev ganska knasrolig bitvis :fnissa: ):
"The DH actually carries some disadvantages that should not be forgotten:
- The back is in a properly tightened DH just pressed. It has a relatively high contact pressure on the back of the child - that's just the nature of the fanned-out, transverse fabric panels. Even the bottom is pressed strongly against the back of the wearer - which is one reason for point No. 2:
- The spread-squat posture leaves something to be desired even more: the kids are usually spread over and just have a maximum of 90 Anhockung The result is again the lack of opportunity to make some in their sleep to be able, as this will only work in a squatting position. The legs are usually even sitting in different degrees (-> asymmetric binding mode), meaning a crooked Hüfthaltung in cloth.

For larger, older children (1.5-2) I feel this way even when wearing very comfortable for the wearer - mostly because there is indeed less likely to "risk" that the child wants to sleep and take any reasonable and relaxed attitude to can.

Small children, I would recommend, however, always tie back the other ways. "
:Hahaa: Vilken översättning! Kanske är det då faktiskt enklare att ta den tyska texten, försvenska den och försöka gissa på det viset vad det betyder, eller :rofl:

Rawa skrev: Men för att svara/slänga ut mina tankar i natten så tror jag man kan lyckas med alla de där "felen" helt oavsett vilken knytning man använder beroende på hur man själv knyter/drar åt/är formad i kroppen osv. Även i ergonomiska bärselar som Ergo, Patapum och Angelpack kan barnet sitta både snett med bäckenet och för raka i ryggen beroende på hur barnet själv väljer att sätta sig eller hur barnet råkar hamna.
Det ligger nog mycket i det, att man kan göra fel med samtliga bärdon. Men jag tror att grejen är att t.ex. en ergo baby är på ena ändan av skalan om hur enkelt det är att få till det riktigt, och DH är på den andra ändan. Dvs det är nästan svårt att göra fel med en bärsele, medans det är svårt att göra det rätt med DH. Jag har nu läst SAMTLIGA trådar om just DH och dess nackdelar på det tyska forumet för att förstå det bättre. Följandet kom fram då (och nu tror jag faktiskt att de har rätt):

under följande förutsättnigar bör DH inte användas:
- barnet är i en åldern då becknet inte är färdig utvecklat (ca. 6-12 månader)
- man är inte en av de som kan DH perfekt, alltså verkligen PERFEKT

anledningarna:
- antingen använder man en trikåsjal, vilket inte rekommenderas pga säkerhetsaspekter, men då får barnet i alla fall friheten att runda ryggen när hen vill sova. Nackdelen då är dock att tyget under rumpan inte är stadigt nog för att ge stöd just där så att barnet "hänger" i tygbanorna som går under knävecken. Det anses vara mycket obekvämt för barnet. Dessutom ger tyget inte tillräckligt stöd för bebisens huvud så att huvudet lätt kan tippa bakåt.

- eller så använder man en vävd sjal, men då blir det problem med en rak rygg och för mycket tryck på barnets rumpa så att det inte är möjligt att inta M-positionen på rätt sätt. Som följd hänger benen antingen rakt ner, eller benen spretas för mycket. Utöver detta är just den första tygbanan (som är asymmetrisk) för dominant i hela knytningen så att hela knytningen blir det. Dels hamnar barnet då i en sned position efter ett tag, som sedan korrigeras av bäraren genom att dra åt under knäna, vilket blir ännu mer obekväm för barnet, dels drar bäraren upp den axeln som inte berörs av den första tygbanan för att jämna ut olikheterna i draget.
Rawa skrev: I filmen så tycker jag det stora barnet sitter rakt med böjd rygg när knytningen är färdig och benen sitter med höga knän i grodposition. Men alltså... de har ju knutit med en trikåsjal!! Och jag tycker det ser ganska ostadigt ut, inte isäkert men liksom svajigt :hmm: .
Grodpositionen i filmen ser faktiskt riktigt skönt ut, hela knytningen ser för mig rätt ut. Men här argumenterades just det att tyget (trikå) under barnets rumpa inte ger tillräckligt stöd så att all vikt hängs upp med knävecken. Barnet skulle mer eller mindre inte behöva tyget under rumpan för att få samma effekt. Förstår du vad jag menar?
Rawa skrev: Och det lilla barnet i filmen är ju faktiskt inget barn! Det är en docka som halkar runt lite hur som helst på ett sätt som riktiga bebisar inte gör.
:shock: :siishah: Nu är jag helt förvirrad. Jag såg bara ett barn i filmen och hen såg mycket livligt ut dessutom!! Har vi tittat på samma film? Hur som helst, barnet är ändå en riktig sötnos :loving:
Rawa skrev: Jag tycker det var onödig kritik att rikta mot någon personligen, att ta upp det som en intressant diskussion utifrån en personlig fundering är både bra och konstruktivt men svaret du fick luktar faktiskt ganska otrevligt utan någon vetenskaplig grund.
Vetenskapligt kanske inte, men det är utbildade bärinstruktörer med certifikat. Inga ortopeder eller läkare av annan typ, men de har gått en utbildning som omfattar så väl knyttekniker som relevant anatomi. Kanske som amningshjälpen fast för bärandet. Bland de är det välkända koryféer som den tyska Nicole och den schweiziska Maria, vilka man känner från diverse Youtube instruktionsvideor. De tog ett halvt år på sig för att testa DH med olika knytvarianter och tyger och testade den ordentligt. DH hade ju varit en av favoritryggknytnigarna i Tyskland också. Men sen blev det som med Baby Björn alltså. De kom fram till att det helt enkelt är för svårt att knyta DH så pass bra att ovannämnda riskerna kan uteslutas (för bebisas alltså, inte för småbarn) så att de till och med tog bort samtliga av deras DH-knytinstruktioner så väl på youtube som från deras hemsidor. Det är stort tycker jag och därför kan jag inte blunda för det trots att jag verkligen kommer att sakna DH. Men när dottern har vuxit till sig lite mer så kommer vi att använda den igen :mrgreen: Alla kan ju bestämma för sig själv hur de vill göra med DH nu så klart. Jag tycker bara att det är jättebra att få veta alla fakter/synpunkter så att man åtminstone kan fatta sitt eget beslut på en fullständig informationsgrund. Faktiskt knyter många av dessa experter själv fortfarande DH, men då med större barn och dessutom tror de sig kunna knyta "perfekt". Varningen gäller ju mest de som inte kan knyta så pass bra eller som helt enkelt inte vet att en DH måste vara perfekt för att inte "skada" både barnet och bäraren.
Ja, jag ska nog öva, öva, öva nu framöver :wink:

