Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av joannaoj
#7764124
Nästa steg i att frakta barn på icke-konventionella vis är att vi ska köpa en såndär lådcykel från Christianiabikes. Fin som attan.

Kanske startar vi ett forum också. Vilket låter bättre: "lådbarn" eller "christianiakids"?
Användarens profilbild
Av mari_tres
#7764153
:Hahaa: christianiakids skulle nog ge helt andra associationer :fnissa:
Kanske lådvin också... förlåt, lådbarn menar jag :wink:

:fnissa:
Användarens profilbild
Av flindra
#9185798
Är det någon som har, eller har testat, en Babboe City?

Jag har förstått att tvåhjuliga lådcyklar är bättre som cykel betraktat, alltså bra för längre sträckor.
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
#9185835
:vågen: hade vi haft råd hade vi lätt varit på!
Tänk att turas om och den ena föräldern kör runt på hela familjen :lol:
Och när man inte har barn med sig skulle man kunna sälja glass eller nåt ur lådan :wink:

Ser att mitt inlägg ser ironiskt ut men det är såna saker som vi diskuterat här hemma och drömmer lite om!
Användarens profilbild
Av flindra
#9185891
Ja, vi är sugna helt klart. I höst får vi nämligen längre till dagis, och det blir uppförsbackar dit. Vi har provgått sträckan och det tog oss 26 minuter att bara promenera hela sträckan. Sen får man lägga till att barnen kommer vara trötta efter dagis. Om man ska köra med syskonvagn blir det jättetungt uppför backarna. Vi tror att en lådcykel med elmotor skulle lösa problemet!

Budgetalternativet är förstås en cykelkärra. Men det finns flera nackdelar med den lösningen. För det första blir det tungt att cykla uppför med 40 kg påhängt på cykeln. För det andra är inte cykelns bromsar och komponenter anpassade för såna här tyngder. I och med backarna kommer det bli högt slitage på cykeln. Det känns också en smula osäkert med bromsar och så vidare på cykeln. Dessutom är det mera meckigt med en cykelkärra, sämre arbetsställning när man ska knäppa alla selar, plus att om man ska handla blir det inte lika smidigt med varorna.
Användarens profilbild
Av flindra
#9185893
Så här tycker jag att det känns:

Lådcykel med elmotor = En ersättning för bilen på kortare vardagssträckor, samt utflykter sommartid
Vanlig cykel med cykelkärra = Istället för att promenera på kortare vardagssträckor

Cykelkärran är inte en ersättning för bilen på samma vis som en lådcykel.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9186050
flindra skrev:Så här tycker jag att det känns:

Lådcykel med elmotor = En ersättning för bilen på kortare vardagssträckor, samt utflykter sommartid
Vanlig cykel med cykelkärra = Istället för att promenera på kortare vardagssträckor

Cykelkärran är inte en ersättning för bilen på samma vis som en lådcykel.
Jag håller absolut med! När vi bodde på gångavstånd från dagis och affär hade vi cykelkärra och tyckte det var toppen, men när vi flyttade ut på landet med 7 km till dagis funkade det liksom inte med cykelkärra, utan vi skaffade lådcykel med elmotor. Men elmotorn blir det inte heller lika tungt och därmed inte lika stor tröskel att ta cykeln. Jag skulle inte klara att cykla två stora barn i cykelkärran uppför backarna här, men med lådcykel med elmotor går det bra.

Babboe city var den cykeln som maken provcyklade (som jag skrev om i pm till flindra), men vi bestämde oss alltså för en deFiets istället. Vi har en FF16 och funderar på att komplettera med den som motsvarar city (FF19 kanske den heter, minns inte nu).
Användarens profilbild
Av flindra
#9186058
Vad var det som kändes bättre med deFiet jämfört med Babboa?

Sen har vi ju Bakfiets, som jag antar inte är samma som defiets? Bakfiets kostar ju en hel del, men det kan kanske vara värt pengen om det verkligen kan ersätta en andrabil.

