Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9272218
Nolina skrev:Vi har inte vält, men varit uppe på två hjul. Ju mindre last ju instabilare blir den trehjuliga. Så ska man cykla med tom cykel så är den tvåhjuliga överläget bäst.


Jag tror inte vi kommer cykla så mycket med tom låda. Inte längre sträckor iaf.
När man cyklar på vintern här är det ofta lite moddigt och spårigt på cykelbanorna. Man parerar ganska mycket. Frågan är hur en tvåhjuling är då. Den blir ju förmodligen stabilare än en vanlig cykel eftersom den är tyngre men ändå.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9272240
Nolina skrev:
Knyttet & K skrev:
Nolina skrev:Vi har inte vält, men varit uppe på två hjul. Ju mindre last ju instabilare blir den trehjuliga. Så ska man cykla med tom cykel så är den tvåhjuliga överläget bäst.


Jag tror inte vi kommer cykla så mycket med tom låda. Inte längre sträckor iaf.
När man cyklar på vintern här är det ofta lite moddigt och spårigt på cykelbanorna. Man parerar ganska mycket. Frågan är hur en tvåhjuling är då. Den blir ju förmodligen stabilare än en vanlig cykel eftersom den är tyngre men ändå.
Mm, min man cyklade ju med vår tvåhjuliga förra vintern, servar väldigt moddigt och spårigt den vägen och det fungerade bra. Bäst med barnen i lådan. Jag funderar på halt och gira med trehjuliga om det snarare är värre än den tvåhjuliga. Jag är osäker. Men sen beror det säkert på vilken trehjulig man har. Kan tänka mig att kinacyklar är lättare och därmed instabilare. Cykelns egentyngd bidrar ju också till stabiliteten.
Det låter bra :-) jag kommer byta till min vanliga cykel när jag lämnat barnen så det är stabiliteten med dem i cykeln jag mest var nyfiken på.
Användarens profilbild
Av flindra
#9272256
Både holländarna i Borensberg som vi köpte av samt nördarna på Gamla Enskede Lådcyklar tycker att de tvåhjuliga är bäst. Vi litade på det rådet och köpte tvåhjuligt.

Det är väl bara om man ska köra sex ungar väldigt korta plana sträckor som de trehjuliga är bra. Men som sagt spelar ju modellen stor roll också! Nihola verkar bra till exempel.

Jag kan inte tänkta mig att en trehjulig är bättre än en tvåhjulig på vintern.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9272288
flindra skrev:Både holländarna i Borensberg som vi köpte av samt nördarna på Gamla Enskede Lådcyklar tycker att de tvåhjuliga är bäst. Vi litade på det rådet och köpte tvåhjuligt.

Det är väl bara om man ska köra sex ungar väldigt korta plana sträckor som de trehjuliga är bra. Men som sagt spelar ju modellen stor roll också! Nihola verkar bra till exempel.

Jag kan inte tänkta mig att en trehjulig är bättre än en tvåhjulig på vintern.
Nihola har jag hört är smidig men de är för små för oss. Iaf de jag sett. Och dyra. Det lutar åt en Ekern med elmotor. De verkar prisvärda.
Användarens profilbild
Av flindra
#9272333
Knyttet & K skrev:
flindra skrev:Både holländarna i Borensberg som vi köpte av samt nördarna på Gamla Enskede Lådcyklar tycker att de tvåhjuliga är bäst. Vi litade på det rådet och köpte tvåhjuligt.

Det är väl bara om man ska köra sex ungar väldigt korta plana sträckor som de trehjuliga är bra. Men som sagt spelar ju modellen stor roll också! Nihola verkar bra till exempel.

Jag kan inte tänkta mig att en trehjulig är bättre än en tvåhjulig på vintern.
Nihola har jag hört är smidig men de är för små för oss. Iaf de jag sett. Och dyra. Det lutar åt en Ekern med elmotor. De verkar prisvärda.
Spännande! Den verkar hemskt fin tycker jag. :tumup:
Användarens profilbild
Av Ashe
#9272346
Knyttet & K skrev:
flindra skrev:Både holländarna i Borensberg som vi köpte av samt nördarna på Gamla Enskede Lådcyklar tycker att de tvåhjuliga är bäst. Vi litade på det rådet och köpte tvåhjuligt.

Det är väl bara om man ska köra sex ungar väldigt korta plana sträckor som de trehjuliga är bra. Men som sagt spelar ju modellen stor roll också! Nihola verkar bra till exempel.

