Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av flindra
#9258632
Jag tror ändå påhängscykel är bästa lösningen för stora barn. Det går till och med att ha påhängscykel OCH cykelkärra samtidigt! På en lådcykel med eller utan el går det utmärkt med påhängsscykel.
Av Emma-Lisa
#9258687
Nolina skrev:
Ponyo skrev:
Knyttet & K skrev:
Ponyo skrev:Jag har ju elcykel + kärra. Och min V är 123 lång och väger 28 kg. Funkar helbra. :tumup:
Och maken var helt chockad över att jag kom upp för en badassbacke.
Lilla A är ungefär lika stor, lite lättare. Stora A är dock 140 cm lång, jag vet inte vad han väger, men han är tung. Det är ju mest Lilla A och H som kommer åka, och de tillsammans når nog nästan cykelkärrans maxvikt redan nu. Stora A kan inte åka tillsammans med något syskon. En lådcykel har ju dock maxlast på ca 100 kg så där kan vi skjutsa alla barn om det skulle behövas.

Hur är det med cykelsitsar och elcykel, finns det sitsar som passar? Jag har funderat på att köpa en sån där sits för stora barn, den som är som en pakethållare med ryggstöd. Går de att ha på elcyklar månntro? :hmm:
Jag har valt att ha B framme på styret.
På min går det att montera sits bak (jag har testat). Men det kräver att man hittar rätt sorts sits, eller får göra speciallösningar. Men det gäller min cykel.
Jag skulle kunna kolla i barnbutiken i närheten hur man fäster en sådan bobike för stora barn.
Nackdelen med en lifebike är att man bara får lasta 15 kg på pakethållaren.
Vi har en bobike, verkar dock bara fungera på runda stag...för vår glider ner. Den fäst iaf inte i pakethållaren...och fungerar väl bra om den inte skulle halka ner...funderar att testa och se om den går att sätta på Annan cykel eller sälja.
Om du ska sälja bobiken så är jag intresserad. :D
Blir så sugen på lådcykel, men ekonomin tillåter inte riktigt några inköp. Vi har i alla fall köpt en ny riktigt bra cykelvagn, så det får duga!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9258814
flindra skrev:Jag tror ändå påhängscykel är bästa lösningen för stora barn. Det går till och med att ha påhängscykel OCH cykelkärra samtidigt! På en lådcykel med eller utan el går det utmärkt med påhängsscykel.
Tror du det är bättre än lådcykel?
Användarens profilbild
Av flindra
#9259017
Det beror ju på vad man ska ha den till. Lådcykeln har man istället för en bil. Man kan köra barn, mat och skräp. Det pratades ju om att transportera 140 cm långa barn, då tycker jag påhängscykel känns vettigare.

En påhängscykel kostar 1700 kr från England.
Användarens profilbild
Av flindra
#9259167
Nolina skrev:
flindra skrev:Det beror ju på vad man ska ha den till. Lådcykeln har man istället för en bil. Man kan köra barn, mat och skräp. Det pratades ju om att transportera 140 cm långa barn, då tycker jag påhängscykel känns vettigare.

En påhängscykel kostar 1700 kr från England.
Vi transporterar barn på närmare 150 cm i lådcyklarna. Tror varken hon eller lillebror 137 cm skulle gå med på att sitta på påhängscykel och dessutom verkar de färdiga vara för kortare barn än dem.
Vad coolt! Hur gamla är de barnen? Vår äldsta är sex år och bara cirka 110 lång. Vi kör än så länge alla barnen i lådan, men nästa år blir det nog dags för H att cykla på egen cykel till skolan.

