Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9181673
Vilka källor hänvisar man till om att DH och vissa selar inte är bra/ergonomiska?
Användarens profilbild
Av Sara+
#9182404
LiselotteM skrev:
Slagathoria skrev:Jag tror att det var ok att ha barnet i DH, när hen kan gå. Och som alternativ nämna de många gånger en enkel ryggsäck.
OK, tack för svar!

TILLÄGG: Nu har jag kollat in "enkel ryggsäck". Får inte ett pyttigt barn rätt lite med huvudstöd med den knytningen? Särskilt när hen har somnat på ryggen?
Puffar upp detta! Är det så att alla "dubbla" omslutningar ska undvikas för att det blir för tajt för pyttisar (typ under ett år då?) Benens utbredning blir väl ung samma med alla knytningar, man vill ju ha sjalen knä till knä? :hmm:
(för övrigt rolig musik i det tyska klippet :D )
#9182419
Sara+ skrev: Puffar upp detta! Är det så att alla "dubbla" omslutningar ska undvikas för att det blir för tajt för pyttisar (typ under ett år då?) Benens utbredning blir väl ung samma med alla knytningar, man vill ju ha sjalen knä till knä? :hmm:
(för övrigt rolig musik i det tyska klippet :D )
Jag fattar inte heller riktigt detta... Vill för övrigt gärna ha fler tips på vad som är bra och bör vara "riskfritt" på ryggen med bebis + sjal. Jag vill gärna ha mer huvudstöd åt bebisen än vad enkel ryggsäck ser ut att ge. Men jag har inte provat än, så jag kanske ska vänta med invändningarna.
#9182441
Förlåt att jag inte hann fråga nån på det tyska forumet ännu. Jag har så mycket att göra den här veckan att jag inte hann kolal mer noggrant, vad det precis är för källor och vad man ska göra som alternativ. Men som sagt, enkel ryggsäck rekommenderas som mest och framför allt bär också de, som är certifierade bärinstruktörer sina barn helst så (om jag har förstått det rätt). Men kanske hinner jag till nästa vecka. Fanneke, kan du så länge ta hand om det på det tyska forumet? Typ skicka in våra frågor där och se, vad de har för svar?
Användarens profilbild
Av Sara+
#9183398
Slagathoria skrev:Förlåt att jag inte hann fråga nån på det tyska forumet ännu. Jag har så mycket att göra den här veckan att jag inte hann kolal mer noggrant, vad det precis är för källor och vad man ska göra som alternativ. Men som sagt, enkel ryggsäck rekommenderas som mest och framför allt bär också de, som är certifierade bärinstruktörer sina barn helst så (om jag har förstått det rätt). Men kanske hinner jag till nästa vecka. Fanneke, kan du så länge ta hand om det på det tyska forumet? Typ skicka in våra frågor där och se, vad de har för svar?
coolt, certifikat!

När jag ändå blottar min okunskap, vad är det som gör att ett omslutet mag-kryss blir bättre position för bebis :hmm: ?
#9183466
LiselotteM skrev:
Sara+ skrev: Puffar upp detta! Är det så att alla "dubbla" omslutningar ska undvikas för att det blir för tajt för pyttisar (typ under ett år då?) Benens utbredning blir väl ung samma med alla knytningar, man vill ju ha sjalen knä till knä? :hmm:
(för övrigt rolig musik i det tyska klippet :D )
Jag fattar inte heller riktigt detta... Vill för övrigt gärna ha fler tips på vad som är bra och bör vara "riskfritt" på ryggen med bebis + sjal. Jag vill gärna ha mer huvudstöd åt bebisen än vad enkel ryggsäck ser ut att ge. Men jag har inte provat än, så jag kanske ska vänta med invändningarna.
Min dotter är tre månader och jag skulle hemskt gärna vilja få upp henne på ryggen. Hon blev stadig i nacken väldigt tidigt, men jag funderar ändå på vad som händer med hennes huvud om (när) hon somnar i enkel ryggsäck? Finns det andra ryggknytningar som ger bättre huvudstöd?
#9185332
Frågor till er som verkar begripa vad det här handlar om:

* Utifrån det som tyskarna säger, vad tros om "reinforced rucksack" (förstärkt ryggsäck?) till ett spädbarn?
Exempel från youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=ijL_SKH8MlY

Jag knöt min tvåmånaders så igår. Känns tryggare än enkel ryggsäck, tycker jag. Dock fortfarande inget vidare stöd för huvudet, tyvärr!

