Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av flindra
#9287414
Knyttet & K skrev:Vi cyklar året om. Äldsta cyklade också hela förra vintern, hans cykel var ganska ensam på skolans cykelparkering :lol:
I Umeå, fett! Det blir ju trots allt lite mera vinter hos er. Även om vi haft rätt rejäla vintrar med en meter snö de senaste åren, så är ju vintern längre hos er!
Av Exem
#9304592
Ni som har eller har provkört en Nihola - hur mycket/lite får man egentligen plats med, förutom två barn? De verkar ju kanon men ser inte ut att rymma både barn o några matkassar tex?
Användarens profilbild
Av Elin G
#9304619
Exem skrev:Ni som har eller har provkört en Nihola - hur mycket/lite får man egentligen plats med, förutom två barn? De verkar ju kanon men ser inte ut att rymma både barn o några matkassar tex?
Jag vill minnas att lådan var rätt liten. Överhuvudtaget tycker jag lådorna är rätt små, vår deFiets (som kan rymma fyra barn om båda bänkarna är monterade) rymmer visserligen två barn och typ två ryggsäckar, men det finns inget bra sätt att köra tre barn i den när det minsta barnet behöver sitta lite ombonat. Vår cargobike har med båda bänkarna monterade plats för tre barn, men när jag kör lilla barnet i barnvagnsinsatsen får jag knappt med mig två matkassar och har jag dessutom ytterligare ett barn i är det i princip en handväska som får plats. Det blir säkert bättre när I blir större, men just nu skulle vi verkligen behöva nån lösning som fungerar med två stora och ett litet barn i lådan och eftersom bänkarna är så himla smala finns det inte ens nån bilstolslösning som fungerar. Det här kanske inte riktigt var svar på din fråga, men vill man ha med sig matkassar tror jag mer på att skaffa cykelväskor också.
Av Exem
#9304625
Tack för ditt svar :-) Tycker det är synd att Niholas låda är rundad. Hade den varit fyrkantig hade utrymmet varit större. Men jag läste att det har med deras styrsystem att göra så det gick kanske inte att göra annorlunda.. Ja, såna sidväskor bak kanske är lösningen då. Alternativt att inte köpa mat med båda barnen med.. Ska man till stranden har man ju också en del packning. Hmm.. Cykelvagnen har ju smart förvaring bakom ryggstödet, synd att lådcykeln inte har samma ;-) Jag jämför Nihola o en Christiania o tycker båda har sina fördelar.
Användarens profilbild
Av flindra
#9304653
Mitt tips blir att kolla på fler modeller än bara Nihola.
Det finns många andra fin kvalitet (Babboe, Bakfiets, Defiets, G:a Enskede Lådcyklar mfl).

Jag gillar att vi köpte till en låda under huvudsätet i vår Bakfiets. Jättebra! Man kan packa rätt
mycket där, som då inte åker runt i hela lådan. Idag åkte jag och O och handlade, då fick jag
med mig 4 kassar utan problem. När vi åkt och badat har vi haft jättemycket packning med oss.
Användarens profilbild
Av moggleif
#9304710
Tass. Jag vill ha lådcykel!
Av Exem
#9304722
flindra skrev:Mitt tips blir att kolla på fler modeller än bara Nihola.
Det finns många andra fin kvalitet (Babboe, Bakfiets, Defiets, G:a Enskede Lådcyklar mfl).

Jag gillar att vi köpte till en låda under huvudsätet i vår Bakfiets. Jättebra! Man kan packa rätt
mycket där, som då inte åker runt i hela lådan. Idag åkte jag och O och handlade, då fick jag
med mig 4 kassar utan problem. När vi åkt och badat har vi haft jättemycket packning med oss.
Absolut! Tyvärr begränsas utbudet lite av att jag inte vill beställa på nätet utan provcykla innan. Under nattningen kom jag fram till att Niholan nog inte är det bästa valet med tanke på den lilla lådan.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9304767
Nolina skrev:Vi har ju spädbarnsinsats i våra lådcyklar, de tycker jag fungerar bra. Det ryms tre resp 4 barn i våra cyklar. Dock har de två stora blivit lite väl tunga att cykla med tillsammans med massa syskon iaf.
Hur länge funkar spädbarnsinsatsen? Var har ni köpt den?
Av Exem
#9305032
Tycker sällan man ser produktbilder med lampor/belysning fram på lådcyklarna.. Hur har ni med lådcykel löst lampfrågan?
Av Exem
#9305055
Nolina skrev:
Exem skrev:Tycker sällan man ser produktbilder med lampor/belysning fram på lådcyklarna.. Hur har ni med lådcykel löst lampfrågan?
Defiets har lampa och den andra satte vi på lös lampa på men den har trillat av.
Hur fäste ni den - på ett framhjul?
Användarens profilbild
Av flindra
#9305220
Exem skrev:Tycker sällan man ser produktbilder med lampor/belysning fram på lådcyklarna.. Hur har ni med lådcykel löst lampfrågan?
På vår Bakfiets ingick belysning. Baklyktan ingår i batteriet till elmotorn och den lyser med ett starkt rött sken. Tänk mopedlyse ungefär. Fram sitter en lite fjuttigare lampa. Den är helt okej i civiliserade trakter, men på vår leriga och jättemörka grusväg måste jag ha pannlampa också. Kör alltså med dubbla lysen! När jag kommer ner till asfalten släcker jag pannlampan.

(Det är lite trixigt på grusvägen då folk kört sönder den, så den är så lerig att man måste ut och cykla i skogen på sidan av vägen. Då är det skönt att ha pannlampan att kunna få överblick med.)
Användarens profilbild
Av Cisco
#9315231
Lådcykel ftw!

Vi vill ha en, absolut till sommaren. Vill ni tipsa om vad som kan passa oss?
Vi vill ha en trehjuling med elstöd, den behöver ha fotbroms, kunna frakta två barn på då ca 1 respektive 3,5 år. Vill köra till typ stranden och förskola och mindre utflykter, så heller inte alltför pricy.. Är lite inne på Babboe, men det är då svårt att avgöra skillnaderna via webshoppar tycker jag! Litar mer på er :)
Har ingen direkt möjlighet att åka och prova, ev om det finns någon affär i Malmö som säljer-vet någon det?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 20
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?