Förlåt om det låter helt virrigt, hade bara några få minuter för att svara och 2 bebisar som vill ha mat nu. Hoppas att ingen tar illa upp!! :oops:
Användarens profilbild
Av Rawa
#8911643
Jag tar inte illa upp och tack för att du tar dit tid att svara så utförligt :D .

Jag har nog gått och blivit ganska bärliberal "på äldre dar" och upprörs faktiskt inte av BabyBjörn-selar heller nu för tiden :wink: . Och så tycker jag personligen att det är lättare att få till DH och DH-inspirerade knytningar rätt jämfört med att få till ryggsäck som var den populäraste knytningen när jag började bära på ryggen. När jag försöker knyta ryggsäck så blir det alltid den där "hänga i knävecken känslan", jag gillar iofs inga knytningar där hela sjaltygets bredd knölas ihop under barnets knäveck så jag har alltid brett ut sjalen över barnets rygg/rumpa även andra gången men då kanske det inte är en DH-knytning längre? :hmm:




Och dockan.. ja, någonstans mitt i videon så är den en man som knyter upp ett "spädbarn" på ryggen och där är knytningen helt galet sned och vind :whut: .
#8911696
Rawa skrev:Jag tar inte illa upp och tack för att du tar dit tid att svara så utförligt :D .

Jag har nog gått och blivit ganska bärliberal "på äldre dar" och upprörs faktiskt inte av BabyBjörn-selar heller nu för tiden :wink: . Och så tycker jag personligen att det är lättare att få till DH och DH-inspirerade knytningar rätt jämfört med att få till ryggsäck som var den populäraste knytningen när jag började bära på ryggen. När jag försöker knyta ryggsäck så blir det alltid den där "hänga i knävecken känslan", jag gillar iofs inga knytningar där hela sjaltygets bredd knölas ihop under barnets knäveck så jag har alltid brett ut sjalen över barnets rygg/rumpa även andra gången men då kanske det inte är en DH-knytning längre? :hmm:
Jag tycker faktiskt det samma om DH jämfört med ryggsäck eller andra varianter. Jag har mycket lättare för DH (men den blev säkert inte perfekt) plus att jag tycker den är snyggast och barnen gillar nog att kunna sitta så långt uppe. Men som sagt, det gäller bara att träna :wink:

Rawa skrev: Och dockan.. ja, någonstans mitt i videon så är den en man som knyter upp ett "spädbarn" på ryggen och där är knytningen helt galet sned och vind :whut: .
Jajustdet, du menar det stället. Jag är nog lite förvirrad idag :roll:
#8919120
Intressant. :D

Jag hänger mycket på det tyska forumet, det händer mycket där, det finns sjukt snygga sjalar att titta på och jag tycker det är bra att man tittar på hur man kan bära bra. Jag tycker det är viktigast att barn bärs överhuvudtaget, men kan man välja mellan en bra knytning och en mindre bra, så tycker jag man kan välja den bättre.

Det diskussionen handlar om är att barnets hållning i en idealiskt knuten sjal både omsluter barnet fast så att barnet hålls i grodposition (knäna högre än höften), att barnet rygg är rund (behövs för den bästa utvecklingen), att knäna inte trycks för långt isär (som blir obekvämt och inte främjar barnets höftutveckling på bästa sätt), samt att barnet är så fast omslutet av sjalen att den positionen hålls även när barnet totals slappnar av, dvs somnar.

En del sjalknytningar och de allra flesta selar gör så att barnet inte kan ha ryggen rund, en del, som t ex DH gör även att barnets ben kan tryckas ganska långt isär. Därför rekommenderas de flesta selar och såna knytningar först när utvecklingen av barnets anatomi har hunnit så pass långt att det inte längre är lika negativt för barnet. Ett barn som lärt sig gå har t ex samma S-form som vi vuxna på ryggraden och behöver inte vara lika rund i ryggen som en pyttis. Men även större barn vill göra sig rund när de slappnar av och somnar.

Så, det är precis som med allt annat. Man väljer själv hur man vill göra. Är DH den skönaste knytningen för er så ta den, även om den inte anses optimalt. Det viktigaste är att du bär. Kan du däremot andra knytningar och upplever de som lika sköna, kan du ta en av de och avvakta med DH tills din lilla älskling har blivit lite större.
#8935834
Wrapyourbaby.com har videos på youtube, bl.a. en m denna knytning m nyfödd. I kommentarsfältet uppstod en diskussion mellan knytinstruktören, en afrikansk kvinna? Samt en person som kritiserar knytningen, läs gärna den.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?