Jag kan inte tänkta mig att en trehjulig är bättre än en tvåhjulig på vintern.
Nihola har jag hört är smidig men de är för små för oss. Iaf de jag sett. Och dyra. Det lutar åt en Ekern med elmotor. De verkar prisvärda.
En sån skulle jag också vilja ha. Men maken är svårövertalad.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9272858
Det var verkligen roligt att se alla lådcyklar i Köpenhamn. Det är väldigt konstigt att de inte är vanligare här tycker jag. Hur är det i Stockholm, är det många som har sådana där? Här i stan har jag aldrig sett någon förrän några bekanta till oss köpe en för några veckor sedan.
Av Ponyo
#9272911
Knyttet & K skrev:Det var verkligen roligt att se alla lådcyklar i Köpenhamn. Det är väldigt konstigt att de inte är vanligare här tycker jag. Hur är det i Stockholm, är det många som har sådana där? Här i stan har jag aldrig sett någon förrän några bekanta till oss köpe en för några veckor sedan.
Jag ser någon enstaka ibland
Användarens profilbild
Av miom
#9272943
Ponyo skrev:
Knyttet & K skrev:Det var verkligen roligt att se alla lådcyklar i Köpenhamn. Det är väldigt konstigt att de inte är vanligare här tycker jag. Hur är det i Stockholm, är det många som har sådana där? Här i stan har jag aldrig sett någon förrän några bekanta till oss köpe en för några veckor sedan.
Jag ser någon enstaka ibland
på min lunchpromenad i dag såg jag tre stycken och tänkte på att det var många på så kort tid i Vasastan. I Gröndal där jag bor ser jag på regelbunden basis sex stycken som cyklar runt mellan skolor och förskolor. E:s förskola hade förresten en som rymde sex barn men den hade nästan alltid punka :? Jag känner minst tre personer på andra håll i stan som har sådana cyklar. Så hyfsat vanligt men absolut inte så vanligt som i Kbh.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9273811
Jättefin bild bubbi! Vilken bra cykelstol du har, måste vara mysigt att ha barnet framförsig istället för bakom :D

Jag är så himla sugen på att beställa cykel, men vi ska inte göra det förrän bilen är såld. Men jag vill nuuuu!
Användarens profilbild
Av flindra
#9283738
Har du beställt cykel ännu Knyttet?

Idag har jag bytt till dubbdäck på lådcykeln. Själva däckbytet i sig var inga konstigheter, fälgarna är bra och lagom djupa och dubbdäcken var helt rätt dimensioner. Däremot var det krångligt att få av och på hjulen! Fram var det trixigt att få fast skivbromsen på rätt sätt. Bak var det trixigt att få kedjespänningen rätt och att få hjulet rakt. Tror det blev bra till slut och jag lärde mig massor till nästa gång. Jag tog inte av hjulen helt eftersom elmotorn har sladdar in i naven på hjulen. Därför lyfte jag bara av hjulen såpass att det gick att få av och på däcken. När jag gjorde bakhjulet så la jag en låda under ramen så att bakhjulet hängde i luften.

Vill gärna byta mellan sommar- och vinterdäck för då blir ju verkligen lådcykeln en fullfjädrad andrabil! Hade vi bott lite närmare en cykelreparatör hade vi nog cyklat dit cykeln och bett dom byta. Men vi har lite för långt dit och dessutom är det svårt att lämna in cykeln när vi använder den varje dag! Det bästa är nog att försöka lära sig själv.

Vinterdäcken heter Schwalbe Marathon Winter. De finns till 20"-däck hos cykeldennis.se.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9283846
Nej, vi har inte blivit av med bilen än. Jag hoppas verkligen att vi blir det snart så vi kan beställa cykel. Men det här är väl sämsta tiden att sälja bil…
Användarens profilbild
Av flindra
#9287349
Nu har alla andra slutat cykla till dagis. Det finns några andra familjer som cyklat med cykelkärror, men de har alla slutat cykla nu sedan det blev mörkt och slaskigt. För vår del känns det absolut okej att cykla fortfarande! Det är så smidigt med lådcykeln (barnen kommer upp från marken så lite slask och lera gör inte så mycket) och elmotorn som hjälper till. Det är faktiskt inga problem alls, inte ens om det regnar. Vi får se hur det känns när det blir minusgrader.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 20
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?