* Och skulle denna vara "ok" eller ej? Se nedan. Barnet är visserligen omslutet i tre lager över ryggen. Men i mina ögon ser barnet ut att både sitta i "groda" sant ha en rundad rygg:

http://www.youtube.com/watch?v=sezEZykNNAk

* Sista frågan: Min kompis har precis köpt en Beco Gemini till sin bebis. Jag ska få testa selen någon dag. När skulle jag kunna börja bära lillen på min rygg i en sån sele? Han är nu två månader, väger sex kilo. Är stark i nacken men behöver fortfarande stöd.

Jag är innerligt tacksam för svar och fler tips!! Lillen sover ogärna någon annanstans än i sjalen dagtid just nu. Det ÄR ju svårt att göra vissa grejer med barn på magen. Busbrottas med storasyster som springer in i lägenheten med leriga stövlar, t ex :) . Eller sortera lådor i källaren eller diska.
Användarens profilbild
Av Andelle
#9185344
Kort svar då jag inte hinner. Just Beco Gemini tycker jag ger barnet väldigt rak rygg så jag hade valt en annan sele till ryggbärande, Manduca och Ergo tror jag tillåter mer naturlig C-form på ryggraden. Eller har du testat MT?
#9185353
Andelle skrev:Kort svar då jag inte hinner. Just Beco Gemini tycker jag ger barnet väldigt rak rygg så jag hade valt en annan sele till ryggbärande, Manduca och Ergo tror jag tillåter mer naturlig C-form på ryggraden. Eller har du testat MT?
Tack för ditt svar! Jag har en mt men den är för större barn än en tvåmånaders. Manduca och Ergo verkar också vara för stora ännu så länge. Jag skulle iofs kunna testa en liten mt. Ska efterlysa en inför sjalträff här i Stockholm 17 maj.
#9185442
Ett snabbt på frågan om den enkla ryggsäcken med en nyfödd och huvudstöd. Titta på den här videon, det är Maria från Luemai som visar hur hon rekommenderar att man ska göra. Det var också hon och en annan kvinna i det tyska forumet som "upptäckte" problemen med DH för små bebisar. Först kan man titta på denna video, som visar, hur hon knyter en enkel ryggsäck, så att det blir "rätt" och lagom tight:
http://www.youtube.com/watch?v=bXFzIjwJfCU

Sen visar hon i denna video, hur man rullar upp och ner huvudstödet:
http://www.youtube.com/watch?v=u8qo50Dk3BM

Hon pratar tyska, men eftersom hon kommer från Schweiz, är det till och med för mig svårt att förstå varenda ord. Men man förstår visst det flesta genom att titta i alla fall.
#9185754
Tack så mycket, Slagathoria!
#9186608
Slagathoria skrev:Ett snabbt på frågan om den enkla ryggsäcken med en nyfödd och huvudstöd. Titta på den här videon, det är Maria från Luemai som visar hur hon rekommenderar att man ska göra. Det var också hon och en annan kvinna i det tyska forumet som "upptäckte" problemen med DH för små bebisar. Först kan man titta på denna video, som visar, hur hon knyter en enkel ryggsäck, så att det blir "rätt" och lagom tight:
http://www.youtube.com/watch?v=bXFzIjwJfCU

Sen visar hon i denna video, hur man rullar upp och ner huvudstödet:
http://www.youtube.com/watch?v=u8qo50Dk3BM

