Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av flindra
#9356288
litensoetis skrev:då tänkte även jag joina tråden, en cargobike lådcykel med elmotor är på väg till mig. hurra! :vågen:
Grattis! :app:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9356289
Grattis!

Jag är också sugen på en trehjuling med el. Jag har tyvärr svårt att hantera vår tvåhjuling med tung last. Cykla är inga problem men parkera och leda den har jag svårt att orka. Jag har vält den flera gånger. En gång när jag skulle parkera vilket resulterade i att stödet blev böjt. Jag är å andra sidan peppad på att starta lastcykelpool. Då kan man ju låna därifrån de gånger man ska köra tung last.
Användarens profilbild
Av flindra
#9356331
Knyttet & K skrev:Grattis!

Jag är också sugen på en trehjuling med el. Jag har tyvärr svårt att hantera vår tvåhjuling med tung last. Cykla är inga problem men parkera och leda den har jag svårt att orka. Jag har vält den flera gånger. En gång när jag skulle parkera vilket resulterade i att stödet blev böjt. Jag är å andra sidan peppad på att starta lastcykelpool. Då kan man ju låna därifrån de gånger man ska köra tung last.
Det låter ju inte alls bra. Vilken cykel har ni?
Tycker Bakfiets funkar fint att leda och hantera, även med tre barn i.
Jag tycker det är skönt att ha styret högt när jag ska leda cykeln. Kanske kan vara värt att prova ställa in styret i en bättre höjd?
Av litensoetis
#9356359
flindra skrev:
Knyttet & K skrev:Grattis!

Jag är också sugen på en trehjuling med el. Jag har tyvärr svårt att hantera vår tvåhjuling med tung last. Cykla är inga problem men parkera och leda den har jag svårt att orka. Jag har vält den flera gånger. En gång när jag skulle parkera vilket resulterade i att stödet blev böjt. Jag är å andra sidan peppad på att starta lastcykelpool. Då kan man ju låna därifrån de gånger man ska köra tung last.
Det låter ju inte alls bra. Vilken cykel har ni?
Tycker Bakfiets funkar fint att leda och hantera, även med tre barn i.
Jag tycker det är skönt att ha styret högt när jag ska leda cykeln. Kanske kan vara värt att prova ställa in styret i en bättre höjd?
en tanke jag fick är att på vanliga elcyklar så brukar det finnas en liten "gas" på styret att vrida på, tex i uppförsbackar osv om man inte orkar putta så får man en liten extra skjuts. finns inget sånt på din?
Av litensoetis
#9356361
tankar flyger och far, hur ska man låsa fast den på bästa sätt osv. tänker mig någon lång kedja av något slag med ett FETElås på så att ingen snor den, haha. så att man kan fästa ramen i något, typ en stolpe, cykelställ osv. givetvis även låsa bakdäcket. hur gör ni andra med trehjuling?

Ni som har el på era cyklar, tar ni med batteriet om ni parkerar på stan tex? det är ju ändå rätt dyrt om det blir stulet. fast kommer inte ihåg hur det satt fast, där kanske är en nyckel man måste ha för att ta loss det?

vad tänkte jag på mer.. jo! hur funkar det på nivåskillnader i vägen, tex cykelöverfart vid en bilväg så brukar det ju vara en liten brant kant ner och en brant kant upp, ingen risk att lådan slår i vägen väl?

Är även lite nervös för rost, min kommer stå ute men under något slags kapell. kommer sköta om den som min bebis, torka, tvätta och dona. men ändå, jag vill inte ha rost! Hur stor kan risken va egentligen, min vanliga cykel har ju inte rostat liksom, den är ändå över tjugo år gammal.

så himla spännande, längtar tills jag kan hämta den! Kommer vara superläskigt att cykla hem den, haha. Kommer helt klart köra UTAN elassistans till en början så att jag lär mig att köra den ordentligt först, i svängar osv. Speciellt snäva svängar känns läskigt.. Vanesak antar jag. ;) jag längtar!!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9356409
flindra skrev:
Knyttet & K skrev:Grattis!

Jag är också sugen på en trehjuling med el. Jag har tyvärr svårt att hantera vår tvåhjuling med tung last. Cykla är inga problem men parkera och leda den har jag svårt att orka. Jag har vält den flera gånger. En gång när jag skulle parkera vilket resulterade i att stödet blev böjt. Jag är å andra sidan peppad på att starta lastcykelpool. Då kan man ju låna därifrån de gånger man ska köra tung last.
Det låter ju inte alls bra. Vilken cykel har ni?
Tycker Bakfiets funkar fint att leda och hantera, även med tre barn i.
Jag tycker det är skönt att ha styret högt när jag ska leda cykeln. Kanske kan vara värt att prova ställa in styret i en bättre höjd?
Styret sitter högt så det är nog inte problemet. Det är mer att om lådan får lutning från mig när den är tungt lastad orkar jag inte hålla emot. Nu har det ju visserligen varit så att cykeln krängt åt höger när man styr fram den eftersom stödet varit snett. Och då blir det väldigt tungt. Nu pratar vi typ 80 kg last. Jag har också lite problem att parkera den om den är för tung. Det är inga problem när det är barn i lådan, de kan ju klättra i/ur medan jag håller i cykeln men har jag annan last är ju det inte ett alternativ.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9356412
litensoetis skrev:
flindra skrev:
Knyttet & K skrev:Grattis!

