Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hur kom ni i kontakt med bärsjalar?

Genom en bekant
5
17%
Sökte själv på internet
14
47%
Såg någon på stan och sökte sendan själv information
2
7%
Information på ex BVC, MVC eller dyligt
Inga röster
0%
Läste i en tidning
3
10%
Annat
6
20%
Användarens profilbild
Av Anna
#649
Jag har funderat lite över hur man vanligast kommer i kontakt med bärsjalar. De flesta jag möter har aldrig sett bärsjalar och någon har sett någon gång, men inte hittat att köpa någonstanns. Skriv gärna några rader om hur det gick till när bärsjalarna kom in i ditt liv.
Av Alexandra
#650
Jag köpte en didymos åt mitt tredje barn när han var runt året. Jag hade läst om bärsjalar i någon tidning och tyckte att det verkade himla praktiskt. Jag köpte den mest för att bära på ryggen.
Jag blev dock aldrig vän med det 5 m långa tygsjoket,och Emil gillade den inte alls. Jag sålde den snabbt vidare.
När så Tindra kom till världen tänkte jag ge det en chans till, och införskaffade därför en bärabarn-sjal, som verkade mer lätthanterlig. Den användes mycket till att bära henne i vagga i början, eftersom hon inte gillade att ligga själv.
Tindra vägrar oxå vagn, den duger bara då hon är trött och skall sova.
Jag fann mig ofta bärandes Tindra i BB-selen och dragandes på en tom vagn. Insåg att det blir nog till att bära mycket!
Så jag köpte en EllaRoo, eftersom jag läst att de var lättare att hantera än didyn. Sedan var jag fast! :D
En storkis införskaffades (är supernöjd med den) Dessa två har jag när jag skall bära länge. Jag brukar bära i snabbknytning, dubbelX.
Skaffade oxå en Ergo, som används mycket när jag gör hushållsarbete och inte vill ha Tindra på magen.
Sedan sydde jag om bärabarn-sjalen till ringsjal, och senaste tillskottet i sjalsamlingen är en Maya Wrap Sling, som även den är omsydd.
Tänker oxå försöka mig på att sy en fyrkantssjal!
Nu använder jag i princip bara vagnen när hon tänker sova eller om jag skall riktigt långt. Brukar ha den oxå när jag åker buss (är snål, i stockholm åker man ju gratis med barnvagn :wink: )color=blue]
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#652
Sökte på Internet efter att ha "hört" om bärsjal på en ankomstgrupp på Föräldranätet (nu Allt för föräldrar. Först när Fanny föddes så glömde jag bort det där men så när hon växte så fort och bärselen inte var så skön som jag väntat mig så dök Jag in i sjaldjungeln igen
Användarens profilbild
Av Suskiv
#661
Jag letade efter information om tygblöjor när jag var gravid med Tova och råkade snubbla över bärsjalar på internet. Hade aldrig hört talas om det tidigare. Först vara jag lite skeptisk. Lät lite "farligt" att bära sitt barn i ett tygstycke. Hade från början tänkt köpa BB-selet eftersom "den skulle vara så bra", nu är jag glad att jag aldrig köpte ett.

Nåja jag blev iaf mer intresserad och började leta på allvar. Hittade olika sidor och även bärsjalslistan. Började ställa en massa frågor och tillsist köpte jag en storkis och sen dess är jag fast. Numera har storkisen fått sällskap av ett helt gäng sjalar.
Användarens profilbild
Av tinaw
#665
Jag började bära i sjal "spontant", kan man väl säga. När vi kom hem från neo med Samuel (han föddes för tidigt och jättedramatiskt) ville jag ha honom hos mig hela tiden. Jag märkte att han också ville det. Jag hade en sorts vag föreställning om att man i andra kulturer bar barn i tygstycken över en axel, så jag hittade ett gammalt tyg på vinden och knöt vagga. Tyvärr kom jag aldrig på knepet med att bre ut tyget över axeln, så det var ganska tungt när han blev större. När han började vilja sitta mer på höften fick jag inte riktigt till det.

När jag väntade Mathilda var den gamla sjalen i trasor för länge sen. Jag kom inte riktigt ihåg måtten när jag skulle göra en ny till bebisen, och så började jag luska på internet och hittade en värld av sjalar. Helt otroligt och jättefascinerande! Jag sydde en långsjal direkt, och provade påSamuel, 5 år och 15 kg. Sen var jag fast ... igen :wink: ...

Sjalen följde med till sjukhuset, och så fort Thilda kunde (oxå för tidigt född) hade jag henne i den på neo, fast vikt fyrdubbel i stället för dubbel (det var ändå knappt så man såg henne bland allt tyget).
Användarens profilbild
Av April
#669
När Saga var 5 månader hittade jag information om bärabarnsjalen
på internet (hon var alltså ganska så gammal när jag "fick nys" om
den underbara sjalvärlden :cry: - synd att man inte visste om sjalar innan).
Jag tittade på deras sida och använde deras knytning på en gammal
sarong som jag hade hemma. När Saga trivdes i den och
jag "lärt mig" att få till knuten - så beställde jag en BäraBarnsjal.

