Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Att använda en knuten, kort bärsjal var/är:

mycket svårare än jag trodde
14
56%
lite svårare än jag trodde
6
24%
varken svårt eller lätt - helt OK med andra ord
3
12%
lite lättare än jag trodde
1
4%
mycket lättare än jag trodde
1
4%
Användarens profilbild
Av Anso
#187160
Det här är en omröstning för er som har skaffat en så kallad "kort bärsjal" (ca. 2,7-2,9 meter) som allra första bärsjal.

Med tanke på att det ofta framställs som väldigt enkelt att knyta och använda dem så undrar jag hur ni andra har upplevt det att börja med en kort bärsjal.

Har det blivit lättare/svårare att knyta en "kort bärsjal" efter att ni har blivit vana vid de långa bärsjalarna (4-5 meters sjalarna)?

Skulle ni föreslå en kort bärsjal till en "bärsjalsnybörjare" överhuvudtaget och oavsett barnets ålder (nyfödd - 3 år)?
Senast redigerad av Anso den sön apr 09, 2006 14:35, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av jag71
#187171
Jag bara provade och kom fram till att det var svårt med ett kort tygstycke. Nu när jag "kan" knyta så tycker jag att det är så där... ibland så blir det perfekt och ibland så kan jag bara strunta i den sjalen för det vill i alla fall inte. Fast att jag och sjalen inte kommer helt överrens just nu skyller jag på att jag är gravid! :lol: JAg har inget tålamod och en megamage som mest bara är i vägen!
Så jag skulle inte rekomendera en kort sjal till en nybörjare.
Användarens profilbild
Av Anso
#187208
Bissa skrev:Anso - måste bara säga.. UNDERBAR avatar :heart: :rock:
IIII, hon ser så stor ut på bilden! Snart vill hon väl ta körkort och ha egen lägenhet. Hon ska bara sluta amma först...... :lol:
Användarens profilbild
Av annikar
#187423
Jag svarade lite svårare än jag trodde, för jag fick faktiskt till en hyfsat bra knytning med min bärabarn-sjal som var min allra första sjal.

Fast idag skulle jag anse att sjalen skulle ha knytits ännu tajtare. Men jag var nöjd eftersom det var betydligt lättare att bära Ingrid i bärabarn-sjalen än i armarna enbart.
Jag sålde sjalen (till dig Anso :wink: ) innan jag på allvar hamnat i sjalträsket, men jag antar att jag skulle tycka att det är betydligt lättare att knyta när man är van.
Tycker inte att bärabarn är en sjal för nybörjare, såsom den framställs i reklamen.
För en nybörjare som vill ha en kortare sjal skulle jag absolut och utan tvekan rekommendera ringsjal.
Av Tyche
#187478
Jag tyckte det var så svårt. Passade inte oss alls. Det var ren tur (eller desperation?) som fick oss att köpa en elastisk långsjal när Isaac var drygt en månad.

Jag rekommenderar INTE kortsjal som sjal till nyfödda. Jag säger hela tiden: Elastisk långsjal, elastisk långsjal - snart är det ett mantra :lol:
Användarens profilbild
Av April
#187769
Jag tyckte att det var svårt. Men gav mig inte, då jag itne kände till andra alternativ... Det fungerade bra efter ett tag.

Jag skulle dock ALDRIG rekommendera en KortSjal som första sjal till någon... oavsett ålder...

Kram
Användarens profilbild
Av Toyya
#187797
Jag köpte en bärabarn-sjal som första sjal. Var med till BB till och med. Långsjal verkade ju så svårt... :wink:
Fick inte till knytningen så den låg i garderoben i fyra månader tills jag köpte en långsjal. Då kom den fram och fick ringar och användes sen ganska frekvent.
Jag kunde mycket väl blivit avskräckt, ifall jag inte provat något annat. Tyckte det var mycket lättare med långsjal, trots att jag gick direkt på vävd. Efterson kortsjalen fick ringar har jag inte provat att knyta den sen jag blev mer "sjalvan", så nu kanske det skulle vara lättare.
Tyvärr kan nig en hel del bli avskräckta och låta den bli kvar i garderoben... :(
Användarens profilbild
Av tinaw
#187841
Jag tror jag sjalat i ett år eller så innan jag fick till kortsjalen (som jag fixade samtidigt som långsjalen). Så jag rekommenderar den inte till nybörjare. Långsjal är superlätt i jämförelse.
Användarens profilbild
Av Suskiv
#188074
Nu köpte jag kortsjalen efter att ha haft storken ett tag och jag fick en shock. Storken var ju rena barnleken att knyta gämfört med bärabarn. Nu kan jag knyta sjelen hyfsat men så har jag burit och knytit sjal i mer än 2½ år.

Jag rekommenderar inte kort sjal till nån som första sjal. Nej elastisk långsjal till pluttbebisar är et mycket bättre alternativ..
Användarens profilbild
Av boosten
#188090
Det gick inte alls, testade de två knytningar som visades i häftet man fick med och det var svårt och krångligt. Nu känner jag att jag skulle vilja testa en i den längden, för jag har först nu insett att man KAN knyta den på andra sätt än just dem, och som verkar mycket enklare att få till också.. Hm, nu måste jag nog surfa på blocket och se om jag hittar en i den färg jag vill ha billigt..
Användarens profilbild
Av trollmamma
#188165
Jag tyckte det var svårt - Men la inte alls mycket krut i det jag har hellre en lite längre som avlastar över båda axlarna :wink:

Jag har dock försökt få till den o det är inte så lätt o problemet är att man måste knyto om tycker jag !!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?