Vi kör runt med en stor SUV som slukar en massa bränsle. Men jag tycker att vi som bor på skogsväg behöver fyrhjulsdrift, och att den är stor behöver vi också. Det onödiga är egentligen bara när vi handlar mat, då behövs det inte en så stor bil. I övrigt när vi åker på tävlingar, långresor med campingutrustning eller kör djurfoder så är den guld!
Användarens profilbild
Av sus
#9186140
flindra skrev:Så här tycker jag att det känns:

Lådcykel med elmotor = En ersättning för bilen på kortare vardagssträckor, samt utflykter sommartid
Vanlig cykel med cykelkärra = Istället för att promenera på kortare vardagssträckor

Cykelkärran är inte en ersättning för bilen på samma vis som en lådcykel.
Glöm inte alternativet: Elcykel med cykelkärra. Det hade vi när barnen var mindre. Vi hade inte så långt till dagis, men det skiljer ca 25 höjdmeter så det är riktigt backigt. Nu har vi sålt cykelkärran men elcykeln är kvar och om ett barn sitter på pakethållaren och ett barn sitter på sadeln så kan jag stå och trampa. Kanske inte helt lagligt, men väldigt roligt ;-)
Användarens profilbild
Av Elin G
#9186146
flindra skrev:Vad var det som kändes bättre med deFiet jämfört med Babboa?

Sen har vi ju Bakfiets, som jag antar inte är samma som defiets? Bakfiets kostar ju en hel del, men det kan kanske vara värt pengen om det verkligen kan ersätta en andrabil.
Babboe hade mer plastdetaljer (exempelvis kedjeskyddet) och saknade pakethållare. Maken upplevde också Babboens motor som lite vekare, men å andra sidan var ju motorn en standardkomponent och hade en aning mer genomtänkt placering av batteri och liknande. Sen tycker han att det är trevligt att man kan få deFiets i andra färger. Men Babboe verkade ändå vara en bra cykel, bara inte lika bra som deFiets. Sen bor ju vi relativt nära deFietsfabriek, så det har också varit en anledning för oss att välja den.

Bakfiets betyder ju lådcykel på holländska, finns det ett märke som heter så också?

Men nu när jag och maken pratade igenom det här igen så funderade vi i alla fall på om vi ska komplettera med en Babboe istället, för den är trots allt ordentligt billigare än deFiets.
Användarens profilbild
Av zink
#9186156
mari_tres skrev::Hahaa: christianiakids skulle nog ge helt andra associationer :fnissa:
Kanske lådvin också... förlåt, lådbarn menar jag :wink:

:fnissa:
Lådbarn - det måste vara sådana som råkade komma till efter intag av lådvin då eller?
Användarens profilbild
Av flindra
#9186214
Hmm, Bakfiet finns på Gamla Enskede Lådcyklar. Det verkar stå Bakfiet.nl på trälådan så då måste det ju vara ett eget märke? Med motor går den på 30.000. Det är rätt mycket pengar!

Jag tror att vi skulle använda en lådcykel även när barnen blivit större, till att åka och handla med. Handla med cykelkärra känns inte alls lika smidigt tycker jag. Men visst är väl elcykel med cykelkärra ett okej alternativ.

Provcyklade sträckan till nya dagiset idag och jag blir faktiskt lite upprörd!! Här har man statsat flera miljoner på att bygga en ny cykelväg, och så har man designat den på absolut krångligast möjliga sätt! Man vill uppenbarligen inte främja cykling? Och vem ska gå på cykelvägen när den kringlar sig dubbla vägen jämfört med att gå på vägen? De har alltså byggt två tunnlar under vägen. Cykelvägen tar 360-graderssvängar med tajt svängradie samt en 45-graders skarp kurva. Trafikkontoret i Norrköping skulle behöva åka på studiebesök i Hamburg tror jag...
Användarens profilbild
Av flindra
#9187001
På lördag är det Cykla Norrköping-dagen, och då ska det vara lådcykelträff på gamla torget. Måste åka dit såklart, vore kul att spana in cyklarna! Om man fick provcykla till och med skulle man kanske kunna köpa nåt på nätet sen.
Användarens profilbild
Av flindra
#9193266
Inga lådcyklar på Cykla Norrköping-dagen. :cry:

Nåja - Vi hade ju tänkt åka till Gamla Enskede Lådcyklar i helgen eftersom de är de enda som verkar ha flera olika cykelmärken. Men de verkar lite svåra att få tag i. Nån som har erfarenhet av dem? De är säkert jättebra och engagerade, de verkar ju ha vanliga jobb vid sidan av. Men nu är det ju det att vi åker ända från Norrköping så vi måste planera lite och kan inte bara åka med kort varsel. Lite svårt att få klara besked om ifall vi kan komma dit i helgen när vi tänkt.

Finns det någon annan som säljer lådcyklar? :hmm: Babboe i Borlänge finns ju, men dit är det lite väl långt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?