Många månader senare (när Saga lite mer än 1 år) beställde jag
en Sutemi och en MobyWrap. MobyWrapen var dock inte så praktisk
på en 1 åring och när jag köpte Sutemin så befann sig Saga
i en period när hon inte ville bli buren... Jag sålde därför Sutemin.
Kort därefter fick jag ett "kompispris" på en Ergo som jag inte
kunde motstå.

Det gick några veckor och sedan vill Saga bli buren igen, så
nu används Ergon nästan dagligen... Mmmm, det är ju sååååå
mysigt att bära - så jag blev verkligen glad när det passade den
lilla damen igen :lol:

Kram
Senast redigerad av April den fre aug 27, 2004 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Elina
#673
jag sökte själv på internet efter massiv sjalhetsning inne på ankomst 0404 på alltforforaldrar.se

Finns en del tjejjer här som kommer därifrån *ler*

Nåväl, jag kikade lite och bestämde mig för att köpa en storchen, utan att ens ha sett en sjal i verkligheten, heller aldrig nån som burit, men trots det så har det gått JÄTTE bra med knytnngarna, det känns självklart lixom :D

Jag valde en storkis för att Wille redan är så jätte tung, och jag fick höra att de elastiska lätt blev svajjiga till större barn. Min 4 månaders klimp väger i dagsläget 8.5 kilo.
Användarens profilbild
Av whoopsie01
#681
När jag blev gravid med min yngsta, Elin 4 månader, började jag direkt fundera på hur jag skulle kunna ha med mig två barn själv när jag skulle nånstans (storasyster Tilda är 2 år). Syskonvagn kändes inte som nåt bra alternativ för mig och helt plötsligt slog det mig att en i min förra ankomstgrupp på AFF hade berättat att hon köpt en Didymos. Men det var oxå det enda jag nånsin hade hört om sjalar.

Så jag letade lite på nätet och gick med i Bärsjalslistan för att lära mig mer. Och sen var jag fast... Det verkade vara den ultimata lösningen, med massor av större fördelar än att slippa syskonvagn!

Jag kom fram till att jag skulle börja med en BäraBarn, men insåg snart att det nog skulle behövas nåt mer. Så jag beställde min älskade BabyBundler och sydde mig en ringsjal utan att ens ha sett en sjal IRL. Så när Elin väl kom hade jag tre sjalar att börja mecka med :wink:

Jag kommer oxå från Ankomst 0404 och tycker att det är toppenkul att det har blivit sån "sjalstorm" där på senare tid!!! Måste oxå tillägga att jag i dagarna fått hem en Storchenwiege, en ringsjal samt vattenbärsjal från TalorMade Slings oxå och just nu håller jag som bäst på att öva knyta och justera dem...

Utan nätet hade jag varit HELT lost. Det var egentligen det jag ville säga, därav denna uppsats :oops:
Användarens profilbild
Av Akleja
#692
Jag hade inte hört talas om sjalr innan Oliver kom. Möjligen någon anonns i Vi föräldrar. Första gången jag hörde talas om sjalar och allt det posetiva med det, var via AP sidan på Aff. Eftersom jag bar Oliver mycket på armen kände jag att jag då skulle sy mig en ringsjal. Ja, på den vägen är det....Önskar så att jag hade haft min sjal när han var en liten miniskrutt och inte en sprallig 1-åring.
Användarens profilbild
Av Amatea
#702
Jag blev tipsad av en kompis att det fanns en nätbutik som sålde ekologiska produkter, minimundus.com. Hon nämnde inget om bärsjalar men de fanns ju också på Minimundus och jag tyckte det verkade intressant. Läste sedan mera på internet och hittade en del hemsidor som inspirerade. Kollade även upp cint.se där man betygsätter allt mellan himmel och jord och märkte att Baby Bundler fick höga betyg. Då bestämde jag mig för en baby Bundler från Minimundus :-)
Av Marika
#731
Jag såg en annons i någon tidning kommer inte ihåg vilken. Eftersom jag har textil utbildning och älskar textiler så kollande jag närmare på nätet.
Jag har alltid haft den inställningen att jag tycker att barnen skall kunna vara med i stort sett överallt utan att det för den skull blir jobbigt och bökigt. Bärsjal var ju då den ultimala lösningen för mig.
Efter lite läsning köpte jag en Bära barn. Sen har det barra rullat på...
Användarens profilbild
Av mojsan
#732
..någon bära i bärsjal var på ett par nära vänners bröllop, vi var i södra tyskland och det såg lite exotiskt ut, sådär. Kan ju nu konstatera att det nog var en storchenwiege. Kort därefter blev jag gravid och när bella kom köpte vi i vanlig ordning en BB-sele. Visst, den funkar, men i vår vill jag kunna cykla in till centrum och sen ha ett snabbärningsalternativ som inte tar sån himla plats som selen. Kände på en bärabarnsjal på designtorget, och sen vaar jag fast. Har provat med sarong här hemma, bär gärna på höften, och Bella verkar gilla det trots att sarongen är lite för kort. Ska nu testa ordentligt och väntar otåligt på min bärabarnsjal o babybundlern. Har kollat runt lite och drömmer nu om didy lisa... Måtte jag bara klara knytningarna...
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?