Lådcykeln har ju den fina egenskapen att när barnen är stora och cyklar själva så kan man fortfarande använda den till att köra grejer. Man kan till exempel tänka sig att åka och bada med solstolar och annat i lådan. Och så handla och slänga skräp förstås. Vi har tre kilometer till affären, så himla onödigt att ta bilen den korta biten!
Av Ponyo
#9259206
Nolina skrev:
flindra skrev:Vår äldsta är sex år och bara cirka 110 lång!
Jag träffade förresten en 110 cm lång sexåring igår. Vår treåring är ju ca 105 cm lång och femåringen ca 125 cm, så det blir lite spännande att gissa ålder på andras barn. Är ni korta?

Våra har cyklat själva till skolan redan i 6-års, vilket innebar att äldsta var 5,5 år då hon cyklade till skolan ( med förälder och småsyskon i cykelvagn). Jag föredrar så otroligt mycket att ha barnen framför mig.
Min man var 112 lång när han var sju år (mot sonens 123 som 6 år). :D
Av Ponyo
#9259215
Nolina skrev:
Ponyo skrev:
Nolina skrev:
flindra skrev:Vår äldsta är sex år och bara cirka 110 lång!
Jag träffade förresten en 110 cm lång sexåring igår. Vår treåring är ju ca 105 cm lång och femåringen ca 125 cm, så det blir lite spännande att gissa ålder på andras barn. Är ni korta?

Våra har cyklat själva till skolan redan i 6-års, vilket innebar att äldsta var 5,5 år då hon cyklade till skolan ( med förälder och småsyskon i cykelvagn). Jag föredrar så otroligt mycket att ha barnen framför mig.
Min man var 112 lång när han var sju år (mot sonens 123 som 6 år). :D
8-åringen har en klasskamrat som var under 110 cm som sjuåring. Hon var så ledsen på gröna lund eller om det var Liseberg.
Men är din man kort nu som vuxen eller kom han ikapp? Jag var ju sån som var ett huvud längre än klasskamraterna men det jämnade ju ut sig något när de kom i puberteten.
Maken är 172. (Och jag är 171,5)
Användarens profilbild
Av flindra
#9259619
Både O och H är 110 långa. O har inte fyllt fyra än så han är stor. H är ju då liten som ni förstår. :-) Vi är normallånga med 168 och 187. Eller 187 är kanske lite över medel?

Vad härligt att barnen tycker det är coolt med lådcykel! Jag har oroat mig lite över att det skulle kunna bli en mobbinggrej.
Av Ponyo
#9259626
flindra skrev:Både O och H är 110 långa. O har inte fyllt fyra än så han är stor. H är ju då liten som ni förstår. :-) Vi är normallånga med 168 och 187. Eller 187 är kanske lite över medel?

Vad härligt att barnen tycker det är coolt med lådcykel! Jag har oroat mig lite över att det skulle kunna bli en mobbinggrej.
Det tror inte att det blir.
Alla barn på Vs skola vill testa hans cykelkärra. Även de stora barnen. Och detta är ändå innerstadskids
Och ett av kändisbarnen hade åkt lådcykel under sommaren. Så det är hett hett hett.
Användarens profilbild
Av flindra
#9259647
Tack kära ni! Vi som cyklar har på oss en gul reflexväst av sportig modell. Först hade vi en tältmodell men vi kom på att det var dumt att se sunkig ut. Så nu har vi en tightare löparmodell som ser snyggare ut med skaljackan. Ja hoppas det blir en "cool" grej. Där jag växte upp fick man inte sticka ut, och det här sticker ju ut lite kan man säga.

Jasså är det så kort medellängd för män, då är ju maken rätt långt över.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9259703
flindra skrev:Både O och H är 110 långa. O har inte fyllt fyra än så han är stor. H är ju då liten som ni förstår. :-) Vi är normallånga med 168 och 187. Eller 187 är kanske lite över medel?

Vad härligt att barnen tycker det är coolt med lådcykel! Jag har oroat mig lite över att det skulle kunna bli en mobbinggrej.
Vi har också bara fått kommentarer om hur coola våra cyklar är, även från högstadieelever.
Användarens profilbild
Av flindra
#9259723
Elin G skrev:
flindra skrev:Både O och H är 110 långa. O har inte fyllt fyra än så han är stor. H är ju då liten som ni förstår. :-) Vi är normallånga med 168 och 187. Eller 187 är kanske lite över medel?