Jag är också sugen på en trehjuling med el. Jag har tyvärr svårt att hantera vår tvåhjuling med tung last. Cykla är inga problem men parkera och leda den har jag svårt att orka. Jag har vält den flera gånger. En gång när jag skulle parkera vilket resulterade i att stödet blev böjt. Jag är å andra sidan peppad på att starta lastcykelpool. Då kan man ju låna därifrån de gånger man ska köra tung last.
Det låter ju inte alls bra. Vilken cykel har ni?
Tycker Bakfiets funkar fint att leda och hantera, även med tre barn i.
Jag tycker det är skönt att ha styret högt när jag ska leda cykeln. Kanske kan vara värt att prova ställa in styret i en bättre höjd?
en tanke jag fick är att på vanliga elcyklar så brukar det finnas en liten "gas" på styret att vrida på, tex i uppförsbackar osv om man inte orkar putta så får man en liten extra skjuts. finns inget sånt på din?
Vi har ingen elcykel.
Av mufflonen
#9356418
litensoetis skrev:tankar flyger och far, hur ska man låsa fast den på bästa sätt osv. tänker mig någon lång kedja av något slag med ett FETElås på så att ingen snor den, haha. så att man kan fästa ramen i något, typ en stolpe, cykelställ osv. givetvis även låsa bakdäcket. hur gör ni andra med trehjuling?
...

Är även lite nervös för rost, min kommer stå ute men under något slags kapell. kommer sköta om den som min bebis, torka, tvätta och dona. men ändå, jag vill inte ha rost! Hur stor kan risken va egentligen, min vanliga cykel har ju inte rostat liksom, den är ändå över tjugo år gammal.
Vi (eller mest min cykelgalna man) har en Christianiacykel som är 5 år gammal. Den har stått ute under kapell alla år och har varit fastlåst med en MC-kätting utanför huset. När han är ute och cyklar så låser han den med ett vanligt bygellås, dock det dyraste och fetaste som gått att hitta ;) han hälsar också att det blivit en del smårost på skruvar och liknande men att han kanske inte putsat på cykeln så mycket...
Av litensoetis
#9356467
nähe, planerna har grusats. återkommer i tråden när det är aktuellt igen.
Användarens profilbild
Av flindra
#9368861
Vi kör tre barn med lådcykel med elassist. Inga problem alls! Grusväg går jättebra.
Vi köpte lådcykeln istället för att köpa en andrabil. Vi har den till alla korta resor (1-10 km).

Däremot kan det vara lite jobbigt under de kallaste vintermånaderna när det är halt. Vi har
kört med dubbdäck vilket funkat bra. Då har vi tagit in batteriet på förskolan på dagen.
Vi förvarar batteriet inomhus hemma också på vintern. Men när det är riktigt halt och man
har en väldigt svängig väg till förskolan kan det vara lite jobbigt med cykling rent generellt.
Av Ponyo
#9379069
Nej, nu tittar jag på lådcykel igen. Med elstöd.
Vi hyrde en cargobike i Malmö. Och bortsett från att det kändes läskigt i början så var den så toppenbra.
Men efter att ha köpt billiga Lifebike, och inte är nöjda med kvaliteten (man får vad man betalar för) så tittar vi på snäppet dyrare märken. Drömmen vore en nihola, men det blir på tok för dyrt. Baboe ser inte tokigt ut alls.
Jag vill absolut ha en trehjuling, för det känns som halva grejen. Speciellt på vintern.
Av Ponyo
#9380994
flindra skrev:Gör Lifebike lastcyklar?
Ingen aning. Jag har en vanlig elcykel.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9381032
Vi har köpt från Cykelfabriken och är mycket nöjda. De ligger på Söder, så gå dit och provcykla! De har både två och trehjulingar.
Jag rådfrågade en bekant som är i cykelbranchen när jag började titta på lastcyklar. Han tyckte att Babboe hade lite knepig garanti. Jag kollade inte upp det närmare eftersom jag inte var så intresserad av deras cyklar, men funderar du på en sådan kan det ju vara värt att jämföra garantin med andra märken och se om det är några skillnader.
Jag har kompisar som har en Babboe Curve med elassist och de är mycket nöjda. Jag tycker den verkar tung dock, har för mig att de sa att den vägde 70 kg och det tycker jag känns mycket. Den levererades också omonterad och personligen vill jag inte montera ihop cykeln själv.
Christiania tror jag har bra pris på trehjuling med elassist. I Köpenhamn kändes det som att nästan alla har deras cyklar så kvaliten borde vara bra.
Annars ska väl Bakfiets vara väldigt bra.

Vi köpte en tvåhjuling och jag är jättenöjd med den. Tycker den är himla skön att cykla på. Enda nackdelen är att jag har svårt att parkera den om jag har tung last i lådan. Nu kör jag nästan bara barnen och då är det inget problem för då får storingarna klättra ur innan jag parkerar.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?