Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Elin G
#9198246
flindra skrev:Oj, det låter ju inte så jättekul faktiskt Elin. Du är ju ändå van vid att cykla lådcykel. Är det så att man får vad man betalar för?
Till viss del får man säkert vad man betalar för, men att jag tyckte det var svårt att cykla känns inte jättekonstigt. Jag är ju van vid trehjulingen och det är faktiskt en helt annan teknik på två hjul. Dessutom måste jag starta i uppförsbacke på grusväg med farthinder här hemma och då är det ganska lätt att tappa kontrollen, när man väl var ute på landsvägen kändes den stabil och bra. Får jag bara sista biten för att montera sadeln ordentligt (eller en schysst förklaring på hur jag ska göra med de bitar jag har) kommer jag nog bli nöjd sen. Det som framförallt verkar vara det som de sparat in på (förutom montering och sånt) är ändå lack och finish. Jag tror att det jag kommer vara minst nöjd med är att den (antagligen) kommer rosta och det är inte omöjligt att lådan kommer slitas ganska hårt. Men på plussidan så väger den inte speciellt mycket och det gör den lättcyklad (när man väl fått upp farten).
Användarens profilbild
Av flindra
#9198256
Elin G skrev:
flindra skrev:Oj, det låter ju inte så jättekul faktiskt Elin. Du är ju ändå van vid att cykla lådcykel. Är det så att man får vad man betalar för?
Till viss del får man säkert vad man betalar för, men att jag tyckte det var svårt att cykla känns inte jättekonstigt. Jag är ju van vid trehjulingen och det är faktiskt en helt annan teknik på två hjul. Dessutom måste jag starta i uppförsbacke på grusväg med farthinder här hemma och då är det ganska lätt att tappa kontrollen, när man väl var ute på landsvägen kändes den stabil och bra. Får jag bara sista biten för att montera sadeln ordentligt (eller en schysst förklaring på hur jag ska göra med de bitar jag har) kommer jag nog bli nöjd sen. Det som framförallt verkar vara det som de sparat in på (förutom montering och sånt) är ändå lack och finish. Jag tror att det jag kommer vara minst nöjd med är att den (antagligen) kommer rosta och det är inte omöjligt att lådan kommer slitas ganska hårt. Men på plussidan så väger den inte speciellt mycket och det gör den lättcyklad (när man väl fått upp farten).
Håller tummarna för att du får ihop sadeln! :tumup:

Angående ovana så känner jag igen mig. :roll: Vet inte om det är en tjejgrej, men varje gång jag cyklar på en ny cykel brukar jag vurpa på grund av ovana. Jag tror att jag fegar och cyklar för sakta. Har gjort ett par vackra SPD-vurpor (*) i mina dar.

(*) SPD-vurpa = Ett cykelbegrepp där man vurpar för att man glömmer klicka ur fötterna ur pedalerna. Man bromsar in, glömmer klicka ur, och sen välter man.
Av Vinterhumlan
#9198358
flindra skrev: (*) SPD-vurpa = Ett cykelbegrepp där man vurpar för att man glömmer klicka ur fötterna ur pedalerna. Man bromsar in, glömmer klicka ur, och sen välter man.
:siishah: Det finns alltså ett namn för det där? Jag gjorde det utanför huvudentren på mitt förra jobb en gång :oops:
Användarens profilbild
Av flindra
#9198373
Vinterhumlan skrev:
flindra skrev: (*) SPD-vurpa = Ett cykelbegrepp där man vurpar för att man glömmer klicka ur fötterna ur pedalerna. Man bromsar in, glömmer klicka ur, och sen välter man.
:siishah: Det finns alltså ett namn för det där? Jag gjorde det utanför huvudentren på mitt förra jobb en gång :oops:
Det är så fantastiskt pinsamt.

Föresten, appropå att vänja sig vid tvåhjulig lådcykel. Innan man vant sig ordentligt ska man ha sadeln riktigt lågt så att man kan sätta ner hela foten i marken utan att behöva hoppa av sadeln. Holländaren i Borensberg som hyr ut Bakfiets rekommenderade det, och jag tyckte det kändes mycket tryggare då.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9198411
Nolina skrev:Ska tillochmed sadeln monteras ihop? :shock:
Jag trodde att det i princip bara var lådan men så var det alltså inte?

Den gång jag välte med vår cykel så var det i en sväng precis i början en uppförsbacke, mycket pga feghet, att jag tappade all fart samtidigt som jag då hamnade brevid asfalten.
Låter precis som vurpan jag gjorde med barnen.

