Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Elin G
#9193379
Nu har vi impulsköpt en cargobike. Det kändes så himla trist att vi inte kunde ta hela familjen på längre cykelutflykter, så nu har vi beställt en tvåhjulig cargobike med elmotor. Det ska bli spännande att jämföra den med deFiets, den är ju i alla fall i en helt annan prisklass.
Användarens profilbild
Av flindra
#9193380
Elin G skrev:Nu har vi impulsköpt en cargobike. Det kändes så himla trist att vi inte kunde ta hela familjen på längre cykelutflykter, så nu har vi beställt en tvåhjulig cargobike med elmotor. Det ska bli spännande att jämföra den med deFiets, den är ju i alla fall i en helt annan prisklass.
Det är ju högintressant med en recension senare av båda cyklarna!
Är det den långa eller korta modellen av Cargobike?
Användarens profilbild
Av Elin G
#9193455
flindra skrev:
Elin G skrev:Nu har vi impulsköpt en cargobike. Det kändes så himla trist att vi inte kunde ta hela familjen på längre cykelutflykter, så nu har vi beställt en tvåhjulig cargobike med elmotor. Det ska bli spännande att jämföra den med deFiets, den är ju i alla fall i en helt annan prisklass.
Det är ju högintressant med en recension senare av båda cyklarna!
Är det den långa eller korta modellen av Cargobike?
Den långa. Kommer troligen i slutet av nästa vecka.
Användarens profilbild
Av flindra
#9193579
Nolina skrev:Defietsfabriek i Stockholm. Vi har en tvåhjulig sån ( Linköping) och thowida har en trehjulig cargobike. Vår får du gärna provcykla, säkert hennes också. Vi bor inte allt för långt ifrån varandra.
Ni vill inte sälja eran? :lol:

Det är ju verkligen jättekrångligt att få tag i butikerna. Jag är sån som inte gillar att sitta och babbla i telefon, utan mailar helst. Kan man få svaaaaar nån gååååång....

:notworking:
Användarens profilbild
Av flindra
#9193658
Nolina skrev:Vår har inte elmotor och den går ca 2 mil om dagen.
Jaja. Försöka duger! :lol:

Vi räknade på enbart våra handlingsresor och kom fram till att den billigaste lådcykeln har betalat sig efter 8 år, och den dyraste har betalat sig efter 15 år. Men det känns nog som att det står mellan Baboe och Bakfiets.
Användarens profilbild
Av flindra
#9194305
Cykeluthyrningen/återförsäljaren i Borensberg svarade snabbt och lätt på mail och har öppet på lördag. Så typiskt att de enbart säljer den dyraste modellen! Vi ska väl dit och provcykla i alla fall, så vi sedan har nåt hum om ifall en tvåhjulig lådcykel är nåt för oss.
Användarens profilbild
Av flindra
#9195857
Vi har varit i Borensberg och provcyklat idag! :vågen:

Jag var feg och vågade inte cykla så snabbt. Upplevde då att styret var väldigt hattigt och vingligt i sidled. Inte helt lätt att svänga heller, men man vänjer väl sig. Maken däremot som är vältränad cyklade på mycket snabbare och vinglade inte alls så som jag gjorde, och upplevde inte alls det där sidledsvinglet som jag upplevde. Den kändes rejäl i alla fall. Cykeln såg helt ny ut trots att den var fem år gammal och har stått ute mycket. Bra kvalitet!

Bakfiets är svåra att hitta tekniska data om, men jag tror att batteriet till motorn är på 24V 324 Watt. Babboes elmotor är på 36V 250 Watt. Och det säger vadå?? Vilken motor är bäst?

