Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#7551128
Jag har märkt på min tremånaders att de dagar han inte suttit i sjalen så mycket, t ex om vi varit hemma en hel dag, så vill han ligga och snutta mycket mer vid bröstet istället. Annars, om han varit mycket i sjalen, så äter han klart rätt snabbt, och sen är det bra. Han tar den närhet han behöver!

Jag brukar bara svara folk att vi inte tycker att man kan skämma bort med närhet och kärlek. Med min mamma så knöt jag tillslut på henne sjalen och satte i barnet, hon såg helt salig ut med lillplutten så nära! Sen har hon inte sagt så mycket mer om det :D
#7555872
Smurfstrumpan skrev:Med min mamma så knöt jag tillslut på henne sjalen och satte i barnet, hon såg helt salig ut med lillplutten så nära! Sen har hon inte sagt så mycket mer om det :D


:tumup: :D

Handling säger mer än ord...
#7555900
WOW!

Jag håller med helt och hållet! Mina fårälldrar är 65+ och de tycker definitivt att det är något konstigt "larv" jag har börjat med de sista barnen att bära omkring på dem och "skämma" bort... Men jag försöker förklara att med 7 barn varav 6 hemmaboende och de 3 yngsta är 3 och yngre så behöver man händerna fri för annat SAMTIDIGT som bebisen faktiskt behöver MIG!!! De är lite fel generation att fatta detta argument kanske men jag kan inte annat än försöka! Hur som helst var liknelsen väldigt slående!!! :heart: :vågen: :heart: :vågen:
#7640948
Letade efter tråden för att läsa upp den bra liknelsen för en väninna så tassar tråden så jag hittar lättare nästa gång :heart:
#7641910
En vän till mig reser en del ner till västafrika o studerar/jobbar med musik och dans där i byarna. Där frågade de henne om vad de hört, att vi här skjuter våra barn ifrån oss redan från början. Kvinnan min vän bodde hos sa nåt i stil med "-Vet de inte att barn behöver vara nära. Vi kan inte bestämma när ett ett barn ska bli självständigt, det måste välja själv när det vill gå ifrån föräldern." För dem är det ju så självklart att barnen är nära, burna hela tiden och alla hjälps åt med barnen.
Inte har de några skador heller utav att ha blivit burna i sjal på ryggen mest hela tiden.. :wink:

Jag har också fått höra av min familj att Tom skulle bli alldeles bortskämd o att jag alltid skulle få gå o bära på honom :roll: osv, men trots att han bott i sjal första halvåret var det han som inte hade ro att sitta o bli buren. Han sprang o sparkade boll dagar efter han blivit 10 månader! Ingen överdriven "klängighet" alls, som de verkar ha väntat sig.
Nu med baby Dan är det som om alla ändrat inställning o tycker det verkar så smidigt så! :D

Grannarna här har däremot höjt på ögonbrynen o frågat om jag verkligen bär honom hela tiden (då var han bara nån månad gammal o var såklart i sjalen på magen när vi var ute o lekte i sandlådan med Tom) De som kommenterade var t.o.m från Pakistan nånstans. Jag trodde inte att de var främmande för att bära barnen?

:blahblah: Ja ja, jag är glad iaf att det "är modernt" nu o bära barn, som många äldre uttryckt sig, o det gör ju många -sjalbärande inbjuder ju verkligen till konversation har jag märkt! :)
#8072386
Jag tycker också det är jättemysigt att bära i sjal eller sele och det är väldigt smidit när man har ett äldre barn som vill sparka boll och leka i skogen så att man slipper släpa runt på vagnen.

Men jag har funerat på om barnen inte kommer efter i motoriken. Personer som jag träffat säger att barnen måste få ligga på en filt på golvet och träna på att lyfta huvudet, vända på sig, åla o.s.v. Är barn som bärs mycket senare i motoriken eftersom dom sitter passiva (kroppsligt) så mycket? :hmm:
#8074116
Rosalinda skrev:Jag tycker också det är jättemysigt att bära i sjal eller sele och det är väldigt smidit när man har ett äldre barn som vill sparka boll och leka i skogen så att man slipper släpa runt på vagnen.

Men jag har funerat på om barnen inte kommer efter i motoriken. Personer som jag träffat säger att barnen måste få ligga på en filt på golvet och träna på att lyfta huvudet, vända på sig, åla o.s.v. Är barn som bärs mycket senare i motoriken eftersom dom sitter passiva (kroppsligt) så mycket? :hmm:
Nix, det finns det belägg för men just nu har jag inte möjlighet att rota fram dem - någon som har länkar? :help:

Om det hade varit så hade jag nog burit sonen lite extra med tanke på hur tidigt motorisk han var - pust... :lol: Mitt statistiska underlag i form av ett barn räknas förstås inte men ändock.

Om man tänker sig människan för länge sedan så kånkades nog barnen mkt på kroppen, inga barnvagnar då inte. För sjalar gör man ju ofta som alternativ till situationer med vagn eller kanske babysitter. Eller just ja gåstol, hoppgunga och spjälsäng kanske?

D v s sonen var inte nöjd med att enbart kräla på golvet - eller instängd i en vagn (men vi körde en mass vagn också), han ville upp å se vad som hände överallt i huset och ute. Kunna slita tag i grejjer inne och blad på träd ute o s v.

Ibland var golvet kul, ibland sjalas/selas.

Hur som helst är variation alltid bra. Muskulaturen tränas på ett bra sätt (källor tack) av att sitta groda och hänga med i en vuxens rörelser :tumup:
#8074183
En gammal tråd, en bra tråd!! :vågen:
Jag kan ju se tydlig skillnad på mina barn, ettan och tvåan hade jag inte alls samma tänk med närhet osv. Visst samsov vi, men inte alls på samma sätt som med Ellen.
Ellen har SJÄLV valt att sova i egen säng, hon gjorde det när hon var 3 år. Hon är modig, självsäker och väldigt trygg.

Mina stora är oxå trygga, men, de söker så mycket närhet, är inte alls lika trygga och säkra på att tryggheten och närheten finns alltid kvar. De är lite mer oroliga, även om de fått igen närheten och får den lika mycket nu istället. Men jag känner en viss skillnad.

Klart barnen letar sig utåt! DE blir trygga och vågar ge sig iväg på egen hand när de själva är redo! DE är ju smarta små barn!
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?