Det var galet mycket montering, tycker jag. Ramen var ju svetsad och en del sladdar var dragna inuti den, men utöver det var det bara bakhjulet som satt på plats, allt annat behövde monteras. Och inga instruktioner alls. Jag kunde gissa det mesta, men stödet var så pass komplicerat (eller kanske snarare ointuitivt) att jag fick ringa och be dem skicka bilder på hur det skulle vara. Det var mycket mer montering än jag hade trott att det skulle vara och väldigt många ställen som man kunde göra fel på. När maken hade provcyklat (efter det att han hittat muttrarna och dragit åt dem) så lossnade hela lådan från ramen eftersom bultarna de satt med bara hade vanliga muttrar och jag kanske inte lyckats dra åt dem hårt nog. Nu har vi skruvat fast lådan med mindre skruvar, men med låsmuttrar så att det inte ska hända igen. Dessutom lossnade ena bältet av samma anledning, men nu är låsmuttrarna slut, så jag får se hur jag ska lösa det.
Användarens profilbild
Av flindra
#9198440
Jag kan tycka att det låter onödigt krångligt med monteringen av Cargobike. SÅ billig är den inte tycker jag, så att den ska krångla fullt så mycket. Den kostar ju i alla fall tiotusen utan motor. Som jämförelse kan man köpa sig en helt okej standardcykel för typ 5-7.000 kr. Med tanke på det så tycker jag nog faktiskt att den borde hålla lite högre standard.
Användarens profilbild
Av flindra
#9198804
Vi har förhandlat ner frakten, så alltihop går på ungefär 34.000 kr, inklusive frakt. Då monterar de cykeln åt oss i Borensberg. Vi får sedan hämta cykeln där, men det gör ju inget för det är bara att cykla hem den. I det priset får vi då en hoj med åtta växlar, rullbromsar, fotbroms & handbroms, pakethållare med kraftigt elbatteri, dynamo till framlampan, baklampa som går på elbatteriet, rostskyddslack, regntält, extra bänk så vi kan köra fyra barn, regnöverdrag till enbart lådan om man ska köra packning och inte vill använda regntältet, snabbkoppling till sadeln, skinnsadel från Brooks och en dyna till baksätet så det blir lite mjukare när vi ska skumpa på grusvägen.

Måste ju säga att man får inte så mycket bil för 34.000 kr. Men man får väldigt mycket cykel! :tumup:

Eftersom jag har lovat maken att inte skriva om det här på Facebook (han är orolig att alla mina vänner ska stå på kö här för att provcykla!) så måste jag få skriva av mig om det nån annanstans. :wink:
Användarens profilbild
Av Elin G
#9198810
Jag tror det kommer lösa sig med monteringen av sadeln ändå. Jag mailade cargobike och skrev att det verkade saknas nån del och de svarade att jag fått helt fel del och att de skulle skicka en ny. Hoppas det funkar!
Användarens profilbild
Av flindra
#9198828
Elin G skrev:Jag tror det kommer lösa sig med monteringen av sadeln ändå. Jag mailade cargobike och skrev att det verkade saknas nån del och de svarade att jag fått helt fel del och att de skulle skicka en ny. Hoppas det funkar!
Åååh vad bra! :tumup:
Användarens profilbild
Av flindra
#9201854
Hur känns det med cargobiken nu Elin?

Det går trögt med Bakfiets-beställningen. Vi skulle få en bekräftelse idag men ingen har kommit än. Ska det bli Babboe istället?!
Användarens profilbild
Av Elin G
#9201870
flindra skrev:Hur känns det med cargobiken nu Elin?
Den saknade delen har fortfarande inte kommit, så just nu känns det såhär: :evil:

Jag längtar verkligen efter att få cykla den, men så länge sadeln inte sitter som den ska så vågar jag inte. I torsdags fick I i alla fall åka lådcykel för första gången då maken var tvungen att ta bussen på morgonen, så jag kunde skjutsa E till dagis med vår defiets. Om folk visste hur bekvämt det är med lådcykel med elmotor skulle alla ha det, det är det bästa transportmedlet!
Användarens profilbild
Av flindra
#9202002
Håller tummarna för att delarna till sadeln kommer snart Elin!

Nu kom äntligen bekräftelsen på cykelbeställningen. Jättebra att vi bara behöver betala halva cykeln först. Sedan betalar man andra halvan när man hämtar cykeln. Jag köpte min tempocykel på chans från England och betalade hela konkarongen på direkten, så detta känns lyxigt!
Användarens profilbild
Av Elin G
#9204258
Nolina skrev:Såg bilden på fb och måste fråga hur det går elin. Fina ni var :D
Det går bättre. Idag testade vi både räckvidd på motorn och cykelegenskaper utan motor och det blev godkänt på båda. På vägen dit cyklade jag med så lite motor som möjligt i två mil och det gick bra. På hemvägen körde jag motorn rätt så högt hela tiden, men då hade jag fortfarande batteri när jag kom hem, men det kändes som om motorn tappade lite kraft på slutet. En lite läskig incident hände dock på vägen dit. Cykelvägen (som vi aldrig cyklat tidigare) var en grusväg och hade en brant nedförsbacke med flera tvära svängar och en lång lådcykel är ju lite svårstyrd redan från början, så mitt i backen, i en kurva, tappade jag kontrollen. Jag lyckades hindra cykeln från att välta och höll den kvar på vägen, men slog mig lite och det var ordentligt läskigt. Den cykelvägen vågar jag inte välja igen :(
Användarens profilbild
Av Elin G
#9204387
Nolina skrev::heart: :(
Låter väldigt otäckt! Tur att det gick bra med bebis även om du fick ont. Hoppas det går över fort.
Bebisen blev inte ens ledsen, så han märkte nog inte så mycket. Men jag fattar inte hur de har tänkt när de planerade den cykelvägen, varför så brant och varför så mycket kurvor :hmm:
Användarens profilbild
Av flindra
#9206627
Elin G skrev:
Nolina skrev::heart: :(
Låter väldigt otäckt! Tur att det gick bra med bebis även om du fick ont. Hoppas det går över fort.
Bebisen blev inte ens ledsen, så han märkte nog inte så mycket. Men jag fattar inte hur de har tänkt när de planerade den cykelvägen, varför så brant och varför så mycket kurvor :hmm:
Precis så har de gjort med vår cykelväg. En massa onödiga svängar och knixar! Varför varför varför...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 20
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?