Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av flindra
#9196427
Och nu kom vi på något vi inte alls tänkt på förut, man kan ju göra utflykter med cykeln. Man kan åka och bada borta i sjön, man kan åka till farmor och farfar, man kan åka och tälta, vi kan åka och hälsa på vänner som också bor på landet... Listan kan göras lång. Och då blev det ju plötsligt så att det kanske inte är helt fel ändå med en jättestark motor.

Om man jämför cyklarna bara som cyklar och bortser från motorn, så tror jag faktiskt att bägge är väldigt likvärdiga. Babboe kostar 13000 utan motor, och Bakfiets långa kostar 16000. Då är det så att Baboe får man själva sätta ihop och montera, man får skruva ihop stora delar av ramen själv, hjul och bromsar etc. Det kan vara det som gör den där skillnaden på tretusen kronor.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9196849
Nolina skrev:Är det galet att försöka köpa en trehjulig lådcykel med elmotor från Kina? Hur vet man ens att man får något liksom...
Kanske lite galet. Så dyra saker känns ändå som man vill ha nån koll på att de faktiskt kommer.

Imorgon kommer vår cargobike :eld:
Användarens profilbild
Av flindra
#9196854
Elin G skrev:
Nolina skrev:Är det galet att försöka köpa en trehjulig lådcykel med elmotor från Kina? Hur vet man ens att man får något liksom...
Kanske lite galet. Så dyra saker känns ändå som man vill ha nån koll på att de faktiskt kommer.

Imorgon kommer vår cargobike :eld:
Åååh vad spännande Elin! :app:
Ska bli roligt att höra vad ni tycker om den, och kanske framförallt vad ni tycker om den jämfört med defiets.

Nolina - Trehjuling ska man nog fundera en gång till på vad jag förstår. De välter lättare, och är svårare att svänga med. De är bra om man ska cykla väldigt korta sträckor med väldigt många barn, och inte svänga så mycket. Så har jag fått det förklarat för mig i alla fall, och läst i säkerhetstester. Har inte provcyklat någon trehjuling själv.
Användarens profilbild
Av flindra
#9196900
6000 med el, jösses vad billigt!

Trodde Cargobike var från Kina, men det är de alltså inte?
Användarens profilbild
Av flindra
#9197321
Vi ska slå till på en Bakfiets, med den starkaste elmotorn. När vi började fundera kring vad vi vill använda den till kom vi fram till att det inte bara handlar om de vardagliga och korta resorna, utan att vi även vill använda den till längre utflykter.

Det känns riktigt bra eftersom cykeln kommer att bli en andrabil. Det händer ganska ofta nu att en av oss måste ta bilen nånstans, och då blir ju den andra personen helt låst eftersom vi bara har en bil.

Men billigt blir det inte. :shock:

Det blir en orange cykel med oranget regntält. :loving:
Användarens profilbild
Av Elin G
#9197892
Nolina skrev:Jag är sugen på att höra er åsikt om cargobiken elin, kommer inte köpa ifrån kina iaf men är fortfarande sugen på en trehjulig med elhjälp.
Jag håller just på och monterar den. De hade missat att lägga med monteringsanvisning, men när jag ringde och pratade med dem var de väldigt hjälpsamma och mailade över bilder på detaljer. Det är helt klart lite dålig finish på cykeln, för medan jag monterat den blir den rätt så kantstött och repig. Jag tror också att vissa detaljer kommer rosta rätt så snabbt. Men den känns helt okej för det pris vi gav, än så länge. Hoppas kunna provcykla ikväll också, men nu måste jag fortsätta skruva!
Användarens profilbild
Av flindra
#9197956
Ni som har erfarenhet av lådcyklar, är det bra med fotbroms?

Man kan få Bakfiets långa modell med fotbroms och handbroms. Eller bara med handbromsar. Jag har sett att Gamla Enskede Lådcyklar säljer endast varianten med fotbroms + handbroms eftersom de tycker att den är bäst. En Bakfiets lång kostar 16k hos företaget i Borensberg. Den fetaste elmotorn kostar 12k, inte mycket mer än den mindre motorn så ska man ändå köpa en såpass dyr motor kan man lika gärna gå upp lite i pris tyckte vi. Och frakten från Holland är dyr, den ligger på 3k.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9197957
flindra skrev:Ni som har erfarenhet av lådcyklar, är det bra med fotbroms?

