Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9253822
Vad lustigt att trehjuliga välter lättare. Man tänker ju att det skulle vara tvärtom. Är det stora skillnader i maxvikt (lasten) på de olika cyklarna? Vi har tunga barn, skulle tippa 35, 25, 15 kanske.

Hur förvarar ni dem på vintern? Vi har garage, men det finns ingen värme i det.
Användarens profilbild
Av flindra
#9253843
Vår Bakfiets tar typ 100 kg i lådan. Att trehjuliga välter lättare är inte så konstigt, ska man svänga blir det ju en lutning. Lättare att luta på en tvåhjulig cykel.

Vi har kallgarage, funkar fint och så finns det eluttag så att man kan ladda batteriet direkt utan att ta ur det. Det är iofs inte speciellt jobbigt att ta ur batteriet, men det blir lite "elbilskänsla" att bara rulla in cykeln i garaget och plugga in den.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9253922
Jag är himla sugen. Fast det är mycket pengar... Det hade varit skönt att bli av med billånet dock. Undrar om man ska ha en för två eller tre barn? Det kommer nog inte vara så ofta vi behöver ha alla barn i den. Ska hela familjen iväg kan ju H åka i cykelstol.
Vilka märken har ni på era?
Användarens profilbild
Av Elin G
#9253947
Knyttet & K skrev:Jag är himla sugen. Fast det är mycket pengar... Det hade varit skönt att bli av med billånet dock. Undrar om man ska ha en för två eller tre barn? Det kommer nog inte vara så ofta vi behöver ha alla barn i den. Ska hela familjen iväg kan ju H åka i cykelstol.
Vilka märken har ni på era?
Jag skulle alla gånger köpa en för tre barn. Även om jag aldrig kör tre barn så behövs utrymmet till packning och sånt.
Användarens profilbild
Av flindra
#9254056
Elin G skrev:
Knyttet & K skrev:Jag är himla sugen. Fast det är mycket pengar... Det hade varit skönt att bli av med billånet dock. Undrar om man ska ha en för två eller tre barn? Det kommer nog inte vara så ofta vi behöver ha alla barn i den. Ska hela familjen iväg kan ju H åka i cykelstol.
Vilka märken har ni på era?
Jag skulle alla gånger köpa en för tre barn. Även om jag aldrig kör tre barn så behövs utrymmet till packning och sånt.
Håller med. Ska man slänga skräp och storhandla behöver man en stor låda.

Det som är grejen med cykelkärra är att man inte har uppsikt över "det stora" så att säga. Allt det stora kommer bakom cykeln. Med lådcykeln har man allt det stora framför sig och får därmed uppsikt. En annan sak att tänka på är att en vanlig cykel med kärra inte har bromsar för att klara tyngden. Det kan förstås gå bra ändå. Har en kompis som kör med cykelkärra och elcykel. Hennes händige man har bytt ut bromsarna till hydrauliska skivbromsar både fram och bak.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9254078
Ja, det där med otillräckliga bromsar har jag fått uppleva. Väldigt otäckt och H var jätteorolig när vi skulle cykla en lång tid efter det.
Användarens profilbild
Av flindra
#9254096
Hos Gamla Enskede Lådcyklar kan man provcykla flera modeller. Jag har inte varit där själv, utan vi provcyklade och köpte vår Bakfiets i Borensberg. På Gamla Enskede Lådcyklar bygger de egna prisvärda lådcyklar, och så säljer de Bakfiets (lådcyklarnas BMW), och Babboe också som jag tycker verkar vara ett vettigt alternativ i mellanprisklass.

Fast ja, jämfört med en bil kan man lägga en hel del pengar på en lådcykel... Jag har sett att Bakfiets går att sälja på Blocket för mycket pengar. Så en kavlitetslådcykel har inte så mycket värdeminskning. Speciellt inte jämfört med en bil!
Användarens profilbild
Av flindra
#9254103
Knyttet & K skrev:Ja, det där med otillräckliga bromsar har jag fått uppleva. Väldigt otäckt och H var jätteorolig när vi skulle cykla en lång tid efter det.
Fy bubblan! :heart:

Ja sånt är inga som helst problem på Bakfietsen. Vi har trumbroms bak, alltså en fotbroms. Fram sitter hydrauliska skivbromsar som man bromsar med en handbroms. Det är rätt fiffigt att kunna kombinera fot- och handbroms.