:hmm:

Och Babboe kostar tiotusen kronor mindre. Det är ju jättemycket pengar!
Användarens profilbild
Av Elin G
#9195920
Bakfiets motor är starkare. Men om det är viktigt med en stark motor eller inte beror mycket på hur man använder den och vad man gillar. En annan viktig sak, som man pratar ganska lite om, är batterikapaciteten och eventuellt också laddningstiden. Jag tycker det är extremt svårt att jämföra på papper, tyvärr. Sen tänker jag att när vi exempelvis köpte vår bil så stod vi ju inte och jämförde hästkrafter och sånt, utan vi köpte en som funkade och blev nöjda, så tänker jag att det är med cyklar också, det viktigaste är att man har en som passar ens behov. Vi hade den absolut billigaste cykelkärran i flera år och var supernöjda med den, på samma sätt kanske vi kan bli lika nöjda med cargobike som med defiets.
Användarens profilbild
Av flindra
#9196209
Ja, du har så rätt Elin. Det känns ändå som att det lutar mer åt Babboe, är det värt nästan 8000 med ett starkare batteri?
Kolla den här jämförelsen:

Bild
Användarens profilbild
Av Elin G
#9196242
Hur långt har ni till affären? För vi har nästan två mil enkel väg och det är jag tveksam till om cargobikens batteri kommer klara (det är på gränsen för defiets fram och tillbaka nämligen). Men om er typiska resa kommer vara typ max två mil tur och retur borde nästan vilket cykelbatteri som helst klara det.
Användarens profilbild
Av flindra
#9196250
Elin G skrev:Hur långt har ni till affären? För vi har nästan två mil enkel väg och det är jag tveksam till om cargobikens batteri kommer klara (det är på gränsen för defiets fram och tillbaka nämligen). Men om er typiska resa kommer vara typ max två mil tur och retur borde nästan vilket cykelbatteri som helst klara det.
Har watt-talet bara effekt för hur länge batteriet kan vara igång? Jag trodde att ett högre watt-tal gjorde att motorn blev kraftfullare och orkade kräma på mera i effekt? Vi har 3½ kilometer till affären och 6 kilometer till Returpunkten, simhallen, macken som har DHL och Schenker med mera. Så det blir inga problem då med ett mindre batteri. Batteriet behövs i backen på hemvägen och på grusvägen, och i sista backen på vägen till dagis.

Hur gör ni på vintern? Funkar batteriet då? Man kanske kan ha batteriet inomhus så att det inte är fruset när man ska cykla. Tyvärr får vi nog inte in cykeln i garaget när bilen står därinne.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9196305
Den information som saknas är batteriets kapacitet (som mäts i amperetimmar). En motor med hög effekt (watt) förbrukar mer energi (amperetimmar) och ger också mer kraft. Men ska man verkligen kunna jämföra behöver man också ta hänsyn till cykelns egenskaper (vikt, mm) och motorns verkningsgrad. Jag tror nog ni blir jättenöjda med babboe.

Kyla är besvärligt. Batteriet laddar ur fort när det är kallt (under +5) men det blir mycket bättre om det förvaras inomhus. En grej att titta på i den aspekten är hur lätt det är att ta bort och sätta tillbaka batteriet. På vår defiets är det svårt att ta bort batteriet och det är faktiskt en stor nackdel. På exempelvis cargobike ser det mycket lättare ut.
Användarens profilbild
Av flindra
#9196334
Tack för tipsen Elin! Det ser lätt ut på Babboe faktiskt, att döma av en av Youtube-filmerna. Batteriet sitter under en lucka under sitsen i lådan. Man bara öppnar och tar ur det.

Undrar om man kan ta ur batteriet och lägga det på barnens hylla på dagis. Det vore ju smidigt! Vi tänkte att den som lämnar på morgonen (oftast jag) låter lådcykeln stå kvar på dagis under dagen och sedan är det den som hämtar som cyklar hem den. Vi åker buss till våra jobb, jag åker fyra mil enkel resa och maken åker tre. Annars kan man skaffa ett till batteri och ha varsitt, men det verkar väl lite onödigt att släpa med sig det hela dagen kan jag tycka.
Användarens profilbild
Av flindra
#9196341
Det ser faktiskt väldigt enkelt ut på Bakfiets också:
http://www.youtube.com/watch?v=YAPUTNZL2EM

Men; Systemet med att baklampan sitter fast på batteriet är inte helt smart tycker jag. Batteriet ska ju lyftas ut och tas in ofta, tänk om man drämmer i lampan nånstans? Känns som att lampan förr eller senare skulle gå sönder hos oss.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?