Hon pratar tyska, men eftersom hon kommer från Schweiz, är det till och med för mig svårt att förstå varenda ord. Men man förstår visst det flesta genom att titta i alla fall.
Men vad smart att bara ta en lös scarf och knyta mellan axelbanden, perfekt, det ska jag prova då jag inte tycker tibetanskt avslut känns så bra.
#9186623
Har fått ett första svar från en tysk "bärexpert". Jag klistrar in det jag frågade och det som svarades på tyska och sen kan vi tillsammans översätta det så småningom:

1. Welche Rückentragevariante wird denn für Neugeborene empfohlen? Und wie sieht es da mit der Kopfstützung aus?

Wir empfehlen den einfachen Rucksack, weil hier das Baby am besten im Beutel schwingt, mit rundem Rücken, aber fest umschlossen vom Tuch, in guter ASH.
Die Kopfstütze kommt dadurch zustande, dass das Tuch beim Einbeuteln knapp über die Ohren des Babys reicht und so den Kopf stützt. Wir empfehlen abschließend beim Festziehen nochmals die Kopfkante plus eine Handvoll Tuch nachzustraffen, um sicherzustellen, dass der Kopf ausreichend gestützt ist und der Nackenbereich fest wird.
Man kann sich aber auch behelfen mit Schals und Tüchern. :wink:


2. Wie sieht es mit dem reinforced Rucksack aus? Da gehen ja 3 Stoffbahnen über den Rücken des Kindes, aber dennoch sieht der Rücken rund aus.

Trotzdem haben die drei Stoffbahnen den Nebeneffekt, dass die Babys überspreizt werden und es einen gewissen Druck auf dem Rücken gibt.


3. Gibt es mittlerweile irgendwelche offiziellen Studien/Tests zur Double Hammock und den Problemen mit Neugeborenen (sowas wie beim Baby Björn)?

Ganz klar: nein.
Studien, und erst recht solche vergleichenden Studien, bringen verschiedene Probleme mit sich: finanzielle (wer finanziert so eine Studie?) und ethische (wenn es einen Verdacht gibt, es eine Bindeweise/Tragehilfe könnte körperliche Beeinträchtigungen nach sich ziehen - wer soll da in die entsprechende Gruppe?
Schwierig...


4. Im Zusammenhang mit dem plattgedrückten, geraden Rücken wurde auch genannt, dass einige Tragen (Beco Gemini?) und sogar Mei Tais dieses Problem mit sich führen würden, da dort ja oftmals die Schulterriemen an der Mitte des Rückens festgemacht sind, wodurch dort auch der Zug und Druck auf den Rücken dort entsprechend groß ist. Könnt ihr mir helfen, die guten von den schlechten Tragen/Mei Tais zu trennen?

Bei den sog. Full Buckles liegt es wie du schreibst an der Befestigung der Schultergurte am Rückenteil. Dadurch wird der Rücken gerade gedrückt.
Das ist bei den Mei Tais nicht so, denn die Schulterbänder führen nach oben außen. Hier ist das Problem, dass durch den Hüftgurt eine Tendenz zur Überspreizung entsteht.

Gerade im Hinblick auf ganz kleine Traglinge sind folgende Merkmale wichtig:
- die Tragehilfe sollte aus Tragetuchstoff sein um optimale Stützung zu gewährleisten, aber auch genug Elastizität, damit das Baby sich einrunden kann
- der Steg sollte verstellbar sein, damit man ihn individuell anpassen kann
- eine Kopfstütze sollte da sein

Für die Tragenden ist wichtig:
- das Gewicht des Babys sollte gut verteilt werden
- Schnallen, Riemen, Bänder sollten gut und sicher zu erreichen und bedienen sein
#9186637
Jag tänkte tipsa om lite extra information om den anatomiska bakgrunden i detta sammanhang. Här finns det på engelska:
http://www.babywearingadvice.co.uk/anatomy.htm

Jag tycker att det inte kan skada att man vet, vad man måste tänka på, när man bär barn. För sig själv och för bebisens skull. Så kan man generellt för alla möjliga bärvarianter och bärredskap komma fram till, vad man tycker är ok eller inte.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?