Man kan få Bakfiets långa modell med fotbroms och handbroms. Eller bara med handbromsar. Jag har sett att Gamla Enskede Lådcyklar säljer endast varianten med fotbroms + handbroms eftersom de tycker att den är bäst. En Bakfiets lång kostar 16k hos företaget i Borensberg. Den fetaste elmotorn kostar 12k, inte mycket mer än den mindre motorn så ska man ändå köpa en såpass dyr motor kan man lika gärna gå upp lite i pris tyckte vi. Och frakten från Holland är dyr, den ligger på 3k.
Jag föredrar fotbroms, alla gånger. Tyvärr kunde man inte få det på FF16 med elmotor, så där har vi bara handbroms, men cargobiken har fotbroms.
Användarens profilbild
Av flindra
#9197961
Elin G skrev:
flindra skrev:Ni som har erfarenhet av lådcyklar, är det bra med fotbroms?

Man kan få Bakfiets långa modell med fotbroms och handbroms. Eller bara med handbromsar. Jag har sett att Gamla Enskede Lådcyklar säljer endast varianten med fotbroms + handbroms eftersom de tycker att den är bäst. En Bakfiets lång kostar 16k hos företaget i Borensberg. Den fetaste elmotorn kostar 12k, inte mycket mer än den mindre motorn så ska man ändå köpa en såpass dyr motor kan man lika gärna gå upp lite i pris tyckte vi. Och frakten från Holland är dyr, den ligger på 3k.
Jag föredrar fotbroms, alla gånger. Tyvärr kunde man inte få det på FF16 med elmotor, så där har vi bara handbroms, men cargobiken har fotbroms.
Intressant, tack för info! Det var det jag misstänkte.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9198020
Nolina skrev:Jag gillar också fotbromsen.
Hur lång tid tog leveransen av cargobiken?
Typ en vecka, men det berodde på att de fick den i lager först efter ett par dagar. Har de den i lager går det snabbare, har de den inte i lager kan det ta olika lång tid beroende på när de får nästa leverans.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9198025
Just nu är jag sur på cargobiken. Inte nog med att man inte fick nån vettig monteringsanvisning, utan styrsystemet (som var monterat från fabrik) var inte åtskruvat, utan när jag var ute och provcyklade så ramlade muttrar av och allt rasade samman. Maken är ute och letar efter muttrarna nu, jag försöker få barnen i säng så länge...
Användarens profilbild
Av Elin G
#9198146
Tips till den som tänker köpa en cargobike:

1. Betala ett proffs för att montera den om möjligt. Det är i och för sig kul att montera själv, men rätt så omständigt.

2. Skruva åt alla muttrar så hårt det går och sen lika hårt till. Och så en gång till efter det.

3. Var besvärlig. De är faktiskt väldigt trevliga på cargobike och försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Utnyttja det.

Jag tror det kan bli bra med den här cykeln. Det känns ostadigare att cykla tvåhjuligt än trehjuligt och två gånger på premiärturen tappade jag kontrollen och välte (med barnen i, men det var ingen fara). Motorn verkar än så länge helt okej. Få se hur batteriet håller. Lite kul med hastighetsmätare och väldigt skönt med fotbroms.
Användarens profilbild
Av flindra
#9198244
Oj, det låter ju inte så jättekul faktiskt Elin. Du är ju ändå van vid att cykla lådcykel. Är det så att man får vad man betalar för?

Låter vettigt med en proffsmontör. När jag köpte min mountainbike fick jag hjälp av svärfar att montera den. Det visade sig att han var en hejare på sånt eftersom han har kört enduro (åka motorcykel i skogsterräng) och meckat en hel del med enduromotorcyklar. Han var enormt snabb, men något jag blev förvånad över var hur otroligt noga han var med alla skruvar och muttrar. De skulle dras åt precis exakt rätt, varken mer eller mindre. Han höll på i flera minuter med skruven till styrstammen! Hade jag gjort det själv hade jag väl bara dragit åt allt jag orkat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?