Vad härligt att barnen tycker det är coolt med lådcykel! Jag har oroat mig lite över att det skulle kunna bli en mobbinggrej.
Vi har också bara fått kommentarer om hur coola våra cyklar är, även från högstadieelever.
Wow, från högstadieelever!

Vi bor också i Östergötland föresten Nolina. Jag jobbar i Mjärdevi men pendlar från Kimstad. Vad skoj med movnat! Äter ni paleo också?
Användarens profilbild
Av flindra
#9268548
Jag funderar på att komplettera lådcykeln med en Brompton vikcykel. Ni vet en såndär pytteliten cykel som får plats i en ryggsäck. Det finns ju många modeller på vikcyklar, jag har hittat en hemsida som säljer alla sorter. Där kan man se alla modeller som finns, men vissa måste man köpa av svenska återförsäljare.

http://foldingbikes.co.uk

Brompton är den modell som blir minst när den är hopvikt. Det finns också en smidig sadelväska med ett inbyggt skydd som man kan dra över cykeln när den hopvikt. På så vis kan inte busschauffören gnälla när man tar med sig cykeln på bussen. Sen finns det också smidiga väskor som man snabbt kan ta av och på styret.

Tanken är alltså att jag kan ta med mig min Brompton hopvikt på lådcykeln. Det är oftast jag som lämnar på skola och dagis. Efter att jag lämnat barnen parkerar jag som vanligt lådcykeln så att maken kan cykla hem den sedan när han hämtar barnen. Men jag tar också med mig vikcykeln så får jag möjlighet att cykla en bit av vägen till jobbet.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9268651
flindra skrev:Jag funderar på att komplettera lådcykeln med en Brompton vikcykel. Ni vet en såndär pytteliten cykel som får plats i en ryggsäck. Det finns ju många modeller på vikcyklar, jag har hittat en hemsida som säljer alla sorter. Där kan man se alla modeller som finns, men vissa måste man köpa av svenska återförsäljare.

http://foldingbikes.co.uk

Brompton är den modell som blir minst när den är hopvikt. Det finns också en smidig sadelväska med ett inbyggt skydd som man kan dra över cykeln när den hopvikt. På så vis kan inte busschauffören gnälla när man tar med sig cykeln på bussen. Sen finns det också smidiga väskor som man snabbt kan ta av och på styret.

Tanken är alltså att jag kan ta med mig min Brompton hopvikt på lådcykeln. Det är oftast jag som lämnar på skola och dagis. Efter att jag lämnat barnen parkerar jag som vanligt lådcykeln så att maken kan cykla hem den sedan när han hämtar barnen. Men jag tar också med mig vikcykeln så får jag möjlighet att cykla en bit av vägen till jobbet.
Den har jag dreglat över länge.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#9272192
Nu har jag testat trehjulig lådcykel och vi har bestämt oss för att det är en lådcykel vi ska ha :tumsup: Nu är bara frågan om vi ska ha två eller trehjuling. Min kompis, vars cykel jag testade, kände inte igen att de lätt skulle välta. Jag tyckte den var lite trixig att cykla på men hennes man trixade sig förbi andra cyklister i (vad som åtminstone kändes som) en hiskelig fart så när man är van vid tekniken kändes det inte som något problem att behöva svänga mycket. Jag körde min väninna och hennes två barn och den kändes väldigt stabil. Och långt ifrån så tungt man kan tänka sig att det är att skjutsa en vuxen. Deras har ingen el men de bor i Köpenhamn och det är ju platt som en pannkaka så det känns ju inte så nödvändigt här. Hemma behövs det nog.
Min fundering är nu vad som är stadigast på vintern när det kan vara lite slirigt. Två eller tre hjul?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 20

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?