Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8935951
Carolinah skrev:Wrapyourbaby.com har videos på youtube, bl.a. en m denna knytning m nyfödd. I kommentarsfältet uppstod en diskussion mellan knytinstruktören, en afrikansk kvinna? Samt en person som kritiserar knytningen, läs gärna den.
Skulle du kunna länka till videon här?
#8936042
Slagathoria skrev:Hej Franneke, jag såg att du finns på det tyska forumet också :wave: Kul att du kunde hjälpa mig att få fram informationen lite mer tydligt... jag kämpar så ofta med svenska och passande formuleringar :oops:
Hej på dig med! :D Jag har nog också sett dig på SUT. Jag blir ju nyfiken, är du tysk eller svensk eller båda?
#8936055
Rawa skrev: Även i ergonomiska bärselar som Ergo, Patapum och Angelpack kan barnet sitta både snett med bäckenet och för raka i ryggen beroende på hur barnet själv väljer att sätta sig eller hur barnet råkar hamna.
Fast alla dessa selar rekommenderas av samma anledning tidigast från att barnet kan sitta, just eftersom barnets rygg trycks rakt av trycket från axelremmarna som är fästa på sidan av ryggpanelen. Små barn behöver runda ryggar för bästa utvecklingen (ryggens kotor rätas ut för att slutligen bli till den s-formade ryggraden när barnet börjar gå) och höftens utveckling och ryggens runda form hänger ihop.
Jag tycker det är konsekvent att titta på hur barnets kropp utvecklas och klura på det bästa bärsättet utifrån det, både vad gäller knytningar och utveckling av bärselar som inte har dessa problem. Det är roligt att det görs en vetenskap kring det här, fast jag inte tycker att det måste gå till överdrift, det viktigaste är ju som sagt att barn bärs överhuvudtaget.

Carolinah: Jag är också nyfiken på filmen du hänvisade till.
#8936094
Franneke skrev:
Slagathoria skrev:Hej Franneke, jag såg att du finns på det tyska forumet också :wave: Kul att du kunde hjälpa mig att få fram informationen lite mer tydligt... jag kämpar så ofta med svenska och passande formuleringar :oops:
Hej på dig med! :D Jag har nog också sett dig på SUT. Jag blir ju nyfiken, är du tysk eller svensk eller båda?
Deutsch im Pass, italienisch in der Familie und schwedisch im Herzen, oder so ähnlich :wink:
Und bei dir?
#8936195
Slagathoria skrev: Deutsch im Pass, italienisch in der Familie und schwedisch im Herzen, oder so ähnlich :wink:
Und bei dir?
Klingt ja super. Auch hier deutscher Pass und deutsch und schwedisch in Herz und Hirn (wohne seit fast 15 Jahren in Schweden, bin jetzt 34). Ich werde dir mal ne PN schicken... :D
#8936198
mammatillE skrev:Rekommenderas alla ergonomiska selar i Tyskland först från barnet kan sitta? Hur är det med Mei tai?
Alla ergonomiska selar där axelremmarna enbart är fästa vid ryggpanelen har det problem att de tvingar barnets rygg i en rak hållning som inte är optimal. Axelbanden på Meitaier kan knytas under barnets ben och behöver inte alls trycka på ryggen och är därför bättre. Det börjar nu finnas selar där man kan fästa axelremmarna antingen vid ryggpanelen eller vid magbältet och de kan också funka.
#8936205
Vad intressant!! Och av sjalknytningar är det bara dh som är lite sämre då? Eller finns det fler?
Lustigt att den debatten inte förts så mycket här på sb tidigare. Detta var helt nytt för mig iaf.
Av Cärlek
#8940207
Intressant! Hjälp vad mycket det finns att lära :shock: Man vill ju bara det bästa åt sitt barn, försöka duger antar jag..
Användarens profilbild
Av Rawa
#8940451
Franneke skrev:
Rawa skrev: Även i ergonomiska bärselar som Ergo, Patapum och Angelpack kan barnet sitta både snett med bäckenet och för raka i ryggen beroende på hur barnet själv väljer att sätta sig eller hur barnet råkar hamna.
Fast alla dessa selar rekommenderas av samma anledning tidigast från att barnet kan sitta, just eftersom barnets rygg trycks rakt av trycket från axelremmarna som är fästa på sidan av ryggpanelen. Små barn behöver runda ryggar för bästa utvecklingen (ryggens kotor rätas ut för att slutligen bli till den s-formade ryggraden när barnet börjar gå) och höftens utveckling och ryggens runda form hänger ihop.
Jag tycker det är konsekvent att titta på hur barnets kropp utvecklas och klura på det bästa bärsättet utifrån det, både vad gäller knytningar och utveckling av bärselar som inte har dessa problem. Det är roligt att det görs en vetenskap kring det här, fast jag inte tycker att det måste gå till överdrift, det viktigaste är ju som sagt att barn bärs överhuvudtaget.
Aah, den rekommendationen har jag inte hört förut.

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?