Svärfar som meckat mycket med enduro-motorcyklar var väldigt imponerad över materialvalen i cykeln. Han är inte lätt att imponera på, ska man väl tillägga. :wink:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9258449
Vi funderar fortfarande. Jag är himla sugen, men är också sugen på en elcykel för att göra min egen pendling lite trevligare. Jag har uppför halva vägen till jobbet och det är alltid motvind :lol: Det skulle vara himla skönt att ha lite extra hjälp... Samtidigt skulle det vara himla skönt att ha en cykel som jag kan skjutsa även stora A på/i. Han är för stor för cykelkärra. Eller han + ett syskon blir för tungt.

Det lutar iaf åt en tvåhjulig från Enskede om det blir av. Bakfiets är för dyr. Hade barnen varit mindre, eller om vi velat ha fler barn, hade jag kanske kunnat tänka mig att lägga de pengarna men nu känner jag mig för snål. Ska också se om jag kan låna elcykel + kärra. Förut kunde man få låna det i en vecka från en förening som jobbar för grönare trafik här i Umeå men jag vet inte om de har kvar erbjudandet.
Av Ponyo
#9258457
Jag har ju elcykel + kärra. Och min V är 123 lång och väger 28 kg. Funkar helbra. :tumup:
Och maken var helt chockad över att jag kom upp för en badassbacke.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9258468
Ponyo skrev:Jag har ju elcykel + kärra. Och min V är 123 lång och väger 28 kg. Funkar helbra. :tumup:
Och maken var helt chockad över att jag kom upp för en badassbacke.
Lilla A är ungefär lika stor, lite lättare. Stora A är dock 140 cm lång, jag vet inte vad han väger, men han är tung. Det är ju mest Lilla A och H som kommer åka, och de tillsammans når nog nästan cykelkärrans maxvikt redan nu. Stora A kan inte åka tillsammans med något syskon. En lådcykel har ju dock maxlast på ca 100 kg så där kan vi skjutsa alla barn om det skulle behövas.

Hur är det med cykelsitsar och elcykel, finns det sitsar som passar? Jag har funderat på att köpa en sån där sits för stora barn, den som är som en pakethållare med ryggstöd. Går de att ha på elcyklar månntro? :hmm:
Användarens profilbild
Av flindra
#9258587
Ett alternativ kan vara en påhängscykel annars. Ett stort barn kan då hjälpa till att cykla där bak, eller vila sig om det blir jobbigt.

Bildgoogling
Av Ponyo
#9258607
Knyttet & K skrev:
Ponyo skrev:Jag har ju elcykel + kärra. Och min V är 123 lång och väger 28 kg. Funkar helbra. :tumup:
Och maken var helt chockad över att jag kom upp för en badassbacke.
Lilla A är ungefär lika stor, lite lättare. Stora A är dock 140 cm lång, jag vet inte vad han väger, men han är tung. Det är ju mest Lilla A och H som kommer åka, och de tillsammans når nog nästan cykelkärrans maxvikt redan nu. Stora A kan inte åka tillsammans med något syskon. En lådcykel har ju dock maxlast på ca 100 kg så där kan vi skjutsa alla barn om det skulle behövas.

Hur är det med cykelsitsar och elcykel, finns det sitsar som passar? Jag har funderat på att köpa en sån där sits för stora barn, den som är som en pakethållare med ryggstöd. Går de att ha på elcyklar månntro? :hmm:
Jag har valt att ha B framme på styret.
På min går det att montera sits bak (jag har testat). Men det kräver att man hittar rätt sorts sits, eller får göra speciallösningar. Men det gäller min cykel.
Jag skulle kunna kolla i barnbutiken i närheten hur man fäster en sådan bobike för stora barn.
Nackdelen med en lifebike är att man bara får lasta 15 kg på pakethållaren.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 20
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?